At blive god til at studere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

920 visninger
5 svar
0 synes godt om
15. december 2013

Anonym trådstarter

Hej piger (og drenge). Jeg er  næsten lige startet på uni og er glad for mit studie. Er bare ikke så god til at strukturere min dag- læsningen spreder sig over hele dagen. Jeg læser meget, men sætter altid mine mål for højt og har derfor altid dårlig samvittighed- altid! Når aldrig det jeg gerne vil! Har ikke haft en fri-weekend siden jeg startede i september (ja synes det er spændende læse, men det holder jo ikke i længden). Jeg vil gerne lave gode noter, der kan hjælpe mig med at danne et over faget og som jeg kan have i en mappe til brug til forberedelse til eksamen, men mine noter bliver mega lange gengivelser af det, det står i bogen i forvejen! Hvordan bærer man sig ad? Har du en god struktur/ studieteknik? Hvor hurtigt "fandt" du den? Synes det hele er lidt forvirrende med alle de nye ting hele tiden -bliver det bedre med tiden? Bliver man mere selvsikker? Føler mig SÅ usikker:-(

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Sådan gjorde jeg også i starten. Noterne blev for lange og det gjorde at det tog enorm laaang tid at blive færdig med læsningen. Jeg begyndte at læse en tekst for derefter at læse den igen og derefter skrive noterne. Det tager også lidt tid, men jeg lærte at finde det helt centrale og kun skrive det på papiret. Idag læser jeg kun en tekst to gange hvis jeg synes
den er svær at forstå.

Anmeld

15. december 2013

Aagaard

Hej :-)

Nu ved jeg jo ikke hvordan dit studie er struktureret, men hos os køre vi i kvarterer (svare til ½ semester) og man har altid 3 sideløbende fag. Det betyder at man går til omkring 12 eksamner på et år - man opbygger en vis øvelse på den måde.
Jeg opdagede hurtigt (som dig) at det er umuligt at have et liv OG læse alt pensum hvis man vil lave noter til det hele, så jeg holdt op, både når jeg læser og til forlæsninger. Jeg gør i stedet det at jeg lytter meget meget opmærksomt på forlæsningerne og jeg bruger at strege over med en overstregningstuch i stedet for at skrive noter når jeg læser pensum første gang.

Når jeg så i læseperioden (eksamensperioden) skal læse pensum 2. gang lader jeg mig så guide af mine overstregninger og kommer hurtigere ind til det vigtige og hurtigere igennem teksterne.
Er det en eksamen uden hjælpemidler (jeg læser biologi - vi skal kunne underlige ting i hovedet), laver jeg vendekort - det tager lang tid, men er for mig en vigtig process til at få tingende til at sidde fast og bruger dem derefter til at terpe med.

Hvis jeg kikker på mine overstregninger fra de 2 første kvarterer er de helt håbløse, men efterhånden er jeg blevet god til at finde det centrale i teksten og holde mig til at overstrege få (2-6) linier og enkelt ord, som skal hjælpe mig til at finde og læse det vigtige når jeg så kommer til eksamensperioden. - øvelse gør mester, jeg lover det!

Efterhånden bliver det lettere at overskue et pensum og efterhånden opdager man at selv om man ikke har læst alt lige grundigt, så går det altsammen alligevel. Så ja, man bliver mere selvsikker med tiden og med det antal eksamner man kommer igennem.
Jeg er på kanten til min 8. læse"ferie" og skal dermed til min eksamen nr 22, 23 og 24 i løbet af Januar og for mig kan de bare komme an, jeg har ro i maven.

mvh Line 

Anmeld

15. december 2013

Aagaard

og forresten, så er det også stor forskel på hvordan jeg griber læsningen i et fag an, alt efter eksamens formen. Altså om det er en skriftlig med eller uden hjælpemidler, på 2,3 eller 4 timer eller en muntlig med eller uden forberedelse eller en 2 dages skritlig eller 2-4 dages muntlig.

