IKEA-lamper tilbagekalder grundet kvælningsfare.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.275 visninger
16 svar
37 synes godt om
13. december 2013

MortilElias2010

Nu har vi haft månen siden Elias var halvandet år og der er ikke sket noget (han fylder 4 til januar) Ville I sende jeres tilbage? 

tv2.dk fredag 13. dec. 2013 05:45 af: Jesper Nielsen

Blå stjerne og Gul måne

Ikea tilbagekalder 29 millioner lamper

IKEA tilbagekalder nu hele 29 millioner lamper over hele verden. Det oplyser den svenske møbelgigant på sin hjemmeside. Tilbagekaldelsen af lampen af mærket Smila sker, efter at en 16 måneder gammel baby i Skotland blev kvalt i ledningen til lampen. Endnu en baby på 15 måneder var tæt på at lide samme skæbne. - Lampens ledning giver en risiko for kvælning for babyer og småbørn, hvis lampen er placeret for tæt på sengen eller kravlegården, lyder det i en pressemeddelelse fra IKEA. Samtidig opfordres forældre, der har købt lampen, om at skride til handling med det samme. - IKEA opfordrer alle kunder, der har en IKEA Smila-lampe - eller andre lamper - hængende på væggen, om at tjekke med det samme, om ledningen er uden for barnets rækkevidde, når det ligger i sin seng eller kravlegård. Ledningen bør være forsvarligt sat fast til væggen, skriver videre IKEA i meddelelsen. Derudover opfordres kunder til at tage kontakt til IKEA med henblik på at for udstyr til at sikre lampens ledning forsvarligt. Det er uvist, hvor mange af lamperne, der er solgt i Danmark, men tilbagekaldelsen af lamperne i Europa skete i sidste uge. Nu bliver lamperne altså også tilbagekaldt i USA og Canada. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2013

Kris89

er det ikke bare at sikre sig at ledningen er uden for rækkevidde som de skriver??

er det ikke lidt som hende der sagsøgte et mikrobølgeovns firma fordi hendes kat døde da hun ville tørre den i hendes mikrobølgeovn??

Kender ikke til lamperne

Anmeld

13. december 2013

Misscbn

MortilElias2010 skriver:

Nu har vi haft månen siden Elias var halvandet år og der er ikke sket noget (han fylder 4 til januar) Ville I sende jeres tilbage? 

tv2.dk fredag 13. dec. 2013 05:45 af: Jesper Nielsen

Blå stjerne og Gul måne

Ikea tilbagekalder 29 millioner lamper

IKEA tilbagekalder nu hele 29 millioner lamper over hele verden. Det oplyser den svenske møbelgigant på sin hjemmeside. Tilbagekaldelsen af lampen af mærket Smila sker, efter at en 16 måneder gammel baby i Skotland blev kvalt i ledningen til lampen. Endnu en baby på 15 måneder var tæt på at lide samme skæbne. - Lampens ledning giver en risiko for kvælning for babyer og småbørn, hvis lampen er placeret for tæt på sengen eller kravlegården, lyder det i en pressemeddelelse fra IKEA. Samtidig opfordres forældre, der har købt lampen, om at skride til handling med det samme. - IKEA opfordrer alle kunder, der har en IKEA Smila-lampe - eller andre lamper - hængende på væggen, om at tjekke med det samme, om ledningen er uden for barnets rækkevidde, når det ligger i sin seng eller kravlegård. Ledningen bør være forsvarligt sat fast til væggen, skriver videre IKEA i meddelelsen. Derudover opfordres kunder til at tage kontakt til IKEA med henblik på at for udstyr til at sikre lampens ledning forsvarligt. Det er uvist, hvor mange af lamperne, der er solgt i Danmark, men tilbagekaldelsen af lamperne i Europa skete i sidste uge. Nu bliver lamperne altså også tilbagekaldt i USA og Canada. 

Min søn har stjernen og jeg sender den ik tilbage, eller de tager den vist ik retur med udlevere materiale til at sætte ledningen ordenligt fast så vidt jeg kan forstå

så, så længe du har sørget for at den sidder ordenligt fast så går det

Anmeld

13. december 2013

Chris86

Øh hvad så med alle andre væglamper?
Ja undskyld mig, men her står sengen ik op af nogen væglampe (har så slet ingen, men HVIS)...
Man ka vel tænke sig til, at det ik er skide smart med sådan lampe med ledning ved seng eller lign?

Anmeld

13. december 2013

MortilElias2010

Jeg har ikke i sinde at sende den tilbage. Syntes det er noget pjat og den har hængt i nærheden af sengen begge gange uden problemer. Men måske andre så på det anderledes.. havde jeg et spædbarn så var det måske noget andet. 

Anmeld

13. december 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ej, så skal man jo tilbagekalde alle typer lamper der ikk kører på batteri  Det må vel for filan være forældrenes ansvar at børnesikre hjemmet. Vores har en anden type lampe ved sengen og den er også med ledning (sjovt nok) den er bare sat fast i en skinne på væggen så knægten ikk kan hive i den. 

Anmeld

13. december 2013

LinLin

Åh Gud! Amerikanske tilstande...

Nej vi gør ikke noget ved det!
Det er jo potentielt alle ledninger man kan blive kvalt i

Bare den sidder ind til væggen er det vel fint.

Anmeld

13. december 2013

Laulund87

Ej det er da noget fis! Selvfølgelig sætter man ledningen godt fast til væggen hvis den skal være ved en barneseng. Synes det er dybt åndssvagt at tilbagekalde en lampe fordi den har en ledning

Anmeld

13. december 2013

Lukas&Liam<3

Ville ikke sende den retur
Så er alle væglamper jo farlige hvis man ikke sætter ledningen ordentlig fast.

Anmeld

13. december 2013

Lise

OMG!   

Vi løber risikoen og beholder vores. Vi har naturligvis sat ledningen fast til væggen, så den ikke flagrer rundt. Mest af hensyn til at det skal se nogenlunde ordentligt ud. Havde ikke tænkt at mine børn kunne finde på at hænge sig i lampen...

Skal vi også sende reolen retur - jeg har ved flere lejligheder spottet at barnet prøver at kravle op i den, og han kunne jo falde ned og slå sig. Og hvad med legestativet ude i haven? Eller hvis han kører galt på sin cykel?

Vi beholder det hele, og lever livet lidt farligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.