Eksperthjælp: Også tid til jer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.699 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. januar 2014

Trine Andreasen

"Også tid til jer..."

Hej Trine. Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håbede på du kunne hjælpe lidt med. Min mand og jeg rejser 14 dage til varmen med vores datter på snart 17 måneder. Vi har alti inklusiv og restauranten åbner først kl. 18.30. Uret er skruet en time tilbage så i dk er klokken så 19.30. Min datter bliver altid lagt kl. 19.00 om det er jul, fødselsdage eller andet. Vi går meget op i hendes faste rytme. Nu er det så bare at jeg tænker at så bliver min datter først lagt kl. 20.30 dansk tid hver dag da jeg ikke kan nå det før da køkkenet først åbner der. Tror du dette vil spolere hendes rytme fuldstændig? Og hvad når vi kommer hjem tror du så overhovedet jeg kan ligge hende kl. 19.00 mere? Jeg havde også overvejet at man selv kunne købe noget mad og lave til hende nogle dage så hun kunne blive lagt ordentlig i seng. Hvad tænker du omkring dette? På forhånd rigtig mange tak. Hilsen Katja.

Trines svar

Hej Katja

Hvor er det dejligt i skal ud og rejse med jeres lille pige. Jeg tror mange kunne have gavn af at tage en uge ud af kalenderen og bare nyde varmen.

Børn har, som I allerede har oplevet rigtig godt af faste rutiner når det gælder mad og søvn. Og jeg synes at det er rigtig fint at I vil holde fast i hendes faste rutiner.

Når man rejser til en anden tidszone vil mennesker, både børn og voksne opleve at det har indvirkning på kroppens indre ur. Det betyder at alle vil opleve at der er noget lidt "skævt". Jo større tidszone forskel jo større "skævhed". En times forskel kommer de fleste mennesker hurtigt over, det vil sige at deres krop hurtigt vender sig til den nye tid. Det er lidt anderledes med børn. Da de ikke intellektuelt kan forstå hvad der sker men kropsligt kan mærke at der er en ændring.

Heldigvis er det sådan med både børn og voksne at de som udgangspunkt hurtigt kan vende sig til den nye tid.

Jeg tror at det er vigtigt at holde fast i jeres datters faste rutiner for at undgå at hun skal opleve for store udsving. Samtidig mener jeg også at det er vigtigt at I som forældre får mulighed for at slappe af og nyde jeres ferie.
Derfor ville jeg råde jer til at holde fast i hendes faste rutiner men at følge den nye tid, altså at ligge hende kl. 20(19 gammel tid) og prøve at lade hende sove til den tid hvor hun normalt står op. Samtidig med at I prøver at lade hende spise til normal tid(18 gammel tid). Ved at rykke alle hendes rutiner til ny tid bliver det nemmere at rykke tilbage igen.

Alternativet er at I, som du selv skriver køber noget mad til hende så hun kan komme i seng til gammel tid. Ved det er der er der bare risiko for at I, mister jeres "hyggetid" sammen da en skal blive mens den anden er over at spise osv. Du skriver "nogle dag" hvilke jeg mener ikke er en løsning. Enten er det alle dage eller ingen dage.

Hvis I vælger at følge den nye tid vil I sikkert opleve at hun lige skal vende sig til det, både på ferien og når I kommer hjem. Men hvis I er konsekvente og holder hendes faste rutiner vil der ikke gå lang tid før hun er tryg ved de nye tider.

Håber I kan bruge mine tanker. Og rigtig god tur.

Hilsen Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.