Børnekiks - et sundt alternativ til købekiksene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.511 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. marts 2008

ann-kristina

Hej
Jeg vil bare lige dele denne opskrift med, som jeg har fundet. Vi laver "børnekiks", dvs stikker ud med små kageforme i alle mulige figurer. Så har man et sundt alternativ til alle de dyre og usunde børnekiks man kan finde i butikkerne. Vores datter er vilde med dem og jeg kan med god samvittighed give hende med i madpakken, frugtposen osv. Men pas på! De er stærkt vanedannende. Hvis du kan holde fingrene fra dem kan de holde sig flere uger i kagedåsen.

Børnekiks (ca 2 plader)
50 g fuldkornsmel el grahamsmel
150 g hvedemel
50 g havregryn
1½ tsk kanel (evt mere)
50 g rørsukker
85 g plantemargarine
1 moden banan (ca 100 g)
½ tsk salt

Smuldr margarinen i de tørre ingredienser og kom resten i. Saml evt med lidt vand. Stil dejen kold en halv time i køleskabet og rul den herefter meget tyndt ud (2-3 mm). Stikkes/skæres i figurer). Bag ca 12 min ved 200 grader (alm ovn), skal stå midt i. Skal være gyldne.

Første gang jeg lavede dem fulgte jeg opskriften. De andre gange har jeg taget ca 50 g margarine og så kommet lidt youghurt naturel i for resten. Jeg kan ikke smage forskel. De er dog ikke sprøde når de kommer ud af ovenen, men bare rolig det bliver de når de bliver kolde.
God appetit.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2008

Honningblomst

De lyder lækre...tak for opskriften, de skal helt sikkert prøves....
(H)

Anmeld

26. marts 2008

Pia.

Tak for tippet.... Det skal også prøves af her...

Anmeld

26. marts 2008

Nadi

MUMS!!!

Anmeld

26. marts 2008

Nadi

Kunne man bruge flydende margarine istdet for tør? Så behøver man jo evt heller ikke vand.

Anmeld

3. april 2008

ann-kristina

Nadi skriver:

Kunne man bruge flydende margarine istdet for tør? Så behøver man jo evt heller ikke vand.

Hej
Jeg prøvede igår hvor jeg brugte flydende margarine´+ lidt youghurt i stedet for plantemargarine og det fungerede fint. Det var faktisk meget lettere

Anmeld

3. april 2008

Charlotte_82

Dem tror jeg da vi skal prøve at lave en dag hvor vi keder os lidt og ikke ved hvad vi skal give os til..er sikker på at de vil blive et hit hos ungerne herhjemme...de kan sikkert gå for at være kage, hehe

Anmeld

22. april 2008

Anna-Rosa

PRØV NU LIGE AT HØR HER DA!!!!! De der kiks...hold nu op de er for lækre..jeg har lige bagt dem og har bare lyst til at spise dem alle sammen.

MUUUUUUUMS!:P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.