Temperement

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

457 visninger
4 svar
4 synes godt om
1. april 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Min datter er 2,6 år og hun er begyndt at blive meget sur og ked af det hvis hun ikke får sin vilje eller hvis tingene ikke lige går efter hendes hoved. Inderst inde ved jeg godt at det er normalt for børn i hendes alder men jeg kan ikke lade være med at føle mig magtesløs og som verdens dårligste mor  Jeg kan næsten ikke sige noget til hende så er det ikke godt nok og eller også er det ikke lige det hun vil høre så begynder at at græde eller at blive sur. Hun har sin helt egen vilje og siger tit "nej" eller "jeg vil ikke" til alt muligt. Selvfølgelig er hun også glad og dejlig men puha hvor jeg synes at hun de sidste par dage virkelig har vist en vilje der siger spar 2! Jeg synes ikke det er super fedt at hun er så meget mere sur end hvad hun før har været. Jeg prøver at ofte som muligt at stå ved de ting jeg har sagt til hende og sørge for at hun ikke får sin vilje ved først at sige nej og så derefter ja fordi hun bliver sur. Tit lader jeg hende også være hvis hun bliver sur og vred. 

Hvad kan jeg ellers gøre? Har I nogle gode råd og er det ok set jeg gør nu? Hvor lang tid jeg skal forvente at hun er "sådan"?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2014

MomInTheMaking

Omsorgsgiver skriver:

Min datter er 2,6 år og hun er begyndt at blive meget sur og ked af det hvis hun ikke får sin vilje eller hvis tingene ikke lige går efter hendes hoved. Inderst inde ved jeg godt at det er normalt for børn i hendes alder men jeg kan ikke lade være med at føle mig magtesløs og som verdens dårligste mor  Jeg kan næsten ikke sige noget til hende så er det ikke godt nok og eller også er det ikke lige det hun vil høre så begynder at at græde eller at blive sur. Hun har sin helt egen vilje og siger tit "nej" eller "jeg vil ikke" til alt muligt. Selvfølgelig er hun også glad og dejlig men puha hvor jeg synes at hun de sidste par dage virkelig har vist en vilje der siger spar 2! Jeg synes ikke det er super fedt at hun er så meget mere sur end hvad hun før har været. Jeg prøver at ofte som muligt at stå ved de ting jeg har sagt til hende og sørge for at hun ikke får sin vilje ved først at sige nej og så derefter ja fordi hun bliver sur. Tit lader jeg hende også være hvis hun bliver sur og vred. 

Hvad kan jeg ellers gøre? Har I nogle gode råd og er det ok set jeg gør nu? Hvor lang tid jeg skal forvente at hun er "sådan"?

Du ved jo godt hendes adfærd er helt normal, og mht. Hvor længe du kan forvente den her adfærd fortsætter.. Så vil jeg sige on/off de næste 16 plus/minus år. desværre.

Har også en på 2 herhjemme og hun trækker også tænder ud ind imellem. min tanke er bare altid at jeg gør hende godt ved at vise hende hvordan verden er skruet sammen på en kærlig og omsorgsfuld måde, som både handler om at stå fast og give slip.

Anmeld

1. april 2014

Tip!

Den skønne selvstændigheds alder... 

Prøv at vende dig nej og ja om til JA og NEJ... 

Eks:"Du må gerne få den her kiks, i stedet for en kage.." 

Henvis og guide til ting hun må i stedet for det hun ikke må. 

Hvis vi hver gang selv vi havde en god intention ned noget fik et streng NEJ, så ville vi også stejle og være trodsige.. 

Børn laver ikke ballade i en træls mening, de udforsker og er nysgerrige.. En hel naturlig del af deres udvikling. 

Anmeld

1. april 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Twinkle little star skriver:

Den skønne selvstændigheds alder... 

Prøv at vende dig nej og ja om til JA og NEJ... 

Eks:"Du må gerne få den her kiks, i stedet for en kage.." 

Henvis og guide til ting hun må i stedet for det hun ikke må. 

Hvis vi hver gang selv vi havde en god intention ned noget fik et streng NEJ, så ville vi også stejle og være trodsige.. 

Børn laver ikke ballade i en træls mening, de udforsker og er nysgerrige.. En hel naturlig del af deres udvikling. 

Åh ja... Du har helt ret. Synes bare det er mega hårdt for tiden og svært  Men igen.... Det er jo også kun et sundhedstegn på at hun har sin egen vilje. Det må jeg også tænke på.

Anmeld

1. april 2014

Tip!

Omsorgsgiver skriver:

Åh ja... Du har helt ret. Synes bare det er mega hårdt for tiden og svært  Men igen.... Det er jo også kun et sundhedstegn på at hun har sin egen vilje. Det må jeg også tænke på.

Ja det er det.... 

Hver dag skal hun modtage input, nye sanser.... Ingen børn tænker at de laver ballade for at "irritere" forældrene, men fordi de bare er nysgerrige på hele verden... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.