Hjælp til kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

707 visninger
9 svar
0 synes godt om
18. marts 2014

Anonym trådstarter

Jeg har et spørgsmål for en veninde som ikke engang kommunen kan svarer på.

Hende og hendes kæreste har en drøm om at flytte sammen, de er begge under 25 år og hun har et arbejde, men han er på kontanthjælp. Har hun så pligt til at forsørge ham?

Derudover, har der været rygter om at kontanthjælpen er blevet ændret så enlige mødre/fædre der kommer på kontanthjælp får de 13000 før skat som man gjorde sidste år. Passer det? Eller hvad står enlige med børn til at få?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2014

stjernehimmel

Anonym skriver:

Hende og hendes kæreste har en drøm om at flytte sammen, de er begge under 25 år og hun har et arbejde, men han er på kontanthjælp. Har hun så pligt til at forsørge ham?

Derudover, har der været rygter om at kontanthjælpen er blevet ændret så enlige mødre/fædre der kommer på kontanthjælp får de 13000 før skat som man gjorde sidste år. Passer det? Eller hvad står enlige med børn til at få?

Jeg kan ikke svare på satserne... men blot at det kommer an på hvad hun tjener, og har af værdig mht om hun skal forsørge ham :-)

Anmeld

18. marts 2014

Anonym trådstarter

stjernehimmel skriver:

Jeg kan ikke svare på satserne... men blot at det kommer an på hvad hun tjener, og har af værdig mht om hun skal forsørge ham :-)

Jeg tænker bare at når de begge er under 25 om de så stadig skal forsørge hinanden ?

Anmeld

18. marts 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Gensidig forsøergerpligt gælder kun hvis de BEGGE er OVER 25, sådan har jeg forstået det. 

Fra beskæftigelsesministeriet:   Samlevende par, hvor begge er fyldt 25 år, får gensidig forsørgerpligt, så kontanthjælpssystemet afspejler de moderne samlivsformer og familiemønstre. I dag gælder forsørgerpligten kun, hvis man er gift. Kontanthjælpsreformen forventes at medføre, at færre personer fremover vil være på kontanthjælp, fordi flere kommer i uddannelse eller arbejde.

Anmeld

18. marts 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

Jeg har også forstået den som at begge skal være over 25 år - og så skal de have boet sammen i 2 år eller sådan noget (det tror jeg ihvertfald jeg har læst et sted, er ikke sikker)..

Anmeld

18. marts 2014

Anonym trådstarter

Tak for svar Det er godt nok noget uoverskueligt, selv kommunerne ved det ikke hvis man ringer og spørger.

Anmeld

18. marts 2014

TNBC

Anonym skriver:

Ikke før de runder 25.

Anmeld

18. marts 2014

Mettefpigen

Jeg er enlig og jeg får det samme som jeg gjorde før den nye reform... men min sagsbehandler sagde at det kommer også an på uddannelse og alder...

Anmeld

18. marts 2014

Frk. Petersen

Anonym skriver:

Jeg tænker bare at når de begge er under 25 om de så stadig skal forsørge hinanden ?

så længe en er under 25, så er der ingen forsørgerpligt. Jeg er på barsel, min kæreste arbejder.. jeg får omkring 14000 før skat..

Anmeld

19. marts 2014

SandraXOXO

Jeg fik atvide at enlige forsørger får 11 tusind før skat nu og at det falder yderligere i 2015? Ligesom at resten af beløbene falder igen i 2015. Men ja, synes lidt det er for dårligt at end ikke kommunen kan finde ud af det nye og give svar. Hvordan faen skal vi andre så finde ud af hvordan og hvorledes. Tror jeg har snakket med 20 forskellige før jeg fik et svar, og selv hun var ikke helt sikker :-S

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.