en læge til stede som kan forklare noget ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26.364 visninger
35 svar
21 synes godt om
24. maj 2014

MissTas

Hej .. Jeg søger en der kan fortælle mig, hvad det kan betyde at min datter har lave monocytter samt neutrofilocytter. De blev taget for 3 uger siden hvor de neutrofile var på 1,67 (lidt under det normale) de er nu faldet yderligere efter 2 uger til 1,42. Ligeledes er monocytterne faldet en del. Hvad kan det betyde ? Det skal lige siges at hun ikke har været syg i laaang tid og er det heller ikke nu..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2014

MissTas

MissTas skriver:

Hej .. Jeg søger en der kan fortælle mig, hvad det kan betyde at min datter har lave monocytter samt neutrofilocytter. De blev taget for 3 uger siden hvor de neutrofile var på 1,67 (lidt under det normale) de er nu faldet yderligere efter 2 uger til 1,42. Ligeledes er monocytterne faldet en del. Hvad kan det betyde ? Det skal lige siges at hun ikke har været syg i laaang tid og er det heller ikke nu..

Slet ingen? :/

Anmeld

24. maj 2014

Isabella_mor

Det må være noget infektionstal. Prøv at google dem og se hvad der står omkring dem. 

Det jeg kan læse ud fra hvad de er så er Neutrofilocytter en slags hvide blodlegemer som forhøjes når der er infektion i kroppen, dvs at når tallet af disse neutrofilocytter er faldet, så betyder det også at infektionen er ved at være væk.

Og Monocytter udrydder fremmedlegemer og tilintegøre dem. Når der er mange af dem er der tegn på infektion, dvs at monocytter og neutrofilocytter er noget i blodet der indikere om der er infektion alt efter hvor stort antallet af dem er. Når det tal falder hvis det har været højt er det også tegn på at infektionen er ved at væk. 

I din datters tilfælde siger du at tallene for lave, det kan måske betyde at hendes immunforsvar er nedsat og måske ikke fungere optimalt.??

Men jeg skal ikke kunne svare på om jeg har ret, da jeg ikke er læge. Kun sygeplejerskestuderende. Så jeg synes du skal få din læge til at forklare hvad det betyder.  

Anmeld

24. maj 2014

Mor til F

Jeg er godt nok ikke læge, men uddannet bioanalytiker,  sidste år.

Der lærte vi meget om blodets forskellige celler, herunder de 2 du nævner: monocytter og neutrofilocytter. 

Når man har højt antal, er det et tegn på, at der er en infektion i kroppen, som bekæmpes af immunforsvaret.  

Ved lavt antal, som i din datters tilfælde,  kan det være tegn på,  at kroppen er angrebet af en infektion eller sygdom, som immunforsvaret ikke kan bekæmpe - derfor går infektionen til angreb på kroppens egne celler og nedbryder dem. 

Ikke for at gøre dig alt for nervøs, men situationen kan ses ved bl.a  leukæmi (blodkræft). 

Det er ikke sikkert, at der er noget alvorligt med din datter, men jeg vil anbefale,  at i tager til lægen og får det undersøgt nærmere. Har i fået lavet andre undersøgelser?  Har hun haft nogle symptomer på sygdom? 

Anmeld

24. maj 2014

tweety2060

MissTas skriver:

Syntes du skal snakke med egen læge eller jeres børnelæge... Det Kan jo hænge sammen med hendes cyanose, og den problematik I står overfor....
Du risikerer bare at få en masse unødige bud på det som kan gøre dig mere nervøs!
Kan dog ikke forstå du har fået tallene at vide uden forklaring håber dog det bedste!! Har I været til de andre undersøgelser?

Anmeld

24. maj 2014

MissTas

BabyFreia skriver:

Der lærte vi meget om blodets forskellige celler, herunder de 2 du nævner: monocytter og neutrofilocytter. 

Når man har højt antal, er det et tegn på, at der er en infektion i kroppen, som bekæmpes af immunforsvaret.  

Ved lavt antal, som i din datters tilfælde,  kan det være tegn på,  at kroppen er angrebet af en infektion eller sygdom, som immunforsvaret ikke kan bekæmpe - derfor går infektionen til angreb på kroppens egne celler og nedbryder dem. 

