Johannes er en stor og dejlig dreng på 7 måneder. Han er motorisk dygtig og altid i sving. Han spiser fint og er godt tilfreds for det meste.
Men hold nu op, hvor er jeg træt! Han vågner hver morgen 5.15 og er klart til at stå op. Derfør vågner han typisk to-tre gange og han kommer i seng ca. kl. 20. I dag var hans morgenlur 30 min, hvorefter han var vågen i 2,5 timer og igen tog en lur, som så endte med at blive til hele 45-50 min.
Jeg håber hver dag, at jeg når en lille lur, men det bliver ikke til noget, når han sover så korte lure.
Han får en flaske hver nat, nogle gange også to, hvis han ikke vil falde til ro igen. Vi er ved at køre så træt i natteroderi og er så udkørte om dagen.
Johannes er yngstemand ud af en flok på 4, så dagene kræver sit af mig som barslende mor, så selvom jeg prøver at slappe lidt af, så skal vi f.eks. altid ud ad døren 7.30 og så videre.
Jeg har egentlig brug for råd og erfaringer på to områder:
1. Hvordan kom I af med natflasker, da jeres var 7-8 måneder?
2. Hvordan (hvis det er muligt) fik I jeres til at sove længere om morgenen?
Nu har jeg ikke givet flaske, men ammet.
Jeg ventede til min søn var cirka 9-10 mdr. Jeg stoppede bare med at amme. Manden tog den første nat, hvor søn brokkede sig on/off i en times tid. Jeg tog de to efterfølgende nætter hvor han små-brokkede sig (ikke skrig og skrål, men mere bare urolig) cirka 15-30 minutter, og så var det dét. Ganske smertefrit.
Han gik fra at vågne hver 90. minut til at vågne hver 3 time, så her havde det en klar betydning for nattesøvnen.
De tidlige morgener, jep, dem har vi også haft. I cirka et halvt år stod han op kl. 5. Til sidst kunne min mand ikke holde det ud længere.
Vi har en briks stående på vores søns værelse. Når søn vågnede om morgenen, gik min mand gik derind og sagde "det er nat, du skal sove", lagde sig på briksen og lod som om han sov. Søn brokkede sig og ville op, i en lille times tid, så faldt han i søvn. De følgende par morgener vågnede han også og brokkede sig lidt, men faldt hurtigere i søvn, og derefter sov han igennem til cirka 6. Han havde simpelthen brug for hjælp til at lægge sig ned igen og sove videre.
Har en veninde som også har prøvet ovenstående metode, hvor det absolut ingen effekt har haft, men I kan jo give det et skud.
Jeg vil dog sige at den rytme du beskriver lyder fuldstændigt normal for en 7 mdr. baby, men I kan jo prøve lidt forskelligt og se om I er heldige at få en effekt.