"37+0 og rygsmerter"
Hej Kari!
Jeg er lige nu gravid (37+0). For 1½ år siden gik jeg til kiropraktor fordi jeg døjede med rygsmerter og smerter i hørje balle og det viste sig at mine nederste lænde hvirvler havde forskubbet sig i forhold til min højre hofte. Jeg har lidt på fornemmelsen at det samme er sket igen nu her under min graviditet.
Hvor lang tid efter fødslen vil du mene jeg bør vente før jeg opsøger en kiropraktor og det evt kan sættes på plads igen? Jeg tænker at der vel går lidt tid før man ikke er løs i ledene mere efter graviditeten og fødslen og så længe de er løse kan man vel ikke sættes på plads?
På forhånd tak!
Mvh Barbara
Karis svar
Hej Babara!
Hvis du har smerter på nuværende tidspunkt kan du sagtens opsøge en kiropraktor med erfaring i behandling af gravide. Og jeg vil opfordre dig kraftigt til det! Både for at mindske aktuelle smerter og for at give dig de bedste forudsætninger for den forestående fødsel. Jeg behandler masser af gravide kvinder i alle tidspunkter af graviditeten, helt frem til fødslen. Kiropraktik er ikke kontra indikeret på grund af hormornelle opblødninger af ledbånd, det skal der blot tages højde for under behandlingen, så virker det ganske fint alligevel.
Efter du har født kommer det meget an på din tilstand. Jo mere de smerter du har lige nu måtte stamme fra bækkenet og være graviditets relaterende, jo større umiddelbar forbedring kan du forvente at have fra det øjeblik du rejser dig fra fødsels lejet! Derfor kan det være, du slet ikke overvejer at søge kiropraktor efter fødslen, fordi du simpelthen ikke har ondt mere. Har du stadig smerter plejer jeg at sige, at de første 8 uger kan være hensigtsmææsige at se an, før du søger behandling. Det skyldes at mange smerter fortager sig gennem de første uger efter graviditeten. Det er dog vigtigt du ikke venter 8 uger med at få hjælp, hvis du enten har meget ondt, eller bare ikke synes det bliver bedre i løbet af de første par uger.
Håber det var svar nok.
Held og lykke med alt det spændende, der står for døren!
De bedste hilsner
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk
Anmeld