Anonym skriver:
Min kæreste har netop været til eksamen...
klassen havde tidligere fået afvide at de måtte have diverse noter med, så dette havde min kæreste selvfølgeligt...
da han kommer ind til eksamen og begynder at fortælle bliver han hurtigt afbrudt og får af vide at han ikke må kigge i noter, og at papiret skal vendes på hovedet...
han fortæller så videre og bliver flere gange afbrudt...
til sidst bliver han spurgt om noget som han i forvejen har nævnt, og derfor tænker det som et trick spørgsmål.. Siger at han ikke forstår spørgsmålet, læreren siger bare kom nu xxxx det ved du godt, hun omformulerer ikke eller noget... Han får så svaret af vide og fortæller lærer og censor at det havde han sagt, at de også kunne se at det stod i hans noter
da han så skal have karakter får han 7, og får afvide at havde han bare svaret på det sidste spørgsmål havde han fået 10.., men han havde jo sagt det inden, og hvis de ikke har hørt det må de omformulerer spørgsmålet og hjælpe ham på vej...
er så gal på hans vegne, og vil egentligt bare høre om en klage kan have nogen nytte...
han føler sig ikke retfærdigt behandlet, og de andre fra hans klasse blev også afbrudt (hvilket jeg er ret sikker på de ikke må?)
Om eksaminator og censor må afbryde, afhænger helt af, hvilken eksamen, der er tale om. Man kan godt gøre eksaminanden en bjørnetjeneste ved ikke at bryde ind, hvis han bevæger sig ud på et forkert spor, eller hvis han kommer med en påstand, som man ønsker uddybet her og nu.
Jeg har aldrig hørt om officielle klager over et 7-tal - spørgsmålet er jo, hvad man ønsker at opnå. En påtale til eksaminator og censor, som jo tydeligvis har oplevet situationen anderledes? En ny eksamen - med fare for, at karakteren bliver den samme?
Hvis han og klassekammeraterne i prøvevejledningen kan finde belæg for, at eksaminator ikke under nogen omstændigheder må afbryde, synes jeg, de i første omgang skal henvende sig til læreren og skoleleder/rektor.
Jeg har indimellem elever - og her snakker vi bare om folkeskolen - som efter prøven skriver til mig og beder om en uddybning. Ikke alle er helt opmærksomme på begrundelsen, når de får karakteren lige efter prøven, og jeg svarer dem altid med en grundig forklaring. Jeg har altid oplevet, at de accepterer/forstår det, når jeg uddyber på skrift. Men igen er der jo forskel på, om det bare er en afgangsprøve eller en eksamen med betydning for fremtidsudsigterne.
Og så er 7 jo en god karakter, men det er ærgerligt, han har haft en dårlig oplevelse.