hvornår involverer i søskende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

524 visninger
8 svar
6 synes godt om
4. maj 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi har jo en på 2,5 som fint forstår konceptet med babyer i i de store maver osv, en del omkring os har fået børn det sidste års tid

når vi fortæller folk at jeg er gravid er der nogen det reagerer med at henvende sig til vores dreng og sige "eeej hvor spændende..."  Og så når jeg så at stoppe dem fordi vi ikke har involveret ham i det endnu. Tænker det er svært at forholde sig til før maven bliver "rigtigt" gravid og vil heller ikke fortælle ham en masse når vi ikke har været til nf endnu. Ingen grund til at forvirrer barnet tænker jeg, hvis der nu skulle være noget galt. 

Hvad har i gjort? Har de været en del af det fra start eller har i også ventet?  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2014

Clisolka

Mor11 skriver:

Vi har jo en på 2,5 som fint forstår konceptet med babyer i i de store maver osv, en del omkring os har fået børn det sidste års tid

når vi fortæller folk at jeg er gravid er der nogen det reagerer med at henvende sig til vores dreng og sige "eeej hvor spændende..."  Og så når jeg så at stoppe dem fordi vi ikke har involveret ham i det endnu. Tænker det er svært at forholde sig til før maven bliver "rigtigt" gravid og vil heller ikke fortælle ham en masse når vi ikke har været til nf endnu. Ingen grund til at forvirrer barnet tænker jeg, hvis der nu skulle være noget galt. 

Min datter var også omkring de 2½ da jeg blev gravid, og vi valgte at fortælle hende det efter nf-scanningen. Hun har fulgt meget med i graviditeten, og aet mors mave med lillebror  

Anmeld

4. maj 2014

lineog4

Min datter var knapt 3 da jeg blev gravid første gang og tror vi fortalte hende det edter nakkefold, der fortalte vi i hvert fald omverden det - men kunne også have ventet til misdannelse, kan jeg ikke huske.
Det er jo en utrolig lang ventetid for sådanne små pus og synes ofte det er for de voksnes skyld man fortæller det så tidligt.

De to andre gange fortalte vi først efter misdannelse af den simple årsag jeg ville kunne give hende en tryghed om at lillebrøster formodentlig havde det godt. Og da Liam kun var lige fyldt to da jeg fandt ud af jeg var gravid så jeg ikke nogen grund til han skulle involveres for tidligt.

Blev jeg gravid igen, ville jeg nok blive nød til at fortælle tidligere da børnene er ældre og mere opmærksomme, men personligt er jeg for at vente så længe som muligt så ventetiden bliver forkortet.

Anmeld

4. maj 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP
Mor11 skriver:

Karla var ca. 2,5 da jeg blev gravid. Vi fortalte det ikke til omverden, før efter NF - og der fik hun det også at vide, så hun netop vidste det, når folk sagde noget. Vi har ikke snakket så meget om det, det synes jeg ikke der er nogen grund til, det er så abstrakt for dem. Nu har vi en lille måned igen og vi snakker en del om lillebror, da vi har fået gjort værelset klart og jeg er begyndt at vaske hans tøj, men jeg siger stadig der er længe til han kommer. 

//Mette

Anmeld

4. maj 2014

Maja_4000

Caroline var lige blevet tre år ugen inden hun fik det af vide vi ventede til efter nf - men ingen vidste det før efter nf

Anmeld

4. maj 2014

tweety2060

Vores pige var 3 år og 3 mdr da vi fortalte hende det. Jeg var kun 4-6 uger henne men kastede op hele tiden, nat og dag, Og kunne kun ligge i sengen, derfor fik hun det at vide.....
Hun accepterede det fint og sagde ikke noget til familien, kun til pædagogerne, så de fik det at vide omkring uge 8-9 så de kunne støtte vores datter...

Anmeld

4. maj 2014

tweety2060

tweety2060 skriver:

Vores pige var 3 år og 3 mdr da vi fortalte hende det. Jeg var kun 4-6 uger henne men kastede op hele tiden, nat og dag, Og kunne kun ligge i sengen, derfor fik hun det at vide.....
Hun accepterede det fint og sagde ikke noget til familien, kun til pædagogerne, så de fik det at vide omkring uge 8-9 så de kunne støtte vores datter...

Og Ja det var tidligt, og ventetiden Er lang for hende nu, men tja.....

Anmeld

5. maj 2014

Ciss

Storesøster var jo så lille endnu, at det ikke sagde hende så meget, men vi fortalte hende det før, vi fortalte det til andre - Dvs efter uge 12, som var den grænse vi selv havde sat os. Vi sagde vel bare noget i stil med, at en gang efter sommeren, så kom vi til at få en lille baby i huset, og så kom hun til at blive storesøster. Resten tog vi efterhånden, da det nærmede sig, og da det blev lidt mere konkret med stor mave osv.

Uanset alder - men det er selvfølgelig vigtigere jo større de er - så vil jeg synes, at børnene skal have besked før alle andre, så de ikke skal høre det fra andre, og så de ikke opfatter, at der er noget, de voksne hinter om over hovedet på dem. Deres verden kommer til at blive vendt op-ned, så det er bare rimeligt, at de bliver forberedt og ikke føler sig holdt udenfor af de voksne. Samtidig må graden af information og involvering selvfølgelig tilpasses det enkelte barn.

Anmeld

5. maj 2014

Kay

elna (bliver 2 til august og meget med sprogligt og med sprogforståelse) er sådan lidt involveret, og har været det siden nf ( er 16+5 i dag)

det er både fordi min mave har vokset hurtigt, og fordi jeg har slemme bækken problemer, så hvis hun VIL bæres af mor og ikke far, får hun afvide at mor jo bære på baby, men at hun kan holde mor i hånden, hun ved og siger selv at der er en baby i mors mave, og flere gange dagligt ligger hun hoved på min mave og siger "hej baby" "baby sover i mors mave" 

hun er overbevist om at babyen altid sover  

glæder mig til at hun kan mærke babyen inde i maven  

vi snakker tit om at baby først kommer når bladene falder af træerne igen, og hvor baby skal sove, og hvor baby skal sidde i bilen osv. det er hun utroligt optaget af.... 

vi følger lidt hendes inititiv når vi snakker om baby, hun spørg selv om hvor baby skal sidde, sove osv. 

og så har jeg købt en bog om at baby er inde i maven og kommer ud... som hun læser både selv og med os... 

det lydder så sødt når hun selv læser den, "baby i maven" "baby vokser" "baby sover" " baby grædder" osv. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.