Fantastisk og hurtig hjemmefødsel + billeder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2014

Babydrøm

Mathilde skriver:

Fødselsberetning: hjemmefødslen af lillebror d. 04.05. 2014

Lørdag d. 3. maj fejrer vi min mors fødselsdag og er ude og spise til aften. Da vi kommer hjem begynder jeg at tisse hele tiden. Tænker nu ikke så meget over det, da jeg længe har rendt på toilettet ret ofte. Vi går i seng, men jeg kan ikke sove. Kl. 1 om natten får jeg nogle uregelmæssige veer, hvilket jeg har haft on and off om natten de sidste 14 dage ca. Jeg kan dog ikke rigtig sove for dem og begynder også at have diarré. Nu tænker jeg, at der godt kunne være optakt til en fødsel, da min 1. fødsel startede med diarré.

Da jeg hele tiden skal på wc vælger jeg at lægge mig på sofaen, så jeg ikke forstyrrer Frederik og Celina som begge sover.  Kl. 5 vækker jeg Frederik og siger, at jeg har lidt småveer og at han derfor gerne må pakke tasken til Celina (just in case), som skal passes ved mormor under fødslen. Jeg er dog stadig ikke sikker på at det er nu. Veerne er meget uregelmæssige med interval på 5-12 min. Frederik pakker taske og reder op i vores køkken, hvor jeg skal føde på en seng vi har købt brugt. Derefter går han i seng igen og jeg hviler/sover på sengen i køkkenet. Kl. 8.30 står Frederik og Celina op og jeg små-sover stadig på sengen. Ret hurtigt ringer jeg til min mor og får hende til at hente Celina, da jeg er træt og bare gerne vil kunne ligge i fred og ro, men også fordi jeg frygter, at fødslen pludselig skal gå meget hurtigt som første gang.

De uregelmæssige veer fortsætter og kl. 15 ringer jeg til den vagthavende jordemoder og fortæller hvordan det står til. Hun vil tage en taxa og komme og se til os med det samme. (Der er skrevet i mine papirer, at jeg er hurtigføder, så det må være derfor hun allerede vil komme på trods af der ikke er regelmæssige veer).

Hun ankommer 15.50 og undersøger mig udvendigt og indvendigt. Fosterskøn 3000-3200g. Med god vilje er jeg 3 cm åben og jeg bliver helt flov over at have ringet så tidligt. Jeg går lidt rundt i køkkenet mens jordemoderen begynder at ordne papirer. Jeg vælger dog at lægge mig lidt og hvile, da jeg jo ikke har sovet meget. Jeg frygter at fødslen enten går helt i stå eller vil trække i langdrag. Stadig flov over at jordemoderen er kommet, hvis det bare er falsk alarm. Her er klokken 17.

17.25 tager veerne til og trækker godt ned i mine ben. Ca. 4 min. Interval. Jeg siger til jordemoderen at jeg vil tage et bad og i det samme kommer Frederik ind fra haven igen. Han har gået lidt til og fra, da han også tænkte, at det ville blive en lang proces.

Frederik kommer og holder bruseren for mig og skyller min mave og lænd under veerne. Jeg har fint med overskud og bekymrer mig om, om Frederik nu får ondt i armen af at stå og skylle mig. 17.45 synes jeg det presser bagtil, men kan ikke helt tro det for det er kun 20 min. siden veerne tog til. Jordemoderen foreslår, at vi lige undersøger mig indvendigt, da hun også synes jeg trækker vejret anderledes. Jeg siger jeg lige tager en ve mere under bruseren og så kan vi gå ind og se. Efter veen kommer jeg ud og Frederik hjælper med at tørre mig, men vi når det ikke inden næste ve. Jeg hænger lidt op ad Frederik imens. Veerne er ret hårde nu men føler jeg har kontrol og oplever ingen panik som første gang. Veen stopper og jeg får morgenkåbe på og går de få skridt ud i køkkenet, hvor endnu en ve vælter ind og her må jeg ned på knæ, halvt hængende ind over sengen. Nu presser jeg godt med helt spontant. Kommer efter veen op i sengen og bliver undersøgt . kl. 17.45 er jeg 10 cm åben og må presse!!!

Jordemoderen vil dog have mig om på siden, da lillemanden står helt oppe og ikke har roteret. Her frygter jeg et sejt forløb med skæv hovedstilling, men han roterer med den første ve og trænger helt ned. Fostervandet går og er klart. Herefter har jeg vist 2 presseveer. Jeg støtter selv hovedet på vej ud. Det går hurtigt og gør vildt ondt. Her er jeg for første gang rigtig presset under fødslen, men det er så hurtigt ovre. Frederik sidder bag mig og sammen tager vi imod vores søn hjemme i vores køkken efter bare 34 min. med regelmæssige og hårde veer. Det er så overvældende og fantastisk en oplevelse! Med et er smerten væk og der ligger jeg med min søn på maven. Helt perfekt og vågen. Han er dog noget blå i farven pga. den hurtige ankomst, men scorer top point efter 2 min.

Far klipper navlesnoren og moderkagen kommer fint af sig selv. Meget lidt blødning og en 2. grads bristning, som bliver syet af jordemoderen.

Vores ”lille” dreng vejer 3780g og måler 51 cm lige efter fødslen. Han er dermed knap 1 kg større ved fødslen end storesøster var.

Mormor og storesøster Celina kommer 2,5 time senere med blomster og jordbærtærte, som de selv har bagt i løbet af dagen. Mormor tager hjem og sammen giver vi vores nye familiemedlem tøj på og går i seng alle 4.

Kunne på ingen måde have haft en bedre oplevelse. Helt igennem en DRØMMEFØDSEL!

Skønt! Stort tillykke Dejligt billed af dem sammen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2014

Mor til F

Tillykke med lillebror

Anmeld

13. maj 2014

Mathilde

Tak skal i have 

Det var bestemt helt fantastisk og gjorde det gerne igen

Anmeld

13. maj 2014

Chewy

Ihh, stort tillykke! Hvor ser han fin ud. Sikke en drømmefødsel, du havde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.