Endnu en om SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.348 visninger
12 svar
0 synes godt om
23. februar 2014

oktoberbaby

Hej tøser.

Jeg opretter en debat igen, da jeg er mega forvirret 

Jeg er ikke så meget inde i SU og at man kan få SU klip osv.

Men sagen er at jeg er ifølge beregninger 5+4 i dag, så ville jeg høre hvornår jeg kan søge ekstra SU? Og hvor meget er det med de her klip? Jeg forstår INTET af det her SU fis. Er det efter 12. uge?

Og hvad så når man har brugt de her ''klip'', får man så ikke højere SU når man er forældre??

Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, er bare vildt forvirret? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2014

Mor Christa

Heej :-)
Du får ingen højere SU fordi du er forsørger, men du kan tage et ekstra SU lån, fordi du er forsøger - dette ekstra SU lån ligger på 1400 kroner. (det normale SU lån er på omkring 2700). Dvs du ville kunne låne 2700 + 1400.
Du får dobbelt SU hvis du er enlig.

De barselsklip du snakker om kan du søge tidligst 3 måneder før termin (dvs du skal sende kopi af vandrejournal). 
Du har  ret til 12 fødselsklip, dvs du kan gøre det på 3 måder;

1) IKKE gå direkte på barsel, men studerer på samme tid med at du har barnet (evt hjemmestudie, eller hvordan I nu ordner det på din uddannelse) - på denne måde kan du få almindelig SU udbetalt + barselsklip pr måned, dvs du får altså dobbelt SU i et år.

2) Gå på barsel i 12 måneder og få hvad der svarer til en almindelig SU pr måned (da du jo ikke er studieaktiv, og derfor ikke kan få den almindelige SU)

3) Gå på barsel i f.eks. 6 måneder og så få udbetalt 2 klip pr måned, og dermed på dobbelt SU i 6 måneder.

Husk på at hvis farmand også er studerende kan han også få barselsklip - 6 stks.

Håber du kunne forstå hvad jeg skrev - har en idé om at det blev lidt rodet ;-)
Ellers kan du læse mere her:
http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/Sider/default.aspx 

Bemærk dog at dette er til videregående uddannelser :-)

Anmeld

23. februar 2014

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
SU klippene er til barsel.
og det afhænger af om det er en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse, du er igang med.

(På ungdomsuddannelse kan du gå på barsel 2 måneder før, men har dog max 12 klip. Man kan vælge og få dem udbetalt dobbelt, så man kun holder 6 måneders barsel. man kan på ungdomsuddannelse, ikke få alm. su oveni, selvom man studere. og man kan heller ikke have forsørger-lånet)

På videregående uddannelser ved jeg det desværre ikke

Og hvis du er samlevende med en i job, er det alm. su sats, hvor du kan få det alm. su-lån oveni, + et forsørger su-lån

Hvis du er samlevende med en under uddannelse, eller kontanthjælp, kan du få et tillæg oveni din su, på ca. 2500 før skat. + de 2 su-lån (Når barnet er født)

Hvis du er enlig, kan du få hvad der svare til dobbelt su, + de 2 su-lån (Også når barnet er født)

Håber det hjalp

Anmeld

23. februar 2014

oktoberbaby

Jeg er stadig mega forvirret..

Jeg havde fået afvide at man fik en højere SU når man var 12 uger inde, men det passer ikke?

Min situation er sådan at jeg måske er færdig med at gå på skole i juli, og så må gå på kontakthjælp de sidste 3-4 måneders tid.. Hvor jeg har fået afvide at jeg ca får 10.000 udbetalt efter det har ændret sig.

Vil det sige, at mens jeg er i skole, helt frem til juli, forbliver min SU det samme?

Anmeld

23. februar 2014

Mor Christa

oktoberbaby skriver:

Jeg er stadig mega forvirret..

Jeg havde fået afvide at man fik en højere SU når man var 12 uger inde, men det passer ikke?

Min situation er sådan at jeg måske er færdig med at gå på skole i juli, og så må gå på kontakthjælp de sidste 3-4 måneders tid.. Hvor jeg har fået afvide at jeg ca får 10.000 udbetalt efter det har ændret sig.

Vil det sige, at mens jeg er i skole, helt frem til juli, forbliver min SU det samme?

Ja, det vil sige at det ikke ændrer sig. Jeg har hvert fald aldrig prøvet at få mere i SU efter 12 uger. - og jeg er gravid for anden gang under uddannelse nu

Anmeld

23. februar 2014

oktoberbaby

Mor Christa skriver:

Ja, det vil sige at det ikke ændrer sig. Jeg har hvert fald aldrig prøvet at få mere i SU efter 12 uger. - og jeg er gravid for anden gang under uddannelse nu

Ej puha, den kom lige som et slag i maven 

De 2000 som vi havde hørt vi ville få ekstra efter 12. uge, var til de babyting (graviditeten var ikke planlagt, og vi har desværre ikke én krone i opsparing) der skulle skaffes inden fødslen!

Så må vi håbe det går på en anden måde..

Ved ikke om du (eller andre, må meget gerne svare!!) ved dette, men nu er det kun et grundforløb jeg går på, som jeg faktisk ikke skulle gå på, lidt tidsspil fordi jeg skulle gå på HF til august (bliver så rykket et år), men hvis jeg gik på kontakthjælp fx fra 12 uge, ville de så bede mig starte på en anden uddannelse når der var 6 måneder til jeg skulle føde, eller hvordan? 

Ej jeg bliver helt rundt på gulvet af det her!

