Hvad skal jeg gøre ?, om børneopdragelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

800 visninger
3 svar
0 synes godt om
25. marts 2008

Jan9e D

Jeg er ved at være i 7 sind ang. opdragelsen af min datter på 3 år. Det skal lige siges at jeg er alene med hende, så jeg har ikke rigtig den anden part at trække på.
Det er lige meget hvad jeg gør så hører hun ikke efter hvad jeg siger, ofte demonstrer hun og lige det jeg har bedt hende om at lade være med. Det er ikke småting hun laver fx slår med sit legetøj på fladskærmen, sparker til den bærbare pc, hiver tasterne af, vælter bevist mælken ud på gulvet i forsøg på at ramme dvd-afspilleren.
Her er hvad jeg har prøvet at gøre for at få hende til at høre hvad jeg siger.
• Snakke stille til hende og forklare at det må man ikke, og tingene går i stykker.
• Taget time out og ind på værelset til jeg syntes det er ok at hun kommer ud dog max 3 min.
• Råbt af hende, og skældt og smæld ud, samtidig med at jeg har taget fat i hendes arm.
• En enkelt gang (desværre en for meget) givet hende en flad på kinden, ikke hårdt, men nok til at hun siger at mor slår hende.
Hun er meget pylleret, vil gerne være i centrum hele tiden, og alt skal hele tiden dreje sig om hende. Under normale omstændigheder ville jeg give hende alt den opmærksomhed hun kræver og har brug for, men det kan desværre ikke lade sig gøre i øjeblikket, af andre årsager som jeg ikke lige vil komme ind på her. Men som sikkert flere af jer ved hvad det er.

Her er et lille indblik i hvordan vores dag ser ud.

Når kl. er 7 vågner vi og hun spiser morgenmad, hun vil ikke spise selv og skal mades. Sidder og prøver at hygge med hende i sofaen bagefter, men hun begynder at prøve grænser af med det samme. Så der er ofte ikke meget hygge om morgen og det ender jo med at man bliver sur og irriteret. Og man begynder at grue for at når kl. bliver 8, for så begynder kampen for at hun skal ha en tør ble på og rent tøj og af sted i vuggestue, og dette scenario tager gerne 30 min som min. Ud på cyklen og kæmper med at få hende til at beholde cykelhjelmen på under cykelturen til VS. Og ofte opgiver jeg da den flere gange er kommet ind i hjulet og derved er faldet på cyklen.

9 – 15.30 Her er hun i VS, nogle gange vil hun ikke være der og andre gange elsker hun at komme der ned. I den tid hun er i VS sover hun til middag i max 45 min. Og når kl. bliver15.30 henter jeg så hende og vi begynder kampen med tøjet og hun ikke vil med hjem. Kl.16 det lykkedes mig at få hende i tøjet og med ned til cyklen og vi begynder at cykle hjem, med samme problematik med cykelhjelmen som tidligere på dagen.

16.15 endelig hjemme. Og så begynder kampene med at hun vil ha vingummier, mælk, frugt, saft, kiks, boller, yoghurt, eller noget helt andet. Og hvis jeg giver efter vil hun ikke ha det hun så har bedt om og vi begynder forfra. Vi kan ikke lige sætte og ned og hygge eller lege for kl. 17 spiser vi aftensmad, for hun er så sulten at hun slet ikke kan vente til fx kl. 18. Og når maden så står på bordet, spiser hun kun en af de ting der ligger på tallerken, og det er forskelligt for gang til gang hvad hun spiser.

