spørgsmål om su.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

764 visninger
7 svar
0 synes godt om
16. marts 2014

Anonym trådstarter

Hej piger.
Er anonym da ingen ved vi snakker om projekt baby.
Jeg har lige været inde på SU's hjemmeside for at se hvad man kan få hvis man er to forsørgere på SU. Og der står at man kan få forsørgertillæg på 2332kr hvis man bor sammen med en på su.

Mit spørgsmål er så om tillægget fungerer ligesom su lånet og skal betales tilbage eller om det bare bliver lagt oveni den almindelig su sats?

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2014

Mie89

Anonym skriver:

Hej piger.
Er anonym da ingen ved vi snakker om projekt baby.
Jeg har lige været inde på SU's hjemmeside for at se hvad man kan få hvis man er to forsørgere på SU. Og der står at man kan få forsørgertillæg på 2332kr hvis man bor sammen med en på su.

Mit spørgsmål er så om tillægget fungerer ligesom su lånet og skal betales tilbage eller om det bare bliver lagt oveni den almindelig su sats?

Knus

Forsøgertillægget bliver lagt oven i den almindelige sats, og derfor skal der også betales skat af det . Men det er altså ikke noget der skal betales tilbage, ligesom lånet 

I kan desuden også få forhøjet SU-lån (mener det er omkring 6000 kr pr mand i måneden) 

Anmeld

16. marts 2014

Anonym trådstarter

Mie89 skriver:

Forsøgertillægget bliver lagt oven i den almindelige sats, og derfor skal der også betales skat af det . Men det er altså ikke noget der skal betales tilbage, ligesom lånet 

I kan desuden også få forhøjet SU-lån (mener det er omkring 6000 kr pr mand i måneden) 

tusind mange tak for svar

Anmeld

16. marts 2014

Bertris

kæresten og jeg får begge su og su tillægget (ingen su lån!)
og vi har ca 13.000 udbetalt i måneden
Vi får ca. 1500 i tillægget efter skat hver, også ca 5500 i su efter skat

Anmeld

18. marts 2014

Anonym trådstarter

Bertris skriver:

kæresten og jeg får begge su og su tillægget (ingen su lån!)
og vi har ca 13.000 udbetalt i måneden
Vi får ca. 1500 i tillægget efter skat hver, også ca 5500 i su efter skat

mange tusind tak for svar. Så kan jeg se vi godt kan få det hele til at hænge sammen hvis vi bare får lånet oveni

Anmeld

19. marts 2014

Bertris

Anonym skriver:

mange tusind tak for svar. Så kan jeg se vi godt kan få det hele til at hænge sammen hvis vi bare får lånet oveni

Altså du får jo også ekstra støtte, vi betaler f.eks. kun 500 kr for vuggestue i måneden (og det er med mad og bleer)
også hvis man bor til leje får man også en højere boligstøtte (også er der jo også børnechecken hver tredje måned)

Vi har valgt at leve lidt mere stramt på madbudgettet, og køber billigt ind til os selv, så behøver vi ikke lån

Anmeld

19. marts 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

Mie89 skriver:

SU-lånet bliver vidst forhøjet således at man kan få det almindelige SU-lån på 2987 (2014 sats) og så et supplerende SU-lån til forsørgere på 1495 (2014 sats). 

Og så er det noget med at ens personlige fradrag bliver en smule højere. Og så er der selvfølgelig også børne- og ungeydelsen. 

- Men har så læst en pjece ang. barsel for studerende (den hedder "Barsel - når studerende bliver forældre"), hvor der står noget om at man ikke kan få udbetalt det ekstra SU-lån (altså det supplerende SU-lån til forsøgere) i forbindelse med fødselsklippene. Men skal lige have undersøgt det grundigere  på SU-kontoret for mit uddannelsessted når de åbner igen på fredag... 

- Og for så var der også noget med at det forsørgertillæg I kan få, når I begge studerer, heller ikke kan udbetales sammen med fødselsklippene. 
Men der kan du vidst få en anden støtte til forældre i uddannelse, dog er satsen en del lavere en forsørgertillæget (1700 et eller andet pr. kvartal)... 

Det her er så hvad jeg har kunnet læse mig frem til i den pjece, men skal selv hen og høre på SU-kontoret... 

Anmeld

19. marts 2014

Mie89

Clgh skriver:

SU-lånet bliver vidst forhøjet således at man kan få det almindelige SU-lån på 2987 (2014 sats) og så et supplerende SU-lån til forsørgere på 1495 (2014 sats). 

Og så er det noget med at ens personlige fradrag bliver en smule højere. Og så er der selvfølgelig også børne- og ungeydelsen. 

- Men har så læst en pjece ang. barsel for studerende (den hedder "Barsel - når studerende bliver forældre"), hvor der står noget om at man ikke kan få udbetalt det ekstra SU-lån (altså det supplerende SU-lån til forsøgere) i forbindelse med fødselsklippene. Men skal lige have undersøgt det grundigere  på SU-kontoret for mit uddannelsessted når de åbner igen på fredag... 

- Og for så var der også noget med at det forsørgertillæg I kan få, når I begge studerer, heller ikke kan udbetales sammen med fødselsklippene. 
Men der kan du vidst få en anden støtte til forældre i uddannelse, dog er satsen en del lavere en forsørgertillæget (1700 et eller andet pr. kvartal)... 

Det her er så hvad jeg har kunnet læse mig frem til i den pjece, men skal selv hen og høre på SU-kontoret... 

Jeg startede med at få mine fødselsklip i februar, og jeg kan nu tage SU-lån på op til 6000 kr i måneden - så det går jeg da stærkt ud fra at det fortsætter 

Og ja det er rigtigt man ikke kan få forsøgerklippene samtidig med fødselsklip .. 

Men ja der er et kommunalt tilskud man kan søge til forældre under uddannelse, og det ligger på omkring 1700 kr, så vidt jeg har læst mig frem til

Her hos os er situationen ang alt det her, dog lidt speciel da jeg bliver færdig til sommer (får dobbelt fødsel-klip nu), mens min kæreste fortsat skal være på SU i et år . Har derfor fået overført de fødselsklip jeg ikke kommer til at bruge til ham 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.