Jeg er nysgerrig, hvad er abort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

846 visninger
9 svar
9 synes godt om
21. januar 2014

EnSødMor

Hej alle dejlige kvinder... ;-) 

Jeg sidder tit og læser indlæg om abort i den ene eller anden form, men jeg forstår det slet ikke... Det må være det mest forfærdelige at opleve...!!

jeg kunne self Google det, men her kan jeg få flere svar et sted.... 

Hvad er en spontan, provokeret abort? Hvad er forskelene på de fleste aborter? 

Jeg læser at nogle skriver at det er godt kroppen gav slip "på barnet" fordi der var noget galt, hvad menes der? 

De som er i behandling for at få børn er de oftere ramt af abort end dem som "gør det selv?" Hvorfor? 

Håber ikke at jeg stiller for dumme spørgsmål, jeg forstår det ganske enkelt ikke.. ;( 

- Til slut vil jeg give jer alle som har oplevet et tab af den ene eller anden grund et stort kram! I er de stærkeste kvinder jeg "kender"!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Jeg har været igennem en spontan abort. Der var ikke noget galt med barnet, men jeg blødte og det generede min livmoderhals nok til at den åbnede sig og jeg derfor gik i fødsel i uge 17. Barnet døde på vej ud.
Jeg ved egentlig ikke hvad en missed abortion, bio abort osv. er. Så det er måske fint med en opklarende tråd.

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

bio - foster går til grunde inden uge 4 Eller 5, mener jeg. 

Ma - missed abortion - en abort hvor fosteret går til men kroppen ikke udstøder det. Man vil enten få det provokeret ud med medicinsk abort (piller) eller en udskrabning i fuld narkose.

sa - spontan abort - fosteret er gået til og kroppen udstøder det ved blødning. Ofte får man a vide af lægen at det oftest sker fordi kroppen opdager at fosteret er sygt og derfor udstøder den det a sig selv

provokeret/medicinsk  abort - selvvalgt abort eller som følge af en ma. Man får nogen piller som får kroppen til at udstøde fosteret.

kirurigsk abort - selvvalagt eller som følge af ma - fosteret udskrabes under fuld narkose. 

Sådan har jeg forstået det

Anmeld

21. januar 2014

mogms

Hej alle dejlige kvinder... ;-) 

Jeg sidder tit og læser indlæg om abort i den ene eller anden form, men jeg forstår det slet ikke... Det må være det mest forfærdelige at opleve...!!

jeg kunne self Google det, men her kan jeg få flere svar et sted.... 

Hvad er en spontan, provokeret abort? Hvad er forskelene på de fleste aborter? 

Jeg læser at nogle skriver at det er godt kroppen gav slip "på barnet" fordi der var noget galt, hvad menes der? 

De som er i behandling for at få børn er de oftere ramt af abort end dem som "gør det selv?" Hvorfor? 

Håber ikke at jeg stiller for dumme spørgsmål, jeg forstår det ganske enkelt ikke.. ;( 

- Til slut vil jeg give jer alle som har oplevet et tab af den ene eller anden grund et stort kram! I er de stærkeste kvinder jeg "kender"!!!

Spontan abort sker i 2 ud af 5 graviditeter.
Det fik jeg at vide da jeg blev scannet. ved min SA i nov/dec

men en hurtigt søgning bare her på siden vil forklare dig en masse og alle de måder man kan abortere.

fx søgning på "spontant abort" her på siden:  https://www.baby.dk/videnom/4p289/graviditet-sponta n-abort.aspx

Men lad være med at læse alt for meget af det, man bliver helt skør i bolden.

Anmeld

21. januar 2014

Mor11 skriver:

Ma - missed abortion - en abort hvor fosteret går til men kroppen ikke udstøder det. Man vil enten få det provokeret ud med medicinsk abort (piller) eller en udskrabning i fuld narkose.

sa - spontan abort - fosteret er gået til og kroppen udstøder det ved blødning. Ofte får man a vide af lægen at det oftest sker fordi kroppen opdager at fosteret er sygt og derfor udstøder den det a sig selv

provokeret/medicinsk  abort - selvvalgt abort eller som følge af en ma. Man får nogen piller som får kroppen til at udstøde fosteret.

kirurigsk abort - selvvalagt eller som følge af ma - fosteret udskrabes under fuld narkose. 

Tak for opklaringen.
Vil dog tilføje at fosteret ikke behøver være gået til ved en sa. Da jeg var indlagt blev jeg scannet flere gange og fosteret havde det fint men døde så på vej ud. Obduktionen viste heller ikke at fosteret "fejlede" noget.
Her var det udelukkende blødningerne der generede min åbenbart sarte livmoderhals.

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
mor:) skriver:

Tak for opklaringen.
Vil dog tilføje at fosteret ikke behøver være gået til ved en sa. Da jeg var indlagt blev jeg scannet flere gange og fosteret havde det fint men døde så på vej ud. Obduktionen viste heller ikke at fosteret "fejlede" noget.
Her var det udelukkende blødningerne der generede min åbenbart sarte livmoderhals.

Hedder det stadig en spontan abort når barnet er i live? Tænker, er det så ikk en meget tidlig fødsel? Eller, hvornår går grænsen mellem abort og fødsel egentlig?

Anmeld

21. januar 2014

Mor11 skriver:

Hedder det stadig en spontan abort når barnet er i live? Tænker, er det så ikk en meget tidlig fødsel? Eller, hvornår går grænsen mellem abort og fødsel egentlig?

Lægerne kaldte det for en spontan abort.
De prøver ikke at redde fosteret eller stoppe veerne før man er tilknyttet fødegangen, hvilket man først er efter sin MD scanning. Så det kan være at det er der grænsen går, men det er blot et gæt.

Anmeld

21. januar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
mor:) skriver:

Lægerne kaldte det for en spontan abort.
De prøver ikke at redde fosteret eller stoppe veerne før man er tilknyttet fødegangen, hvilket man først er efter sin MD scanning. Så det kan være at det er der grænsen går, men det er blot et gæt.

Okay. Så spontan abort må være når kroppen udstøder fosteret/barnet a sig selv helt frem til uge 20, levende eller dødt. 

Anmeld

21. januar 2014

Rockertand

Mor11 skriver:

Bio = biokemisk, hvilket hentyder til, at graviditeten er på et så tidligt stadie, at man kun kan konstatere den ved blod- eller urinprøve (deraf betegnelsen biokemi).
I det øjeblik graviditeten kan konstateres ved scanning (typisk omkring uge 6) kan der være tale om truende abort eller en spontan abort.

Anmeld

21. januar 2014

lineog4

Det er først et barn (juridisk) ved fulde 22 Uger eller hvis barnet er levende ved fødsel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.