Nå men når så klokken så nærmer sig 18.30 vil hun gerne et bad, og vi hygger og leger på badeværelset (må sige at dette er den tid jeg nyder mest med hende, for her opstår ingen konflikter)
Herefter går vi ind i stuen og ser lidt tegnefilm efter hendes ønske, dog max en time. Her skal hun igen prøve mig af, ved at fx kaste til på fladskærmen, eller på computeren, eller tvære noget ud i sofaen. Og ca. kl. 20 – 20.15 kommer hun i seng. Jeg læser gerne 2 historier for hende, hvor på der bliver sagt godt nat. Nogle gange sover hun med det samme andre gange kan hun ligge frem til kl. 23.30

Jeg kan mærke at jeg ikke kan mere nu, og må vist til at have nogle gode råd/input til hvad jeg dog kan gøre for at vende denne negative cirkel. For det er jo ikke rart for nogen af os at det er sådanne herhjemme. Håber virkelig i vil kunne hjælpe mig lidt.

Jannie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2008

Honningblomst

Åh, jannie...stakkels jer. Er sikker på at hun kan mærke at hendes mor ikke har den fornødne tid og overskud og så er det jo helt naturligt at hun på en eller anden måde nok skal få en masse opmærksomhed...helere dårlig end ingen.
Prøv at give dig tid til om morgenen og om eftermiddagen at lægge dig på gulvet med hende og bare være...nok ikke meget tid om morgenen, men prøv det. Det har hjulpet her rigtig meget...bare lige smide sig på gulvet når de er bliver hentet og så får de lov at have mors opmærksomhed og så ¨år de selv væk når de har fået nok.:) Er da værd at prøve.
Ang. morgenmad, så lade være med at lade dig irritere eller frustrere. Sæt dig med hende og lad hende spise hvis hun vil og hvis ikke, så bare lad det være det...ikke på nogen måde lade dig mærke med det, for så er det nok ikke der mors opmærksomhed skal findes.
Prøv at give hende opmærksomhed på det positive og ignorer det negative hun kommer med. Så kan I måske få vendt den dårlige spiral.
Belsut dig for de kampe du vil og skal kæmpe..her er det feks tandbørstning, cykelhjelm og autostol og der er altså ingen diskussion. Forklar hende én gang hvorfor og så ved hun det altså godt. Tror nogen gange vi forældre bruger alt for mange ord, til de små børn kan rumme det.
Og en anden ting...skru ned for alt der ikke er så vigtigt lige pt...altså spis rugbrød istedet for at bruge en masse tid på varmt mad, som jo ikke er sundere end rugbrød og rå grøntsager til. Oprydning, rengøring osv...bare det mest nødvendige..ingen ambitioner... vi er trods alt alene om det hele og logisk nok kan vi bare ikke være alle steder...det vigtigste er menneskerne.
Når hun sparker og slår til ting, så vær rolig...måske hun bare er sur over den tid pc eller tv får af...hvad ved jeg. Måske I skulle prøve ikke at se tv eller have tændt pc en periode, før at hun sover...
Nå, ved ikke om du kan bruge det til noget..
Har selv en dreng på 5 år, som godt kan hive tænder ud...især når de driller hinanden de store eller små.
Men jeg har aldrig brugt timeout eller op på værelse...tror simpelthen ikke på det virker...prøver mere at finde ud af hvorfor mit barn reagerer som han gør,....som regel finder jeg ud af det, abre tit det først er når han sover eller feks er blevet syg...så kan jeg se det er træthed eller sygdom der var skyld i det...men der kan jo være så meget...og ikke mindst, børn er jo følsomheds radarer over for deres forældre...de mærker alt, men kan bare ikke forklare det til os...så bliver de bare frustrede og ahndler i afmagt...måske det også kunne hjælpe at fortælle hvad og hvorfor...altså bare på børneplan, hvis du forstår..
De aller bedste tanker...
Håber mit rodede indlæg giver mening...er skrevet uden at jeg har læst det...har to syge børn hjemme i dag og har haft bræk hele natten, så er godt nok helt kvæstet...
Knus Eva(H)

Anmeld

25. marts 2008

Loggidut

hmmm, Jannie.

