spise for gamle æg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.338 visninger
10 svar
4 synes godt om
8. juni 2014

SHERO

Nu har jeg lige lavet 8 tærter til barnedåben næste søndag, men har lidt dej og grønt i overskud, har brugt alle de dertil indkøbte æg.

fandt to æg i køleskabet jeg havde glemt alt om, men de er 10 dage for gamle, de lugter fint og ser fine ud, så tænker jeg lige kan lave en frokost tærte til i dag.. Men ville i turde det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2014

Chellie

Ork ja  Så længe de ikke lugter eller ser forkerte ud, når du slår dem ud, er der vist ikke noget at være bekymret for 

Anmeld

8. juni 2014

Isabella_mor

Tullen85 skriver:

Nu har jeg lige lavet 8 tærter til barnedåben næste søndag, men har lidt dej og grønt i overskud, har brugt alle de dertil indkøbte æg.

fandt to æg i køleskabet jeg havde glemt alt om, men de er 10 dage for gamle, de lugter fint og ser fine ud, så tænker jeg lige kan lave en frokost tærte til i dag.. Men ville i turde det?

nej. der er jeg ALT for sippet. når ting er løbet på datoen så har jeg ikke lyst til at sætte tænderne i det.. 

det er en gammel skade fra da jeg som barn stort set altid hev mad ud fra køleskabet som altid var for gammelt.. 

Anmeld

8. juni 2014

B&J

det kunne jeg aldrig finde på men det er også mig

Anmeld

8. juni 2014

tarkoflen

Det ville jeg ingen kvaler have ved! Lige præcis æg er du ALDRIG i tvivl om hvis de er dårlige. Slå dem ud i en kop og lugt til dem og se på dem, så er du ikke i tvivl om hvis de skal ud og du ødelægger ikke alle de andre ingredienser hvis det er dårligt.

Anmeld

8. juni 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Personligt ville jeg ikke selv kunne spise dem og endnu mindre servere dem. Men jeg er altså også meget hys om sådan noget. Jeg kan få det fysisk dårligt hvis jeg bare tænker på at noget er ved at nærme sig datoen.

Men oprigtigt er "mindst holdbar til" jo bare MINDST! Holdbar til. Så kan jo sagtens holde sig yderligere. Jeg tror at æg plejer at stinke hvis de er for gamle, så de fejler nok intet.

Anmeld

8. juni 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Tullen85 skriver:

Som andre siger, så længe de ikke lugter eller ser underlige ud når du slår dem ud kan du sagtens spise dem. 

- Der er utrolig meget helt fin mad der bliver smidt ud bare fordi det har overskredet mindste holdbarhedsdato. Ofte kan det godt holde sig et pænt stykke tid efter den dato 

Anmeld

8. juni 2014

SHERO

Tak for svar, nu har jeg lavet den, hvis den smager underligt ryger den bare ud...

Anmeld

8. juni 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
TanyaGR skriver:

Som andre siger, så længe de ikke lugter eller ser underlige ud når du slår dem ud kan du sagtens spise dem. 

- Der er utrolig meget helt fin mad der bliver smidt ud bare fordi det har overskredet mindste holdbarhedsdato. Ofte kan det godt holde sig et pænt stykke tid efter den dato 

Enig

lige præcis derfor bliver der snakket om (hvis ikke det allerede er indført) at man skal fjerne holdbarhedsdatoer helt på ting der kan holde temmelig længe som fx mel og gryn der er SÅ meget madspild på den konto. 

Anmeld

8. juni 2014

qwaszx

Man kan altid putte ægget (inden det er slået ud selvfølgelig) i en skål med koldt vand. 
Jo mere det flyder, jo ældre er det.. Flyder det helt skal det i hvertfald ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.