Eksperthjælp: Gode rutiner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.173 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. februar 2014

Trine Andreasen

"Gode rutiner"

Hej trine

Har store problemer med min datter, hun er så svær at få i seng og vil ikke sove. de fleste dage putter jeg senest kl20.00 men hun kan holde sig vågen til 22 - 23 uden problemer.
Hun ligger konstant og kalder på mig " jeg keder mig " " jeg er ikke træt" osv osv..... hvis hun sover hos mig og jeg går i seng samtidig med mig sover hun næsten med det samme.....

Vi har haft nogle ture hvor hun er flippet helt ud og jeg ikke har kunnet nærme mig hende, hvor hun bliver totalt ( ved ikke om jeg kan kalde " vanvittig" )

Hun skal snart i skole og ved ikke hvordan jeg løser dette problem . ved ikke om hun bare ikke har brug for al den søvn, der har ikke været problemer med træthed i børnehaven eller herhjemme.

Det skal siges at henndes far og jeg er skilt på 2 år det første år var vi ok venner og sås tid, tog på ferie og hyggede men det sidste år har vi været uvenner og er sikker på det trykker hende.

Jeg har bedt børnehave og sundhedsplejerske om hjælp , men er på bar bund...

håber du har et godt råd eller en tryllefomular
vil det bedste for min prinsesse

med venlig hilsen
linda

Trines svar

Kære Linda

Tak for dit brev. Det er desværre et problem som rigtig mange forældre står med og der er ikke en løsning, men heldigvis mange muligheder.

Børn i 5-6 års alderen har brug for ca. 11 timers søvn og derfor bliver det i underkanten af hvad hun har brug for, hvis hun først falder i søvn kl. 22.

Du nævner at din ex og dig, ikke er gode venner mere og at din datter evt. er tyngede af det?!
Samtidig fortæller du at hun nemt kan sove når du ligger dig ind til hende. Disse to faktorer får mig til at tænke om hun evt. har brug for lidt ekstra tryghed for at kunne falde i søvn...

Det får mig til at tænke at du bliver nødt til at skabe nogle gode rutiner med faste rammer for på den måde at vise din datter at du passer på hende.

Jeg ville som det første tage en snak med din datter, hvor du fortæller hende at du har lagt mærke til at hun har svært ved at falde i søvn og at det vil du rigtig gerne hjælpe hende med det.
Du kunne så fortælle hende at du gerne ville give hende en bamse eller lignende. En bamse/lampe/pude eller andet kan være et helt konkret redskab der kan hjælpe med at fremme trygheden. Når hun så efterfølgende skal sove vil bamsen/lampen/puden været forbundet med dig og det kan give hende tryghed.

Herefter synes jeg du skulle prøve at nedskrive nogle af de ting som du synes der er vigtige i en putte-situation. f.eks. bad, børste tænder læse historie osv. Og så indfører faste rutiner.

Når putte-situationen så er overstået er det vigtigt at du klart melder ud at din datter skal blive i sin seng men det er okay hvis hun ikke kan sove med det samme. Hun skal dog ikke skal ligge og kalde på dig og du skal ikke selv går ind til hende(medmindre hun bryder sammen).

Din datter har nemlig fundet ud af at hun kan kan trække tiden ved at kalde og "brokke" sig. Hver gang du reagere på kald og brok forlænger du tiden inden hun falder i søvn.

Det vil helt sikkert blive en svær tid hvor din datter skal vende sig til de nye rutiner og til det at mor ikke kommer rendende men jeg er sikker på at du datter vil vende sig til det og samtidig lærer at finde ro ved sig selv. Hvilket er en umådelig vigtig lektion i lives spil.

Får at hjælpe hende på vej kan du også investere i nogle af de gode visualiserings-historier der findes på marked specielt til børn og til putte-situationen. Eller de gamle Disney historier med dertilhørende bog som hun kan bladre i.

Og som sidste råd skal du huske at begrænse hendes brug af tv/computer/Ipad og lignende op til en time inden hun skal puttes. Lyset fra skærmen påvirker nemlig hjernen som tror at den skal arbejde i stedet for at begynde at slappe af.

Jeg håber du kan bruge det ellers er du velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.