Først skal jeg lige høre...har du ikke nogen som helst steder hun kan få en lille ferie?
så du lige kan lade batterierne op igen?
Der er self. hendes alder der spiller ind, og den kan være slem, for det er nu at magtkampen om hvem der bestemmer kommer ind.
Altså, jeg havde slet ikke noget bøvl i den retning med den helt store knægt jeg har, men det havde jeg så til gengæld med min den mindste dreng...og føj, hvor kan jeg kende mig selv i alt det du skriver, så lige for at pointere at jeg ikke er noget orakel der kan komme med de vise sten til dig...men måske et par fif til hvordan du får det til at fungere bedre.

set i bakspejlet fra da min knægt var lille...kan jeg godt se hvad det er der sker...for barnet bliver så stort at det begynder at kan se nogle valg...livet består jo af valg, og der er mange for de små.

så mit bedste råd er...sørg for at begrænse de valg, og forbered hende på hvad for nogle valg hun har.

det vil sige...og ja du skal jo være hård med det hvis du begynder på det....at du f.eks siger til hende om morgenen....jeg har fundet to sæt tøj til dig, og du må vælge hvad for et sæt du vil have på.....eller, når vi skal spise, må du vælge om du vil have brød eller havregryn...og gør det i god tid, så hun kan bruge tiden til at tænke over det...måske endda hjælpe dig med at finde det hun gerne vil have...

jeg læste engang at umulige børn skulle have valg, men kun få...altså to ad gangen.

min dagplejemor (fra gamle dage) sagde altid til ungerne når de skulle handle eller ind til byen...når vi er færdige må i få enten en is eller en slikkepind, og ungerne tiggede aldrig, for de vidste der faldte noget af til dem, men først bagefter...og tænk de måtte selv vælge.

om eftermiddagen når du henter hende...kan du sige på vej ud af vuggestuen, når vi kommer hjem må du enten få en kiks eller et æble, og så går tiden måske med at tænke istedet for at spille op til dig.

hun er ved at finde sig selv, og du er nød til at hjælpe hende lidt på vej, tror jeg.

men som du siger...unoderne skal hun ikke lave...der ville jeg nok vælge en time out, hun er mere end stor nok til det, så ind på værelset med hende til hun er god igen...det er ikke dit problem at gøre hende glad efter en skrigetur, det er hendes...så lad hende blive til hun kan opføre sig ordentlig...det er bare en forfærdelig magtkamp!

jeg ved ikke om det var usammenhængende, men start med et pusterum (hvis du kan) hvor hun måske i et par dage er på ferie...og mens hun er væk, så planlæg hvordan du vil gøre det for det kan komme til at fungere...'

noget helt andet er jeg læste engang at når man talte til børn skal man ikke sige, nu skal vi børste tænder, for så ligger man allerede op til at det kan diskuteres, man skal sige...jeg vil have du børster tænder nu...jeg prøvede det flere gange med min knægt, som var 5 da jeg læste det, og ved gud om det ikke er sandt...prøv det lige, brug sætningen, jeg vil have...eller jeg vil ikke have

eks. Jeg vil ikke have du kaster ting på mit tv...sig det hårdt så hun kan forstå det er det du mener...og prøv at se hvad reaktionen er på det...bare et lille fif...

ps/hvis det virker og hvis du prøver...giver du så ikke lyd fra dig

stort knus fra loggi, som håber det kommer til at gå for jer begge

Anmeld

25. marts 2008

Honningblomst

Jannie Danielsen skriver:

