Jeg er ved at være i 7 sind ang. opdragelsen af min datter på 3 år. Det skal lige siges at jeg er alene med hende, så jeg har ikke rigtig den anden part at trække på.
Det er lige meget hvad jeg gør så hører hun ikke efter hvad jeg siger, ofte demonstrer hun og lige det jeg har bedt hende om at lade være med. Det er ikke småting hun laver fx slår med sit legetøj på fladskærmen, sparker til den bærbare pc, hiver tasterne af, vælter bevist mælken ud på gulvet i forsøg på at ramme dvd-afspilleren.
Her er hvad jeg har prøvet at gøre for at få hende til at høre hvad jeg siger.
• Snakke stille til hende og forklare at det må man ikke, og tingene går i stykker.
• Taget time out og ind på værelset til jeg syntes det er ok at hun kommer ud dog max 3 min.
• Råbt af hende, og skældt og smæld ud, samtidig med at jeg har taget fat i hendes arm.
• En enkelt gang (desværre en for meget) givet hende en flad på kinden, ikke hårdt, men nok til at hun siger at mor slår hende.
Hun er meget pylleret, vil gerne være i centrum hele tiden, og alt skal hele tiden dreje sig om hende. Under normale omstændigheder ville jeg give hende alt den opmærksomhed hun kræver og har brug for, men det kan desværre ikke lade sig gøre i øjeblikket, af andre årsager som jeg ikke lige vil komme ind på her. Men som sikkert flere af jer ved hvad det er.
Her er et lille indblik i hvordan vores dag ser ud.
Når kl. er 7 vågner vi og hun spiser morgenmad, hun vil ikke spise selv og skal mades. Sidder og prøver at hygge med hende i sofaen bagefter, men hun begynder at prøve grænser af med det samme. Så der er ofte ikke meget hygge om morgen og det ender jo med at man bliver sur og irriteret. Og man begynder at grue for at når kl. bliver 8, for så begynder kampen for at hun skal ha en tør ble på og rent tøj og af sted i vuggestue, og dette scenario tager gerne 30 min som min. Ud på cyklen og kæmper med at få hende til at beholde cykelhjelmen på under cykelturen til VS. Og ofte opgiver jeg da den flere gange er kommet ind i hjulet og derved er faldet på cyklen.
9 – 15.30 Her er hun i VS, nogle gange vil hun ikke være der og andre gange elsker hun at komme der ned. I den tid hun er i VS sover hun til middag i max 45 min. Og når kl. bliver15.30 henter jeg så hende og vi begynder kampen med tøjet og hun ikke vil med hjem. Kl.16 det lykkedes mig at få hende i tøjet og med ned til cyklen og vi begynder at cykle hjem, med samme problematik med cykelhjelmen som tidligere på dagen.
16.15 endelig hjemme. Og så begynder kampene med at hun vil ha vingummier, mælk, frugt, saft, kiks, boller, yoghurt, eller noget helt andet. Og hvis jeg giver efter vil hun ikke ha det hun så har bedt om og vi begynder forfra. Vi kan ikke lige sætte og ned og hygge eller lege for kl. 17 spiser vi aftensmad, for hun er så sulten at hun slet ikke kan vente til fx kl. 18. Og når maden så står på bordet, spiser hun kun en af de ting der ligger på tallerken, og det er forskelligt for gang til gang hvad hun spiser.
Nå men når så klokken så nærmer sig 18.30 vil hun gerne et bad, og vi hygger og leger på badeværelset (må sige at dette er den tid jeg nyder mest med hende, for her opstår ingen konflikter)
Herefter går vi ind i stuen og ser lidt tegnefilm efter hendes ønske, dog max en time. Her skal hun igen prøve mig af, ved at fx kaste til på fladskærmen, eller på computeren, eller tvære noget ud i sofaen. Og ca. kl. 20 – 20.15 kommer hun i seng. Jeg læser gerne 2 historier for hende, hvor på der bliver sagt godt nat. Nogle gange sover hun med det samme andre gange kan hun ligge frem til kl. 23.30
Jeg kan mærke at jeg ikke kan mere nu, og må vist til at have nogle gode råd/input til hvad jeg dog kan gøre for at vende denne negative cirkel. For det er jo ikke rart for nogen af os at det er sådanne herhjemme. Håber virkelig i vil kunne hjælpe mig lidt.
Jannie
Anmeld