Graviditetssukkersyge....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

296 visninger
5 svar
2 synes godt om
18. januar 2014

Sjwf

Da jeg var til mit første læge besøg, blev mit bmi udregnet til at være 28 og ligger derfor i risikogruppen for at få sukkersyge i min graviditet, så jeg er jo så blevet indkaldt til et tjek i maj, men der vil jeg være 28 -29 uger henne. Mit spørgsmål er så, er det ikke lidt sent at man. Il undersøge mig for det? Eller er det meget normalt at det først er så langt henne?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2014

VIPpigen

Jeg tror det er meget normalt.

Jeg fik at vide jeg skal til 2. Mit bmi har nemlig lige sneget sig op over også (har taget 5 kg på siden min datter kom for over 3 år siden, de gjorde lige udslaget for bmi'et) og så har vi sukkersyge i familien, så nu bliver det 2 gange jeg skal drikke det stads... Tænk de 5 kg kan lave så meget rod

Men jeg mener det var deromkring jeg var afsted da jeg ventede min datter, og jeg kun havde en glukosebelastning

Anmeld

18. januar 2014

B&J

jo det er sent syntes jeg, jeg fik det meget tidligt i graviditeten også igen senere...

men selv om det ikke smager godt så vil jeg bare gøre det for at være sikker for at talende lå fint

Anmeld

18. januar 2014

Kløver

Hvis du kun skal afsted 1 gang er det normalt det er der. Jeg skal afsted 2 gange og er ca uge 18 og ca uge 28

Anmeld

18. januar 2014

Papillon

Jeg undrede mig også forleden og fandt dette

Du har øget risiko for at få graviditetsdiabetes, hvis du:

er overvægtig (BMI over 27)

har diabetes i familien (både type 1 og type 2-diabetes hos forældre, bedsteforældre, søskende og egne børn).

har højt sukkerindhold i urinen

tidligere har haft graviditetsdiabetes tidligere har født et barn på over 4,5 kg

Hvordan og hvornår screenes der?

Screeningen foregår ved, at man udfører en såkaldt glukosebelastning, hvor den gravide drikker en sukkeropløsning, og to timer efter får målt blodsukkeret. I mellemtiden skal kvinden forholde sig i ro. Ligger ens blodsukker over 9,0, har man graviditetsdiabetes.

I uge 14 – 20 screenes:

gravide, som tidligere har haft graviditetsdiabetes

gravide med to eller flere af risikofaktorerne

I uge 27 – 30 screenes:

gravide, der er screenet tidligere, men hvor undersøgelsen var normal

gravide, som har mindst én af risikofaktorerne

Gravide med sukker i urinen bliver screenet, uanset hvornår i graviditeten graviditetsdiabetes opstår.

Anmeld

18. januar 2014

Sjwf

okay, synes bare det virkede så sent. Har lige sendt en mail til min læge for at høre om det er normalt, skulle alligevel lige havde svar på en urin prøve

Hvordan kan det så være at i skal afsted to gange?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.