Vil gerne have et godt råd om studieteknik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

373 visninger
2 svar
0 synes godt om
14. januar 2014

RosSofi

Lige nu skriver jeg speciale, det er jo spændende, men når jeg, som de sidste 3-4 dage primært har skrevet teori, er det sådan at jeg altid bliver distraheret, mister koncentrationen efter 2-3 timer, selv om jeg holder pause på ti minutter i mellem, synes jeg at teori kræver sådan en intens opmærksomhed, at jeg simpelthen ikke kan arbejde med det i længere tid.

Hvad gør i? Hvis jeg skal opverholde mine tidsplaner, der er jo også familieliv, andre praktiske ting osv, skal jeg helst kunne studere ca 5 timer dagligt. Så hvad kan man lige gøre for ikke at miste fokus fuldstændig. Tænker selv på at læse/skrive teori i to -tre timer og så gå en tur, se en film noget helt andet i to timer og så måske vende tilbage til at lave analyse i stedet for.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2014

lineog4

Rosa-Sofia skriver:

Lige nu skriver jeg speciale, det er jo spændende, men når jeg, som de sidste 3-4 dage primært har skrevet teori, er det sådan at jeg altid bliver distraheret, mister koncentrationen efter 2-3 timer, selv om jeg holder pause på ti minutter i mellem, synes jeg at teori kræver sådan en intens opmærksomhed, at jeg simpelthen ikke kan arbejde med det i længere tid.

Hvad gør i? Hvis jeg skal opverholde mine tidsplaner, der er jo også familieliv, andre praktiske ting osv, skal jeg helst kunne studere ca 5 timer dagligt. Så hvad kan man lige gøre for ikke at miste fokus fuldstændig. Tænker selv på at læse/skrive teori i to -tre timer og så gå en tur, se en film noget helt andet i to timer og så måske vende tilbage til at lave analyse i stedet for.

Jeg læste 45 minutter af gangen med æggeur så jeg ikke hele tiden skulle skæve til uret og så lagde jeg mig i et mørkt rum i 10 minutter med æggeur og koblede helt.... 

Og efter et par timer gjorde jeg noget praktisk eller fysisk, ikke noget hvor der blev fyldt på igen dvs. Ikke film, bog eller andet men vasketøj, gåtur, støvsugning, oprydning men kun en halv time og så var jeg på igen for ville have fri (umuligt for blev så optaget så hjernen knoklede rundt og talte og talte om emnet/teorien) når min datter var hjemme.

Ej hvor jeg savner det - kan godt huske det ikke var en dans på roser, men hvor var det skønt ar presse sig selv med teori... Havde troet jeg ville fortsætte bare for hyggens skyld, men med hverdagens trummerum står alle de spændende bøger bare og samler støv hvis ikke de skal bruges i arbejdsøjemed

Anmeld

14. januar 2014

StudPsyk

Rosa-Sofia skriver:

Nu har jeg ikke skrevet speciale, men læser et meget teoretisk tungt studie (psykologi), og jeg er nødt til jævnligt at gå fra det i et stykke tid. Ti minutter er ikke nok, jeg skal væk fra det i en times tid, hvor jeg laver noget hvor jeg ikke nødvendigvis skal bruge hovedet så meget. Så jeg synes dine egne forslag lyder ganske fornuftige  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.