Eksperthjælp: 4 år og mange tanker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.723 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. maj 2014

Trine Andreasen

"4 år og mange tanker"

Hej Trine.
Jeg er mor til en dreng som blev 4 i april dér går i børnehave og en pige som bliver 7 til oktober som går i 0.klasse. Vi er far mor og børn og har det godt. Min mand og jeg elsker hinanden og venter tredje barn om 2-4 uger.
Min graviditet har gået rigtig fint, jeg har det trods kæmpe mave godt. Er lidt mere træt end normalt men derudover er der ikke de store forandringer.
I påsken tog far, storesøster og lillebror 5 dage til England for at besøge fars søster som er flyttet dertil og stiftet famivlie derover. De havde en rigtig god tur alle tre Jeh blev hjemme da jeg var fpr gravid til at flyve. Men efter ferien har min søn hængt lidt mere på mig end ellers. Og ikke været glad for at komme i børnehave (som han ellers trives i og som vi er glade for og trygge ved). Da sirenen lød den første onsdag i maj var min dreng rigtig bange om aftenen og kunne ikke sove. Han lå og holdte sig for ørerne. Selv i søvne og vågnede grædende. Derudover sover han rigtig uroligt for tiden. Drømmer meget om løver og spøgelser osv.
Han er om dagen glad og tilfreds. Men en lidt følsom dreng. tstoresøster er meget udadvendt og snakker med alt og alle hvor han har mere behov for os. Han er god social og har mange venner. Storesøster og lillebror kan også lege i timer sammen. Folkelige osv. Dem han leger mest med i børnehaven er lige et halvt -et år ældre, eller også piger på hans egen alder. Her hvr vi bor er der en lille flok børn på hans alder og de vil alle lege med ham. Bliver de andre børn uvenner og slås trækker han sig og leger selv glad videre.
Sprogligt og motorisk er han alderssvarende. Han Elsker at bruge sin krop og lærte at cykle uden støttehjul lige inden han blev 4. Det er det store hit pt og han kan cykle og cykle.
Renlighedsmæssigt han har ikke brugt ble om dagen herhjemme siden sommer men stadig om natten. I børnehaven kom den af september og men han fik den på udenfor. For to måneder siden tog de den af ham ude. Jeg fornemmede lidt blandet holdninger blandt personalet (de sagde selv lidt forskelligt til mig). Den ene mente det kunne blive en siddeplads for ham at a udenpå ude en anden mente den nok sku komme af på et tidspunkt. Nå men vi endte med i fællesskab at tage den helt af.. Det har gået fint herhjemme uden uheld. Men han har uheld mere eller mindre hver dag i børnehaven og nogle gange mange.har altid 5 sæt skiftetøj til at ligge dernede. Storesøster har mange uheld om dagen og vi skal ha kontakt til Skejby. Hun sover også med ble, men personligt føler jeg at det er anderledes med lillebror. Han kan godt herhjemme og tisser meget mindre end søster om natten.
Nå men i fredags lavede han nogle gange i bukserne (plejer han ikke) og børnehaven var i tvivl om han var syg eller ej. I weekenden har han haft det fint. Ingen uheld. Mandag bliver han ringet hjem grundet diarré. Han blev hjemme igår også men var frisk. Legede hele dagen og hyggede sig. Ingen diarré. Idag ville jeg så sende ham afsted. Men da vi kommer til børnehaven siger han at han har det dårligt. Han begynder at græde på legepladsen og hans primær pæd spørg hvordan han har haft det. Jeg fortæller at der intet var igår. Tårerne kommer frem ved mig og jeg kan mærke jeg ikke skal sige så meget for vil bAre begynde at græde. Min dreng bliver glad da jeg vælger at tage ham med mig. Herhjemme snakker jeg med ham om hvorfor jeg små græder (han kan se tårene). Han siger selv at det fordi jeg ikke ved om han er syg. Jeg prøver stille og roligt og spørge ham om det fordi han gerne vil være hjemme med mig hvorefter der kommer lidt smil frem men han står samtidig fast ved at han er syg. Jeg fortæller ham at man ikke må lyve (vi snakker stille og roligt) men han står fast ved at han er syg. Han begynder at snakke lidt om sirenen igen og siger den vil larme igen og han siger også at han vil være hjemme.
Mit spørgsmål til dig er lige hvordan jeg takler det. Jeg tror ikke han er syg.
Jeg tænker at der foregår en masse i hans hoveder lige nu, hvem er lillesøster og hvad sker der så, og at hans sprog ikke er til at forklare alt det. Men hvor er det bate hårdt. Han virker ikke jaloux når jeg laver ting med storesøster eller hvis jeg hygger med venners babyer. Han synes det er spændende og de er søde.
Men jeg ved godt nok ikke hvordan jeg skal takle det lige nu. Far afleverer storesøster i 0. Klasse hver dag. Det passer med hans arbejds tider og så gør lillebror og jeg os klar stille og roligt om morgenen. Ofte bliver han afleveret mellem 9-9.30 og henter ham ca kl 15 og derefter henter vi storesøster sammen.
Hvordan skal jeg lige takle det hele? Han har altid været en nem stille dreng. Børnehaven sagde også lidt i sjov for et par måneder siden at det var nemme penge at have ham da der ikke er det store med ham normalt. Han er utrolig legende, glad og positiv.
Det blev en lang smøre.

