Det er meget individuelt hvad der virker for en. Det bedste råd er at prøve sig frem. Prøv forskellige teknikker. Det tager lidt tid. Må man spørge hvad du læser?
Generelt, så vil jeg anbefale at overstrege eller eventuelt skrive små stikord i margen istedet for at skrive udførlige noter. Du kommer hurtigt til bare at kopiere teksten. Du skal forsøge at aktivere pensum. Jeg ville når du har læst en tekst, lukke bogen, hvorefter du forsøger at skrive et kort kort resume af teksten hvor du kommer ind på essentielle begreber. Brug dine egne ord. Du kan eventuelt komme med små egne eksempler. Hvis du ikke selv kan forklare præcist og kort hvad du har læst, så er det ofte fordi man ikke har forstået det.
Så det desuden vigtigt du ikke bare læser seks timer i træk. Hvis det er meget lange tekster, så må du opdele dem i mindre bidder. Når du er færdig med en del, så tager du lige en pause, hvor du laver noget andet, såsom opvask, gå en tur eller støvsuge. I løbet af den pause kan du sige de vigtigste ting du har løst højt for dig selv. Du får ikke noget ud af bare at læse ud i et. Man kan slet ikke huske så meget, med mindre det bliver aktiveret. Der er nogen der bruger studiegrupper med dette formål.
Så vil jeg sige, du er lige startet på universitet. Der kommer perioder senere hen hvor man bliver nødt til at prioritere læsningen. Man er ikke nødvendigvis en bedre studerende ved at læse alt. Så øv dig allerede nu på at danne dig et overblik over pensum fra start af. Læs fagbeskrivelsen, hvad skal du kunne, hvad er essentielt. Hvad er temaet for de enkelte forelæsningerne, kan man måske deraf springe visse afsnit over i teksterne. Eller bare skimme visse dele. Der er ikke mange der kommer igennem ved at læse alt, ihvertfald ikke grundigt. Vær heller ikke bange for at bruge alternativ litteratur. Hvis teksten er meget svær, findes der sikkert hjælp via Google. Det kan spare noget tid.
Hvis du en dag bare ikke har overskud til at læse. Så tag en fridag. Du hjælper ikke dig selv ved at stresse fuldstændig. Det lyder som om du er en god studerende, du må godt tage en fridag ind i mellem.
Anmeld