Jeg har haft meget glæde af at læse fødselsberetninger, mens jeg var gravid, og vil derfor selv nu komme med min :-)
D.10/12 vågner jeg kl.05.30, ved den første ve, jeg har ikke rigtigt sovet hele natten pga. kraftige plukkeveer, der var jeg 40+6. Veerne kom med 7-8 min. mellemrum, de gjorde ondt, men jeg kunne håndtere dem. De blev kraftigere i løbet af formiddagen, og jeg ringede til Fødselsmodtagelsen (FM) kl.12, da der var 5-6 min. imellem. Jeg kom ind til tjek og dommen er : næsten ingen livmoderhals og 1 cm. åben - Veer i 8 timer på det tidspunkt og 1 skide cm, ja der kunne jeg regne ud at det vil tage sin tid. Vi kom hjem ved en 17 tiden, veerne var regelmæssige med 5-7 min mellemrum og varede 1-1,5 min. Kl. 00.00 blev smerterne meget kraftige og jeg kunne ikke få sovet, vi kommer på FM kl.01, og dommen er: stadig 1 cm åben, nu efter 20 timer, og veerne gjorde MEGET ondt, jeg fik smertecocktail, med en slumre pille, og kom hjem hvor jeg kunne sove mellem veerne. jeg vågner kl.6, og har endnu værre smerter, holder ud indtil kl.11, og kommer på FM kl.12, jeg tænkte der sikkert ikke skete en skid, og jeg ville bare have noget mod smerterne, men der var jeg 4 cm åben, aktiv fødsel! Det var dejligt. Kl.14 var jeg 6 cm åben, og kom på fødestuen, hvor jeg fik klyx, og kom i badekar, ihh det var dejligt og jeg håndterede veerne rigtig godt, kl.16, kommer jeg op for at blive undersøgt, og er 8 cm åben, så nu mente jordemoderen at det ville gå stærkt! JEg kom i karret igen. 17.00 undersøger de igen, og så er jeg stadig kun 8 cm åben, og de prikker vandet. Jeg kommer i kar igen, veerne er voldsomt kraftige nu, og jeg har ve storm, kl.19 bliver jeg undersøgt, stadig kun 8 cm åben, og den lille er ikke langt nok nede i bækkenet, smerterne er så voldsomme at jeg kaster op, og de forsøger med lattergas, hvilket var noget lort, for det virkede ikke, og den maske gjorde at jeg følte at jeg var ved at blive kvalt (jeg havde ikke fået noget smertestillende siden den cocktail om natten). Jordemoderen anbefalede ve drop og epidural, og det fik jeg, epidural er guds gave til kvinder, den virkede så godt at jeg ikke mærkede mine veer længere, den fik jeg kl.20.10. Jeg kunne få noget mad, og humøret var atter oppe. Det var godt jeg fik den, for det gik rimelig langsomt, jeg var 10 cm. åben kl.03:20, og fik lov til at presse kl.03:35, jeg kiggede med et spejl, så fedt at følge med i forløbet! og kl.03.54 var den lille bandit ude, som ikke var så lille 4100g og 55cm. Så 46 timer tog det for mig. Jeg fik en grad 2 bristning og jeg blev syet, ikke noget jeg mærkede til.
Jeg vil rose Herlev hospital for deres kompetente medarbejdere, og den hyggelige stemning, jeg er overhovedet ikke traumatiseret efter den lange hårde omgang, da der blev truffet de rigtige beslutninger undervejs! Føde stuen var fantastisk, med musik, og kar, ja jeg synes det var så fedt at føde!!
Desværre tog det så lang tid, at jeg blev nød til at få epidural, jeg ville ellers gerne føde i vand, og selv tage imod, men det må blive næste gang!
Jeg fødte 12/12/13 - 41+1 :-) og her er et par billeder af vidunderet