Trines svar

Hej Sara

Tak for dit brev. Det lyder som en dejlig familie du har og hvor bliver det spændende med den lille nye.

Når jeg læser dit brev oplever jeg at der er to aspekter som fylder en del hos din søn. Disse to kan godt hænge sammen men de kan også ses som to forskellige emner.

Det første jeg hører er at din søn har oplevet at undvære dig i en længere periode og at dette har sat en masse tanker i gang hos ham.

Der begynder at ske rigtig mange ting i 4 års alderen. Mange børn begynder at undre sig over hvad der sker når man dør og hvordan verden ville se ud uden sin familie. Samtidig bliver der stillede større krav til barnet, som nu har været i børnehave længe nok, til at kunne klare en masse ting selv. Når der så også er en ny lillesøster bliver der også gjort tanker om hvad det betyder for en selv.

Du skriver at du har en dejlig dreng der socialt klare sig rigtig også sprogligt samt motorisk er godt med. Men du skriver også at din søn er en følsom dreng der tækker sig når der opstår konflikter.

At undvære sin mor, også selvom det har været i forbindelse med noget godt, kan godt sætte gang i en mild form for separationangst. Det er altså det du har oplevet når han efterfølgende har hængt på dig.
Samtidig kan dette også havde medført en del tanker om at undvære sin mor på længere sigt. Ofte er disse tanker alt for abstrakte til at han kan forholde sig til dem.

Derfor vil jeg anbefale jer at tage en god snak med ham om følelser og savn. Ofte kan de 4 årige ikke helt sætte ord på hvad de føler og tænker, derfor er en god teknik at ”taler hen over hoved på barnet”. Det går ud på at din mand og dig taler høj sammen om hvordan det kan være at han har marridt og at han hænger meget på dig. Du kan f.eks. sige; ” det er underligt at … har så mange mareridt, hvorfor tror du han har det?” Din mand skal så svare med forslag f.eks. ” det kan være at … er bange for at du ikke har lige så meget tid når lillesøster bliver født” Det er vigtigt at I holder øje med hans reaktion, Hvis I rammer rigtigt vil han muligvis blive tavs og meget opmærksom hvorimod hvis I rammer forkert, kan det være han siger nej eller fortsætter med det han er i gang med. På den måde får I sat ord på hans følelser uden at afkræve et svar, som han sikkert ikke selv kan give.

Det andet aspekt er børnehave aspektet. Her synes jeg det er vigtigt at skelne mellem det at ikke vil i børnehave når han er sammen med dig og hvis han ikke trives i børnehaven.

Ofte vil børn ikke i børnehave fordi det er så hyggeligt at være hjemme alene sammen med mor. Når du beskriver jeres morgen, lyder det som om at I to har god tid og derfor rigtig kan hygge. Dette gør det endnu svære at skulle komme afsted, hvorimod hvis I havde en travlt morgen, hvor tingene gik slag i slag, ville han ikke på samme måde kunne nyde den og ønske at forblive i denne. Det er ikke dermed sagt at I skal stresse og du skal aflevere ham tidligt.

Men det kan være en af grundene til at han ikke vil I børnehave.
Det kan også være fordi han ikke trives, dog lyder det på din beskrivelse som om han gør. Det er normal at børn går tilbage til tidligere stadier i deres udvikling når de oplever stress, som f.eks. at skulle til at være storebror eller at have oplevet noget som rammer dem følelsesmæssigt.

Jeg vil anbefale dig først og fremmest at få ham tjekket om der skulle være noget galt i forhold til hans blære. Igen lyder det ikke sådan på din beskrivelse, men heller være sikker.

Herefter synes jeg du skulle tage en snak med hans pædagoger. At give ham ble på ude, virker på mig lidt underligt. Enten har han brug for ble eller også har han ikke. Hvis han har mange uheld kan det skyldes at han er optaget af sin leg. Eller som tidligere nævnt at han er ”gået tilbage”. Derfor må I aftale med hans pædagoger at de hjælper ham ved regelmæssigt at huske ham på toilettet. Samtidig kunne de eventuelt bruge lidt tid på ham i denne periode.

Jeg kender selv den travle hverdag som pædagoger har, men der er altid mulighed for at fokusere lidt ekstra på et enkelt barn for en periode.

Nu fik du en hel roman igen. Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.