Ikke for at gøre dig alt for nervøs, men situationen kan ses ved bl.a  leukæmi (blodkræft). 

Det er ikke sikkert, at der er noget alvorligt med din datter, men jeg vil anbefale,  at i tager til lægen og får det undersøgt nærmere. Har i fået lavet andre undersøgelser?  Har hun haft nogle symptomer på sygdom? 

jeg tænker selv leukæmi, men vile hæmoglobinen ikke ofte være meget lav så? eller afhænger det af hvilken type leukæmi det er?

Vi skal til stuegang på sygehuset på mandag, så må jeg snakke med dem om min bekymring. og så har jeg skrevet til egen læge for at få hans syn på det.

Synes bare det er mærkeligt at de pludselig falder og er yderligere faldende når ikke hun er syg eller har været det og de var normale da hun var helt lille..

Anmeld

24. maj 2014

MissTas

tweety2060 skriver:

Syntes du skal snakke med egen læge eller jeres børnelæge... Det Kan jo hænge sammen med hendes cyanose, og den problematik I står overfor....
Du risikerer bare at få en masse unødige bud på det som kan gøre dig mere nervøs!
Kan dog ikke forstå du har fået tallene at vide uden forklaring håber dog det bedste!! Har I været til de andre undersøgelser?

Vi skal til stuegang på mandag, så der må jeg snakke med dem om min bekymring.

Men nej, fik at vide at de var lavere end for 2 uger siden hvor hun fik taget blodprøver og så fik jeg tallene at vide. Spurgte så hvad det havde af betydning, hvor lægen så siger at det er der bare nogle børn der har og de var ikke så lave endnu at han synes vi skulle tænke for meget over det, men der skulle holdes øje med det.

men hun har jo aldrig haft for lave hvide blodlegemer og at de så bliver ved med at falde uden grund, bekymrer mig.

Anmeld

24. maj 2014

MissTas

BabyFreia skriver:

Hun er i forvejen i udredning for cyanose-tilfælde. Hun er mere træt end hun plejer og så har hun tabt 700g på 14 dage, ellers har vi intet bemærket ved hende som er anderledes.

Men vi skal til stuegang på mandag, så må jeg fortælle dem om min bekymring.

tak for svar, Har desværre selv tænkt tanken leukæmi :/ men ville man så ikke have en meget lav hæmoglobin?

Anmeld

24. maj 2014

tweety2060

MissTas skriver:

Vi skal til stuegang på mandag, så der må jeg snakke med dem om min bekymring.

Men nej, fik at vide at de var lavere end for 2 uger siden hvor hun fik taget blodprøver og så fik jeg tallene at vide. Spurgte så hvad det havde af betydning, hvor lægen så siger at det er der bare nogle børn der har og de var ikke så lave endnu at han synes vi skulle tænke for meget over det, men der skulle holdes øje med det.

men hun har jo aldrig haft for lave hvide blodlegemer og at de så bliver ved med at falde uden grund, bekymrer mig.

Godt I skal til st.gang snart så du forhåbentligt får nogle svar! Jeg kan sagtens forstå at du søger svar, det samme ville jeg gøre, men tænker mere for ikke at få for mange unødige tanker....
Hun kan jo sagtens have haft en virus el kroppen været på overarbejde og som følge lavere tal....
Men igen hvis de ikke kan sige hvorfor, ville jeg nok foretrække ikke at vide det....
HÅber det bedste for Jer!

Anmeld

24. maj 2014

MissTas

tweety2060 skriver:

Godt I skal til st.gang snart så du forhåbentligt får nogle svar! Jeg kan sagtens forstå at du søger svar, det samme ville jeg gøre, men tænker mere for ikke at få for mange unødige tanker....
Hun kan jo sagtens have haft en virus el kroppen været på overarbejde og som følge lavere tal....
Men igen hvis de ikke kan sige hvorfor, ville jeg nok foretrække ikke at vide det....
HÅber det bedste for Jer!

hun har bare ikke været syg.. ikke så meget som forkølet eller lidt snot.. derfor det bekymre mig at de bliver ved med at falde.. men må se hvad de siger mandag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.