Masig skriver:
Jeg tænkte på, hvordan ved man at det er tid til at skifte til juniorseng/tage siden af tremmesengen?
Sad lige og google lidt og læste flere steder at man skal skifte når de ikke gider blive puttet i tremmesengen/prøver at kravle ud/stiller sig op og ikke vil ligge i den...
Vores dreng er 1,5 år nu, og de sidste mange måneder har vi jo haft mange problemer med at få ham til at sove om aftenen, selvom han er virkelig træt. Han vil ikke være i sengen, han rejser sig op og brokker sig i flere timer før han endelig giver op og falder i søvn... (ved godt det nok er meget normalt for alderen). Han er begyndt at kravle op ad tremmerne udefra også...
Men er det ikke alt for tidligt at skifte over til juniorseng? Jeg er jo lidt bange for at han så bare kravler ud og leger istedet for at sove, men det er også virkelig ved at være træls at bruge min. 2 timer hver dag på at få ham til at sove....
Så ville lige høre jer andre hvornår I skiftede over, hvorfor, og hvordan man finder ud af at det er tid til at skifte...
Min datter var præcis som du beskrev, men hun har aldrig kunnet falde i søvn andre steder end i barnevogn eller tremmesengen, så den kamp ville vi ikke tage på daværende tidspunkt da jeg havde lange arbejdsdage og skulle lave lektier når hun sov. Vi brugte mellem 1 - 3 timer hver dag.
da hun blev 2 år, var hun syg, hvilket vi udnyttede til at introducere hende for den nye seng, fordi når hun er syg kan hun sove hvor som helst. Vi har aldrig haft en kamp med det, og hun kravler heller ikke ud af sengen, selvom hun sagtens kan.
Jeg ville nok vente i hvert fald nogle måneder mere, selvom det er hårdt. Men kommer han for tidligt over i en juniorseng, så vil han ikke kunne forstå han skal blive liggende

Har i prøvet at putte ham senere for at se om det giver en effekt? Det hjalp herhjemme ved at holde hende vågen en time længere, så hun ikke kom i seng kl. 18.30 men i stedet er kl. nu 19.30 når hun bliver puttet