Tosproget børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.752 visninger
7 svar
3 synes godt om
6. april 2014

AnneMaria

Hvornår begynder de som regel at snakke. Mit barn er 1,5 år og kan kun sige et ord.

Min mand er ikke så tit hjem, pga arbejde. Jeg er hjemmegårende. Derfor snakker jeg halvdelen af dagen Dansk og den anden halvdel min mands sprog.

Er det forkert grebet an?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2014

modesty

AnneMaria skriver:

Hvornår begynder de som regel at snakke. Mit barn er 1,5 år og kan kun sige et ord.

Min mand er ikke så tit hjem, pga arbejde. Jeg er hjemmegårende. Derfor snakker jeg halvdelen af dagen Dansk og den anden halvdel min mands sprog.

Det er meget normalt at tosprogede børn er længere tid om at snakke, men til gengæld er der jo så en bonus i den anden ende. 

Anmeld

6. april 2014

merethe

Profilbillede for merethe
AnneMaria skriver:

De 2 sproget familier jeg kender til, der snakker mor og far hver sit eget modersmål. De har også været længere tid om at starte med at snakke

Anmeld

6. april 2014

A&F

AnneMaria skriver:

Tror det er meget forskelligt hvornår de for alvor begynder at snakke. Min datter var omkring 14-15 mdr da hun lærte arabiske og danske ord. Men først da hun var 2 år begyndte der at komme sætninger . Min mand og jeg snakker mest dansk sammen(jeg er barn af dansk mor og palæstinensisk far), og vi taler arabisk dog mest min mand, når vi taler med vores datter på snart 3 år, men vi snakker også dansk med hende. På trods af, at jeg er bedst til at udtrykke mig på dansk, så skal hun styrkes i det arabiske og det fokusere vi på. Hun snakker godt dansk, og det arabiske er hun også ved at blive dygtig til. De anbefalede os i børnehaven at så længe den ene forældre bruger (for vores vedkommende) det arabiske derhjemme , så er det godt. For de snakker jo kun dansk i børnehaven. Men prøv at begynde med det andet sprog, for lige pludselig vil dit barn kunne mestre begge sprog . Fx det hedder banan på dansk , og banan på det andet sprog osv. 

Anmeld

6. april 2014

LinLin

AnneMaria skriver:

Jeg synes du skal vælge om du taler det ene eller det andet sprog med dit barn - såfremt du behersker dem begge lige godt Du skriver "din mands sprog" så går lidt ud fra at dansk er dit modersmål...? I så fald ville jeg tale dansk med mit barn og lade far tale "sit" sprog når han er der
Jeg tror dit barn bliver forvirret over hvilke ord der hører til hvilket sprog når du lidt blander dem sammen...

Jeg arbejder i multikulti- institution og vi opfordrer altid forældrene til at tale det sprog de selv behersker bedst med deres børn = modersmål. De skal nok lære dansk i vs/bhv! Ofte taler de så lidt senere men det er da klart en fordel at kunne flere sprog

Anmeld

6. april 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP
LinLin skriver:

Jeg synes du skal vælge om du taler det ene eller det andet sprog med dit barn - såfremt du behersker dem begge lige godt Du skriver "din mands sprog" så går lidt ud fra at dansk er dit modersmål...? I så fald ville jeg tale dansk med mit barn og lade far tale "sit" sprog når han er der
Jeg tror dit barn bliver forvirret over hvilke ord der hører til hvilket sprog når du lidt blander dem sammen...

Jeg arbejder i multikulti- institution og vi opfordrer altid forældrene til at tale det sprog de selv behersker bedst med deres børn = modersmål. De skal nok lære dansk i vs/bhv! Ofte taler de så lidt senere men det er da klart en fordel at kunne flere sprog

Enig  

//Mette

Anmeld

6. april 2014

TNBC

AnneMaria skriver:

i skal tale hver jeres modersprog til jeres barn, hvis I ikke taler begge sprog flydende. Barnet skal nok lære det.

Anmeld

6. april 2014

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
AnneMaria skriver:

Børn på 1,5 snakker ikke endnu. Kun enkelte ord. Eller hvad ? Min 3,6 årig er lige begyndt og sige sætninger men han er også øre barn. Jeg vil også sige du skal snakke det sprog du behersker bedst og far snakker det sprog han behersker bedst. Dansk lærer de alligevel i instution.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.