Eksperthjælp: Mangler måske sociale kompetencer.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.828 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. juni 2014

Trine Andreasen

"Mangler måske sociale kompetencer..... "

Hej.
Min søn på snart fire år går på en speciel børnehave da vuggestuen mente hans funtionsevne ikke lige var på rettte.. Det er nu 1 år siden han har gået der og vi som forældre er glade og ligeledes umut... Når jeg ser umut mere en børnehaven synes jeg slet ikke at han har brug for det men gang på gang har jeg fået vide at der var lidt tid endnu...men min spørgsmål går ude fra at han driller eller. Prøver ligefrem at skuppe det barn der kommer i nærheden af ham altså faktisk vil han være for sig selv med det han nu foretager sig... Har advaret umut utallige gange men uden det gav resultat... Så nu er det sådan så jeg ligefrem ikke ønsker at gå sammen med ham hvor der er mange børn eller voksne..hvad skal jeg gøre

Trines svar

Hej

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du synes det er svært men jeg tror på at der er mulighed for at hjælpe din søn.

Jeg vil starte med at sige at det er svært for mig at råde dig i forhold til hvor længe din søn skal gå i special børnehave. Særligt når jeg ikke kender den videre baggrund samt fordi ordet "funktions niveau" dækker over mange ting.

Jeg ved godt at det ikke er det dit spørgsmål går på, men alligevel høre jeg et ønske fra din side om at han kan komme over i en "normal" børnehave.

Til det er mit råd at du får aftalt en samtale med pædagogerne og hører mere om hvad de mener med funktions niveau, hvor lang tid de tror han skal gå der endnu og hvilke redskaber de arbejder med at give ham. Eventuelt vil jeg anbefale dig at tage en med til samtale som kan hjælpe dig med at stille opklarende spørgsmål og eventuelt forklare dig, det pædagogerne siger hvis du ikke forstår hvad de mener.
Jeg synes også det er vigtigt at du husker at en special børnehave er et tilbud til din søn, så han kan lære færdigheder som han kan bruge videre i sit liv.

Nå det så er sagt så er vi pædagoger gode til at bruge fagord som for eksempel funktion niveau uden dog at præcisere hvad vi præsis mener med dette.

Ofte bliver sådan nogle betegnelser brug når der er flere ting på spil. Dog er det ofte de sociale kompetencer i denne alder der ikke er så veludviklet og det er også dem, der kan give de største bekymringer.

De sociale kompetencer er de evner alle mennesker udvikler når de er sammen med andre mennesker.

Du fortæller at din søn driller og skubber børn væk når de kommer i nærheden af ham. Det får mig til at tænke at hans sociale kompetencer ikke er så veludviklet endnu.

Det kan der være flere grunde til. En af grundene kan være at han ikke har fået udviklet sit sprog godt nok. Altså at han simpelthen ikke har lært hvilke ord han skal bruge for at sige fra, når nogle af de andre børn kommer for tæt på ham eller måske prøver at tage hans legetøj. Eller at han måske er sur over noget men ikke evner at sige det.

Jeg synes det er vigtigt at du spørger ind til din søn når han reagere med at skubbe. Prøv at spørg ham hvorfor han skubbede? Og hvis han ikke kan svare kan du måske prøve at gætte grunden, for eksempel, skubber du fordi du er bange for at de andre børn vil tage dit legetøj?

Det er også vigtigt at du ikke bliver bange for at tage ham med ud blandt andre børn. Det er nemlig gennem andre børn han kan lære. Dog er det vigtigt at du fortæller ham at det ikke er i orden at slå eller skubbe.

Du skriver at du har advaret ham så måske skal du prøve at være lidt mere konsekvent. Det kan du være ved for eksempel at sige, når du oplever at han skubber,at du ikke vil have at han skubber og derefter fortælle ham at han ikke kan lege med sit legetøj når han gør det. Og så tag hans legetøj fra ham. Han vil sikkert blive meget ked af det eller gal og her skal du så fortælle ham at du godt kan forstå at han bliver gal/ked af det men at du ikke vil have det. Når han falder lidt ned kan du give ham legetøjet tilbage. Og hvis han så gør det igen må du starte forfra.

Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen. Du kan også kontakte mig(kontakt@naturligopdragelse.dk) hvis du har brug for en til at være med til en samtale med pædagogerne.

Hilsen Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.