Anmeld

23. februar 2014

Mor Christa

oktoberbaby skriver:

Ej puha, den kom lige som et slag i maven 

De 2000 som vi havde hørt vi ville få ekstra efter 12. uge, var til de babyting (graviditeten var ikke planlagt, og vi har desværre ikke én krone i opsparing) der skulle skaffes inden fødslen!

Så må vi håbe det går på en anden måde..

Ved ikke om du (eller andre, må meget gerne svare!!) ved dette, men nu er det kun et grundforløb jeg går på, som jeg faktisk ikke skulle gå på, lidt tidsspil fordi jeg skulle gå på HF til august (bliver så rykket et år), men hvis jeg gik på kontakthjælp fx fra 12 uge, ville de så bede mig starte på en anden uddannelse når der var 6 måneder til jeg skulle føde, eller hvordan? 

Ej jeg bliver helt rundt på gulvet af det her!

Det er jeg da ked af at høre, at det kommer som en ubehagelig overraskelse
Prøv lige at tage en snak med din SU vejleder, så er du sikker på hvad der er gældende og/eller ikke gældende. 
Hvis det er en ungdomsuddannelse er jeg ikke helt sikker på hvorsan det hænger sammen, da jeg kun har været gravid på videregående uddannelser. 
I forhold til om kommunen ville sende dig videre på en anden uddannelse, så ved jeg faktisk ikke hvordan dwet hænger sammen, men da jeg ventede på at kunne starte min første videregående uddannelse efter endt barsel (der var et par måneder inden skolen startede, hvorjeg gik på kontanthjælp&nbsp, tog de en individiuel vurdering af min situation, og besluttede sig for at de ikke ville sende mig på en andne uddannelse, da jeg havde søgt ind på denne, og det var det jeg ville osv osv. 
Så i dit tilfælde ville jeg;

1) kontakte SU vejleder og finde ud af hvordan det præcis hænger sammen med din SU (jeg er ret sikker på at I ikke får ekstra ) 
2) Snakke med kommunen vedr. det med din uddannelse, hvis du skulle ende på kontanthjælp

og endelig ville jeg søge en engangsydelse (det søger man ved kommunen), som hjælp til babytingene - du kan også ringe til dem og spørge til dette - de er nu meget søde og hjælper gerne med at svare på spørgsmål. 

Anmeld

23. februar 2014

oktoberbaby

Mor Christa skriver:

Det er jeg da ked af at høre, at det kommer som en ubehagelig overraskelse
Prøv lige at tage en snak med din SU vejleder, så er du sikker på hvad der er gældende og/eller ikke gældende. 
Hvis det er en ungdomsuddannelse er jeg ikke helt sikker på hvorsan det hænger sammen, da jeg kun har været gravid på videregående uddannelser. 
I forhold til om kommunen ville sende dig videre på en anden uddannelse, så ved jeg faktisk ikke hvordan dwet hænger sammen, men da jeg ventede på at kunne starte min første videregående uddannelse efter endt barsel (der var et par måneder inden skolen startede, hvorjeg gik på kontanthjælp&nbsp, tog de en individiuel vurdering af min situation, og besluttede sig for at de ikke ville sende mig på en andne uddannelse, da jeg havde søgt ind på denne, og det var det jeg ville osv osv. 
Så i dit tilfælde ville jeg;

1) kontakte SU vejleder og finde ud af hvordan det præcis hænger sammen med din SU (jeg er ret sikker på at I ikke får ekstra ) 
2) Snakke med kommunen vedr. det med din uddannelse, hvis du skulle ende på kontanthjælp

og endelig ville jeg søge en engangsydelse (det søger man ved kommunen), som hjælp til babytingene - du kan også ringe til dem og spørge til dette - de er nu meget søde og hjælper gerne med at svare på spørgsmål. 

Er det muligt at ansøge om enkeltydelse til det? 

Jeg troede de var meget skrappe, og man kun fik det hvis det er til akut tandlæge, eller lign 

Anmeld

23. februar 2014

Mor Christa

oktoberbaby skriver:

Er det muligt at ansøge om enkeltydelse til det? 

Jeg troede de var meget skrappe, og man kun fik det hvis det er til akut tandlæge, eller lign 

Jeg har aldrig selv prøvet at få et engangsbeløb udbetalt, men jeg gik i klasse med en der havde prøvet det - et par gange!! :O 
Hun havde fået hjælp til f.eks. barnevogn på et tidspunkt.
Men jeg ved simpelten ikke hvor skrappe de er med det, men prøv at hør ad - det skader jo ikke

Anmeld

23. februar 2014

Celine89

oktoberbaby skriver:

Hej tøser.

Jeg opretter en debat igen, da jeg er mega forvirret 

Jeg er ikke så meget inde i SU og at man kan få SU klip osv.

Men sagen er at jeg er ifølge beregninger 5+4 i dag, så ville jeg høre hvornår jeg kan søge ekstra SU? Og hvor meget er det med de her klip? Jeg forstår INTET af det her SU fis. Er det efter 12. uge?

Og hvad så når man har brugt de her ''klip'', får man så ikke højere SU når man er forældre??

Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, er bare vildt forvirret? 

Det er på kontanthjælp, at man får mere udbetalt efter 12. uge - jeg ved dog ikke, om det stadig er tilfældet, nu hvor den nye reform er trådt i kraft.

Hvis I sidder så stramt i det, som det lyder til, kan I så ikke få lidt hjælp fra familien til at købe babyting? Det behøver ikke være så dyrt igen, vi brugte ca. 8000 i alt. Vi købte en del brugt, og vi kunne sagtens have gjort det billigere, hvis jeg ikke havde insisteret på næsten udelukkende at købe mærkevarer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.