Ang. barnets efternavn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

684 visninger
7 svar
6 synes godt om
24. februar 2014

Holm14

Min kæreste og jeg venter et barn og vil gerne give barnet min kærestes mellemnavn. Men mht. efternavnet vil vi gerne give ham et efternavn fra min familie, problemer er bare, at jeg ikke selv bærer det efternavn.
Kan man så stadig godt give ens barn det efternavn selvom hverken mor eller far bærer det navn??r så har vores søn et helt tredje efternavn indtil vi selv får det skiftet 

Vi har tænkt os at tage det efternavn som familienavn og få det selv når vi engang bliver gift 

Håber at der er nogen der kan hjælpe 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2014

Billemyre

Ja, det synes jeg da lyder fint
Jeg ville ikke give mit barn et helt andet navn, som hverken mor eller far har eller får, men hvis I alligevel ved, I skifter til det, så er der jo ingen ko på isen

Om det kan lade sig gøre rent praktisk og lovmæssigt kender jeg dog intet til.

Anmeld

24. februar 2014

Holm14

Ja, det synes jeg da lyder fint
Jeg ville ikke give mit barn et helt andet navn, som hverken mor eller far har eller får, men hvis I alligevel ved, I skifter til det, så er der jo ingen ko på isen

Tak for dit svar. Jeg hedder "næsten" det samme, det er meget tæt i hvert fald. 
Men det var nu mere om folkekirken eller hvem der nu bestemmer accepterer det? Men det må jeg lige ha ringet og spurgt om nu når jeg ikke kan finde det på nettet 

Anmeld

24. februar 2014

Billemyre

Holm14 skriver:

Tak for dit svar. Jeg hedder "næsten" det samme, det er meget tæt i hvert fald. 
Men det var nu mere om folkekirken eller hvem der nu bestemmer accepterer det? 

Hehe, det lagde jeg også lige mærke til, så jeg rettede lige lidt i mit svar

Anmeld

24. februar 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Mener det har noget at gøre med om der er mindre end x antal mennesker i dk, der hedder det, der afgøre om andre ka bruge det. Og om det så i forvejen er et navn der tilhøre familien også. Vh stine

Anmeld

24. februar 2014

SjeBets

jeg er ret sikker på at som det er i dag med navne loven må du kalde dit barn næsten hvad du vil, dog hvis det er et efternavn der er båret af mindre end 2000 må man ikke bare tage det med mindre at man har slægtsmæssig tilknytning til det. Elles skal man søge om det.

Så er det et familie navn , og har været brugt som efternavn eller du bruger det som mellemnavn så må i gerne

Anmeld

25. februar 2014

Holm14

Tusind tak for jeres svar  

Anmeld

25. februar 2014

stjernehimmel

Holm14 skriver:

Min kæreste og jeg venter et barn og vil gerne give barnet min kærestes mellemnavn. Men mht. efternavnet vil vi gerne give ham et efternavn fra min familie, problemer er bare, at jeg ikke selv bærer det efternavn.
Kan man så stadig godt give ens barn det efternavn selvom hverken mor eller far bærer det navn??r så har vores søn et helt tredje efternavn indtil vi selv får det skiftet 

Vi har tænkt os at tage det efternavn som familienavn og få det selv når vi engang bliver gift 

Håber at der er nogen der kan hjælpe 

der er et sted på nettet i kan søge på præcist det navn...

Jeg kan ikke få min fars efternavn....

Man kan nogle gange få medlemmer af familien der bære navnet til at skrive under på slægtskab...  men det er ikke alle navne den går med...

Jeg vil desværre ALDRIG kunne tag min fars efternavn, efter de nye regler der blev indført

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.