Hvad servere I for jeres børn til dagligt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

678 visninger
6 svar
0 synes godt om
27. marts 2008

Pia.

Tænker på hvordan ser jeres måltider ud til jeres børn...

Nu når vi snakker om overvægtige børn, eller børn der har tendens til at blive det (under børn 3-6 år)...Så er jeg blevet lidt nysgerrig for at høre hvordan en ganske alm. dag hos jer ser ude med hensyn til mad... Og spiser jeres børn alt det I servere for dem... hvad med sovs bruger I det, hvad med grøntsager får I det hver dag osv.

Knus Pia.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2008

Honningblomst

Hej igen smukke..:)

Herhjemme er det rugbrød eller havregryn til morgen.
Madpakke med rugbrød´(Bertram spiser 6 halve så det er sgu meget:( ) og meget grønt og frugt. I børnehaven er der en kostpolitik der gør at de aldrig får noget med sukker og heller ikke må have det med og det er super godt, er jeg nået frem til.;)
Eftermiddag så er det frit med riskiks, skorper og al den frugt og grønt man har lyst til....vi har altid meget af det liggende fremme.
Aftensmad bliver der altid serveret grøntsager til eller i...og ikke brugt fedtstof mere end højst nødvendigt...det der steges er uden panering og bliver duppet af på køkkenrulle.
Sovs er bare med mælk osv...
Kan man ikke lide aftensmaden er der altid rugbrød eller havregryn som alternativ og frugt igen igen...
Guf i weekender er ikke slik med med alle mulige tilsætningsstoffer...Bertram bliver helt kørt op af det og er jo heller ikke sundt for os andre.
Så som skrevet...nødder, rosiner, tørret frugt, peanuts, god chokolade, is og frugt og hjemmebag.
Dog får vi også i weekenden cola light...som jo ikke er så sundt.
Jeg gør det ikke kun pga Bertram men også fordi jeg selv ahr været 30kg større og ikke ønsker det mere...ALDRIG..hadede at være fed..:(
Men jeg synes det giver nmere velvære at leve sund og en masse god energi, som jeg godt kan bruge..;)
Så jeg synes vi gør hvad vi kan bare ikke altid at bedsteforældre eller farmand tænker sådan...men de er blevet bedre...
Knus Eva..

Anmeld

27. marts 2008

st

Hej Pia, jeg glæder mig til at læse nogle af svarene, der bliver givet her, for mad er i fokus her, men på den gode måde.

Vi har en stor dreng. Mads er 88 cm lang og vejer 13,7 kg. Han er fra august 2006, hvilket vil sige 19 mdr gammel. Ha har dog størrelsen som en der er ældre, men han blev født tung og lang, så han er bare forsat i den retning. Han er dog på igen måde tyk, men er en kraftkarl uden lige, er drøn stærk hans alder taget i betragtning.

Men til maden. Mads dag med mad ser ud som følger:

Morgen; havregrød med ultra lidt sukker, eller franskbrød med ost, som er favoritten for tiden. Han vælger selv.

Formiddag; frugt i DP, med lidt brød til-

Middag; her kan han sagtens spise 3-4 halve stykker rugbrød. Det er for mig helt vildt, men han må have brug for det, og ikke mindst plads til det.

Eftermiddag: Grovbolle og ofte noget frugt også. Det svinger lidt had de får på denne tid.(i DP)

Aftensmad; jeg går meget op i at vores aftensmad er varieret og sundt. Vi får næsten altid grøntsager til. Ellers er det meget bredt hvad vi får. Pasta, ris eller kartofler er sikker hver aften. Der til spiser alt muligt slags kød lavet på mange måder. Ikke noget ekstra ordinært.

Men Mads spiser alt hvad vi serverer for ham. Han er og har altid været utrolig madglad. Det har han efter mig. Men fordi det er sådan, føler jeg også, at jeg skal være påpasselig med hvad jeg serverer for ham. Han giver klart udtryk for, hvornår han er mæt, så det er ikke sådan, at han bare bliver ved med at spise. Men jeg er lidt bange for, at han bliver en lille tyk dreng, fordi han spiser så meget som han gør. Lige nu er jeg klar over, at det er fordi han forbrænder en masse og er i evig bevægelse, og derfor, skal han selvfølgelig også spise det han kan. Men som sagt, jeg er meget bevidst om, at det er sunde ting han får.

Han er først begyndt at få slik og kager nu her. Vi mente ikke, at der var nogen grud til at give ham det, når han ikke vidste hvad det var. Men nu har han opdaget slikkets og chipsenes glæde, og det er også helt fint. Jeg har det godt med, at han ikke har fået meget af den slags før nu.

Jeg lyder som en helseguru, det er altså ikke meningen. Vi er ikke overdrevet sunde altid, men det er vigtigt for mig, at jeg kan stå inde for den kost min søn skal vokse sig stor og stærk af.

st.

Anmeld

27. marts 2008

Nan

Til morgenmad spiser Freja havregryn med rosiner på, havrefras eller youghurt.

Middagsmad spiser de som regel i dagplejen og der får de rugbrød og riskiks med pålæg.

Eftermiddag i dagplejen står på frugt eller riskager.

Herhjemme spiser hun et stykke brød eller nogle rester fra dagen i forvejen.

Til eftensmad spiser vi alt muligt - jeg er vegetar og spiser mit og min mand er kødædene dinosaur og spiser hans og Freja får en mellemting af vores.

Anmeld

27. marts 2008

MorCamilla

Hejsa..

Her står den på havergrød til morgenmad.. (han spiser morgenmad både her hjemme og omme hos sin dagpleje) Han er lige ved at dø af sult når han ser at andre spiser :P

Til middag får han rugbrød, hos dagplejen.. og om fredagen får de varm mad, der ofte er kartofler og deller.. Sikke en luksus... ;)

Og til aften får han det vi spiser, kartofler, ris, pasta osv med sovs og forskelligt kød til.. (kun ovn kylling er han ikke så vild med, men så får han gerne en delle eller noget andet til i stedet for.)

Han får ingen som regl "eftermiddagsmad" hjemme.. Men han får dog banan, æble eller en anden frugt hos dagplejen inde jeg helter ham.. Hvis han også skulle spise eftermiddagsmad her kunne jeg godt være bange for at der ikke er plads til aftensmaden, da vi spiser tidligt, ofte 17.30.. Så han kan nå at lege og hygge sig efter vi har spist inden han skal i seng..

Anmeld

27. marts 2008

A.I.G.

Augusta på 2½ spiser havregryn med sødmælk og sukker til morgen (stor portion)
Til middag spiser hun pt. begrænset. Et ½ stykke rugbrød.
Til aften spiser hun det samme som os... Og hun elsker broccoli, gulerøder, ris, kylling, frikadeller og en god bøf...

Mellemmåltider er æbler og økologiske riskiks primært

Hun vejer 12,5 kilo og er 90 cm høj.

Ella ammes blot ;o)

Anette

Anmeld

27. marts 2008

A.I.G.

Og vi får sjældent sovs....

Anette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.