IIS eksamen om udviklings hæmmede og magt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.553 visninger
9 svar
2 synes godt om
11. januar 2014

MivMusse

Hej alle søde sammen

Og på forhånd tak fordi i vil give jer tid til at læse dette, og evt. vil hjælpe mig lidt

Jeg står og skal til IIS eksamen, og da min praktik erfaring kommer fra special område på botilbud for udviklings hæmmede, det er mit ønske job for fremtiden og fordi jeg synes magt er et spændene emne og relevant emne - vil jeg meget gerne skrive om udviklings hæmmede og magt på tilbud.

Jeg synes dog jeg mangler noget inspiration og en ide til hvordan problem formuleringen evt. kunne formuleres så det dækker alle de 3 I I S;; Samfunds niveau (lovgivning og indstandser), Institutions niveau (pædagoens værktøjer og råderum), Individens egne bestemmelser og rettigheder.

samt nogle gode teoretikker, statestikker, lovgivninger og lign.

Inspiration og tips modtagets med kys hånd!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2014

esioul

MivMusse skriver:

Hej alle søde sammen

Og på forhånd tak fordi i vil give jer tid til at læse dette, og evt. vil hjælpe mig lidt

Jeg står og skal til IIS eksamen, og da min praktik erfaring kommer fra special område på botilbud for udviklings hæmmede, det er mit ønske job for fremtiden og fordi jeg synes magt er et spændene emne og relevant emne - vil jeg meget gerne skrive om udviklings hæmmede og magt på tilbud.

Jeg synes dog jeg mangler noget inspiration og en ide til hvordan problem formuleringen evt. kunne formuleres så det dækker alle de 3 I I S;; Samfunds niveau (lovgivning og indstandser), Institutions niveau (pædagoens værktøjer og råderum), Individens egne bestemmelser og rettigheder.

Jeg har sammen med min gruppe skrevet en opgave om selvbestemmelse og livskvalitet hos voksne udviklingshæmmede.

Jeg ved dog ikke hvor meget jeg kan hjælpe, er "kun" på 1 semester.

Det er virkelig et spændende emne

Anmeld

11. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Magt og livskvalitet synes jeg ville være oplagt. Ved borger uden sprog er det op til den enkeltes tolkning (definitionsmagt) hvad borgeren forsøger at udtrykke. F.eks. hvilken aktivitet de skal lave idag. Vi gør det i god mening, for at højne livsværdien men livskvalitet er subjektivt.

Er det den slags magt du mente eller fysisk magtanvendelse?

Anmeld

11. januar 2014

esioul

MivMusse skriver:

Hej alle søde sammen

Vores problemformulering var således:

Hvorfor kan det være svært for pædagoger, at imødekomme de voksne udviklingshæmmedes selvbestemmelsesret og højne livskvaliteten, når serviceloven angiver de overordnede rammer for den pædagogiske praksis?

Anmeld

11. januar 2014

MivMusse

mor:) skriver:

Magt og livskvalitet synes jeg ville være oplagt. Ved borger uden sprog er det op til den enkeltes tolkning (definitionsmagt) hvad borgeren forsøger at udtrykke. F.eks. hvilken aktivitet de skal lave idag. Vi gør det i god mening, for at højne livsværdien men livskvalitet er subjektivt.

Er det den slags magt du mente eller fysisk magtanvendelse?

Jeg tænker noget i retning af definitionsmagt

Også fordi jeg synes, at det allerede er meget beskrevet i IIS bøgerne som er relateret til definitionsmagt, fremfor magt anvendelse, selvom det ellers også er super spænderne

Anmeld

11. januar 2014

MivMusse skriver:

Jeg tænker noget i retning af definitionsmagt

Også fordi jeg synes, at det allerede er meget beskrevet i IIS bøgerne som er relateret til definitionsmagt, fremfor magt anvendelse, selvom det ellers også er super spænderne

Jeg synes nemlig også definitionsmagt er enorm spændende
Jeg ville vælge teorier omkring: definitionsmagt og anerkendelse, livskvalitet, etik og relationsdannelse. Sidstnævnte da den netop er nøgleordet til at kunne forstå brugerens ønsker for sit liv
Der var nogle fra min klasse der har skrevet en enorm spændende opgave omkring det her. Jeg kan lige se imorgen hvordan de havde formuleret deres problemformulering

Anmeld

12. januar 2014

MivMusse

Jeg er lidt nervøs for at betræde emnet anerkendelse i min opgave, da det hurtigt kan blive mere pædagogik end IIS, Og min IIS lærer ligger hele tiden vægt på, at det hellere skal handle om de lovgivninger vi er underlagt som pædagoger, som i sidste ende påvirker indiviet - og passe på, at det ikke bliver for meget pædagogik

Anmeld

12. januar 2014

MivMusse

mor:) skriver:

Jeg synes nemlig også definitionsmagt er enorm spændende
Jeg ville vælge teorier omkring: definitionsmagt og anerkendelse, livskvalitet, etik og relationsdannelse. Sidstnævnte da den netop er nøgleordet til at kunne forstå brugerens ønsker for sit liv
Der var nogle fra min klasse der har skrevet en enorm spændende opgave omkring det her. Jeg kan lige se imorgen hvordan de havde formuleret deres problemformulering

Jeg er lidt nervøs for at betræde emnet anerkendelse i min opgave, da det hurtigt kan blive mere pædagogik end IIS, Og min IIS lærer ligger hele tiden vægt på, at det hellere skal handle om de lovgivninger vi er underlagt som pædagoger, som i sidste ende påvirker indiviet - og passe på, at det ikke bliver for meget pædagogik

Anmeld

12. januar 2014

MivMusse

er der ellers gode ideer, råd og tips jeg kan hente her?

Anmeld

12. januar 2014

I iis bogen er der et kapitel omkring anerkendelse... Hvor det bliver delt op i tre former og hertil også tre former krænkelse (f.eks. Retslig krænkelse)  hvilket bliver interessant ift. udviklingshæmmede.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.