Så hvis et fag ender i en eksamen der er muntlig, eller skriftlig uden hjælpemidler bruger jeg tid på at lave vende kort ellers ikke.
Hvis det er take-home opgaver lægger jeg vægt på at have overblik og en go ide om hvor jeg slår de ting jeg skal bruge op - altså en overfladisk, men bred læsning.

Anmeld

15. december 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Det er meget individuelt hvad der virker for en. Det bedste råd er at prøve sig frem. Prøv forskellige teknikker. Det tager lidt tid. Må man spørge hvad du læser?

Generelt, så vil jeg anbefale at overstrege eller eventuelt skrive små stikord i margen istedet for at skrive udførlige noter. Du kommer hurtigt til bare at kopiere teksten. Du skal forsøge at aktivere pensum. Jeg ville når du har læst en tekst, lukke bogen, hvorefter du forsøger at skrive et kort kort resume af teksten hvor du kommer ind på essentielle begreber. Brug dine egne ord. Du kan eventuelt komme med små egne eksempler. Hvis du ikke selv kan forklare præcist og kort hvad du har læst, så er det ofte fordi man ikke har forstået det. 

Så det desuden vigtigt du ikke bare læser seks timer i træk. Hvis det er meget lange tekster, så må du opdele dem i mindre bidder. Når du er færdig med en del, så tager du lige en pause, hvor du laver noget andet, såsom opvask, gå en tur eller støvsuge. I løbet af den pause kan du sige de vigtigste ting du har løst højt for dig selv. Du får ikke noget ud af bare at læse ud i et. Man kan slet ikke huske så meget, med mindre det bliver aktiveret. Der er nogen der bruger studiegrupper med dette formål. 

Så vil jeg sige, du er lige startet på universitet. Der kommer perioder senere hen hvor man bliver nødt til at prioritere læsningen. Man er ikke nødvendigvis en bedre studerende ved at læse alt. Så øv dig allerede nu på at danne dig et overblik over pensum fra start af. Læs fagbeskrivelsen, hvad skal du kunne, hvad er essentielt. Hvad er temaet for de enkelte forelæsningerne, kan man måske deraf springe visse afsnit over i teksterne. Eller bare skimme visse dele. Der er ikke mange der kommer igennem ved at læse alt, ihvertfald ikke grundigt. Vær heller ikke bange for at bruge alternativ litteratur. Hvis teksten er meget svær, findes der sikkert hjælp via Google. Det kan spare noget tid. 

Hvis du en dag bare ikke har overskud til at læse. Så tag en fridag. Du hjælper ikke dig selv ved at stresse fuldstændig. Det lyder som om du er en god studerende, du må godt tage en fridag ind i mellem. 

Anmeld

16. december 2013

lille-fisen

Jeg tror bare man må acceptere at man ikke kan nå at læse alt og sådan er det. I forhold til planlægning så læser de fleste mennesker omkring 10 normalsider på en time. Den regel brugte jeg når jeg planlagde min læsning, for så kan man jo ca regne ud hvor lang tid man skal bruge. 

Ellers skrev jeg næsten altid korte stikordsnoter i margenen på bogen - det hjalp meget. 

En anden ide kunne være at du hver gang du har læst en tekst bruger max 10 min på at nedfælde 10-15 linjer med tekstens hovedpunkter/hovedemner. Det kan gøres ret stikordsagtigt. og det skal først gøres efter teksten er læst færdig ellers kommer du til at skrive en hel roman. Læg så det lille resume sammen med teksten så du hurtigt kan skimme det igen hvis du får behov for det.

Med tiden får du større fornemmelse for hvordan du skal prioritere læsningen og med tiden finder du også ud af at når man er studerende er der bare altid noget mere man kan læs eller arbejde med. Derfor er det vigtigt at lære at lukke af. Det kommer med tiden  

Iøvrigt er det altid godt indimellem at tænke i et større perspektiv. Hvis i fx har forskellige teoretikere, hvordan placerer deres teorier sig så i forhold til hinanden - hvilke ligner hinanden og hvilke mener det modsatte osv. Det giver overblik og bedre generel forståelse. 

Bare rolig rutinen kommer med tiden 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.