Jeg er ved at være i 7 sind ang. opdragelsen af min datter på 3 år. Det skal lige siges at jeg er alene med hende, så jeg har ikke rigtig den anden part at trække på.
Det er lige meget hvad jeg gør så hører hun ikke efter hvad jeg siger, ofte demonstrer hun og lige det jeg har bedt hende om at lade være med. Det er ikke småting hun laver fx slår med sit legetøj på fladskærmen, sparker til den bærbare pc, hiver tasterne af, vælter bevist mælken ud på gulvet i forsøg på at ramme dvd-afspilleren.
Her er hvad jeg har prøvet at gøre for at få hende til at høre hvad jeg siger.
• Snakke stille til hende og forklare at det må man ikke, og tingene går i stykker.
• Taget time out og ind på værelset til jeg syntes det er ok at hun kommer ud dog max 3 min.
• Råbt af hende, og skældt og smæld ud, samtidig med at jeg har taget fat i hendes arm.
• En enkelt gang (desværre en for meget) givet hende en flad på kinden, ikke hårdt, men nok til at hun siger at mor slår hende.
Hun er meget pylleret, vil gerne være i centrum hele tiden, og alt skal hele tiden dreje sig om hende. Under normale omstændigheder ville jeg give hende alt den opmærksomhed hun kræver og har brug for, men det kan desværre ikke lade sig gøre i øjeblikket, af andre årsager som jeg ikke lige vil komme ind på her. Men som sikkert flere af jer ved hvad det er.

Her er et lille indblik i hvordan vores dag ser ud.

Når kl. er 7 vågner vi og hun spiser morgenmad, hun vil ikke spise selv og skal mades. Sidder og prøver at hygge med hende i sofaen bagefter, men hun begynder at prøve grænser af med det samme. Så der er ofte ikke meget hygge om morgen og det ender jo med at man bliver sur og irriteret. Og man begynder at grue for at når kl. bliver 8, for så begynder kampen for at hun skal ha en tør ble på og rent tøj og af sted i vuggestue, og dette scenario tager gerne 30 min som min. Ud på cyklen og kæmper med at få hende til at beholde cykelhjelmen på under cykelturen til VS. Og ofte opgiver jeg da den flere gange er kommet ind i hjulet og derved er faldet på cyklen.

9 – 15.30 Her er hun i VS, nogle gange vil hun ikke være der og andre gange elsker hun at komme der ned. I den tid hun er i VS sover hun til middag i max 45 min. Og når kl. bliver15.30 henter jeg så hende og vi begynder kampen med tøjet og hun ikke vil med hjem. Kl.16 det lykkedes mig at få hende i tøjet og med ned til cyklen og vi begynder at cykle hjem, med samme problematik med cykelhjelmen som tidligere på dagen.

16.15 endelig hjemme. Og så begynder kampene med at hun vil ha vingummier, mælk, frugt, saft, kiks, boller, yoghurt, eller noget helt andet. Og hvis jeg giver efter vil hun ikke ha det hun så har bedt om og vi begynder forfra. Vi kan ikke lige sætte og ned og hygge eller lege for kl. 17 spiser vi aftensmad, for hun er så sulten at hun slet ikke kan vente til fx kl. 18. Og når maden så står på bordet, spiser hun kun en af de ting der ligger på tallerken, og det er forskelligt for gang til gang hvad hun spiser.

Nå men når så klokken så nærmer sig 18.30 vil hun gerne et bad, og vi hygger og leger på badeværelset (må sige at dette er den tid jeg nyder mest med hende, for her opstår ingen konflikter)
Herefter går vi ind i stuen og ser lidt tegnefilm efter hendes ønske, dog max en time. Her skal hun igen prøve mig af, ved at fx kaste til på fladskærmen, eller på computeren, eller tvære noget ud i sofaen. Og ca. kl. 20 – 20.15 kommer hun i seng. Jeg læser gerne 2 historier for hende, hvor på der bliver sagt godt nat. Nogle gange sover hun med det samme andre gange kan hun ligge frem til kl. 23.30

Jeg kan mærke at jeg ikke kan mere nu, og må vist til at have nogle gode råd/input til hvad jeg dog kan gøre for at vende denne negative cirkel. For det er jo ikke rart for nogen af os at det er sådanne herhjemme. Håber virkelig i vil kunne hjælpe mig lidt.

Jannie

Fandt lige dte her...nogle meget kloge ord, synes jeg...tænker meget over det at rumme alle barnets følelser.
Her: http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index .php?option=laes&id=8360

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.