Det der med at føde hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.631 visninger
6 svar
1 synes godt om
17. marts 2014

AnnaK89

Jeg har et stort ønske om, at få lov til at føde hjemme. Jeg venter nr. 3, så det med fødsel, veer og det hele er jo ikke nyt for mig og noget jeg sagtens kan håndtere.

Min sidste fødsel tog 3 timer fra første ve til hun var ude, og begge gange er fødslen gået helt efter planen.
Jeg ved godt, at den næste fødsel ikke behøver at gå hurtigt selvom den sidste gjorde, men det er der jo chancer for. Og nu er vi flyttet 25-30 min væk fra sygehuset hvor det før var 5-10 min.
I princippet kunne jeg ende med at føde i bilen, hvis vi kommer lidt for sent afsted.

Forskellen er nu, at det er min kærestes første barn og han er ikke for hjemmefødsel. Skal jeg har føje mig, fordi at jeg er den "erfarne" og så give ham en tryg oplevelse eller skal jeg prøve at snakke med ham omkring det?

Jeg ville jo synes, at det ville være en lettelse, at få lov at føde hjemme, bare det at man ikke skal ud i bilen og ud på en "lang" køretur med veer, og at man kunne ligge i sin egen seng med baby og hygge bagefter. Jeg ville være 100% tryg ved det.

Er der nogen som har lyst til at give deres mening/råd her?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2014

Frk. Petersen

AnnaKJ skriver:

Jeg har et stort ønske om, at få lov til at føde hjemme. Jeg venter nr. 3, så det med fødsel, veer og det hele er jo ikke nyt for mig og noget jeg sagtens kan håndtere.

Min sidste fødsel tog 3 timer fra første ve til hun var ude, og begge gange er fødslen gået helt efter planen.
Jeg ved godt, at den næste fødsel ikke behøver at gå hurtigt selvom den sidste gjorde, men det er der jo chancer for. Og nu er vi flyttet 25-30 min væk fra sygehuset hvor det før var 5-10 min.
I princippet kunne jeg ende med at føde i bilen, hvis vi kommer lidt for sent afsted.

Forskellen er nu, at det er min kærestes første barn og han er ikke for hjemmefødsel. Skal jeg har føje mig, fordi at jeg er den "erfarne" og så give ham en tryg oplevelse eller skal jeg prøve at snakke med ham omkring det?

Jeg ville jo synes, at det ville være en lettelse, at få lov at føde hjemme, bare det at man ikke skal ud i bilen og ud på en "lang" køretur med veer, og at man kunne ligge i sin egen seng med baby og hygge bagefter. Jeg ville være 100% tryg ved det.

Nu har jeg ikke den store erfaring i det med hjemmefødsler..
Men syntes godt du kan tillade dig at snakke det igennem med din kæreste.. Jeg ville nok sige til min mand, at hvis han virkelig ikke ville være tryg ved det, så gjorde vi det ikke..
Nu har jeg født et barn, og der var lidt komplikationer, så jeg ville ikke selv være tryg ved at føde hjemme..

Anmeld

10. april 2014

Mathilde

AnnaKJ skriver:

Faldt lige over denne tråd...

Jeg har valgt at føde hjemme. Min kæreste ønskede det ikke i starten og det krævede nogle snakke, men nu hvor jeg har 3 uger til termin, er han helt med på idéen

Har dog hele tiden sagt, at han skulle føle sig tryg, for ellers gjorde vi det selvfølgelig ikke.

Vi har også ca. en halv time til fødegangen og min første fødsel gik pludselig hurtig...

Måske kan en snak med jordemoderen hjælpe, så han føler sig tryg.

Anmeld

10. april 2014

cdk29

Vi venter nr. 2 i slutningen af juli. Den første fødsel gik rimelig stærk og har derfor også haft tanken om en hjemme fødsel. Synes det er fedt for dem der gør det, men jeg og min mand er nok for meget tryghed-narkomaner, så vi vælger at føde på sygehuset, selvom der er 30 min kørsel (om natten er der selvfølgelig mindre). Jeg har allieret mig med vores søde naboer om at komme og se efter Nicolai, hvis det bliver nødvendigt, så vi kan komme afsted med det samme.

Held og lykke

Anmeld

10. april 2014

Anitta Kristiansen

Jeg fødte første hjemme og nr to bliver også hjemme. Det er med ny mand, til at starte med var han ikke helt tryg da både ham og hans to søskende er taget ved kejsersnit. Men han er frisk på det nu for han ved jeg har mere styr på det end ham, derimod skriver jeg en seddel med punkter hvad han skal gøre og hvad der er godt at gøre.
Det der kan gøre din kæreste tryg er at han får af vide at en jordemoder tager imod barnet og at hvis du pludselig skal føde i bilen så er det ham der skal gøre det, da der nok ikke kan nå at komme nogen frem.
Jeg valgte hjemmefødsel første gang selvom jeg var ung, det var første og jeg ikke kendte nogen som havde prøvet det.
Måske at fortælle de gode ting ved at føde hjemme kan berolige ham, men husk at acceptere hans valg, hvis ikke han er tryg bliver du nød til at finde en anden som kan hjælpe dig.
Håber det kunne bruges og hvis der er spørgsmål til hjemmefødsel så spørger du bare.

Anmeld

11. april 2014

-Sigrid-

Hvor bor du henne? Jeg bor i regions Syddanmark, og her er der en kendt-jordemoderordning, hvor de er "eksperter" i hjemmefødsler. Måske du skulle tage til en konsulation (med ham) og så snakke med nogen som har forstand på hjemmefødsler?
Jeg har joket med min mand om at hvis vi skulle ind på hospitalet når jeg skulle føde ville det ende med at min mand skulle gribe vores baby i en vejgrøft - nu er han mere for hjemmefødser end mig (næsten) 

Anmeld

11. april 2014

Mumto3

Efter at have gået til fødselsforberedelse 3 gange for hjemmefødende, kan jeg kun sige: din kæreste følger flertallet. Det er som regel altid mændene der er mest utrygge ved hjemmefødslerne. Det er somom   mænd tænker at hvis der er en masse maskine omkring min kone/ kæreste når hun skal føde, så går det nok.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.