Fra ord til sætninger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

955 visninger
10 svar
0 synes godt om
10. december 2013

StudPsyk

Hvor længe gik der?

Rose er jo noget bagud sprogligt. Først her efter hendes 2 års fødselsdag er der kommet mere fart på hendes ordforråd, men vi er stadig kun på enkeltord, og helst enkeltord der er korte. De eneste ord hun sammensætter er "min sut", og det er sjældent det sker. Hun forklarer sig kun via enkeltord, og hvis hun skal sige to ord for at forklare sig, er det ikke i direkte sammenhæng. Det kan fx være: "Mor?", hvor jeg så skal svare "ja" efterfulgt af: "Sove!" ikke "Mor sove" eller "mor skal sove" eller noget.

Hun er 2 år og 2 måneder i dag, og jeg må indrømme jeg stadig er bekymret over hendes langsomme progression.. Hendes udtale er ikke super fantastisk heller.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2013

twinny

Janne T. skriver:

Hvor længe gik der?

Rose er jo noget bagud sprogligt. Først her efter hendes 2 års fødselsdag er der kommet mere fart på hendes ordforråd, men vi er stadig kun på enkeltord, og helst enkeltord der er korte. De eneste ord hun sammensætter er "min sut", og det er sjældent det sker. Hun forklarer sig kun via enkeltord, og hvis hun skal sige to ord for at forklare sig, er det ikke i direkte sammenhæng. Det kan fx være: "Mor?", hvor jeg så skal svare "ja" efterfulgt af: "Sove!" ikke "Mor sove" eller "mor skal sove" eller noget.

Hun er 2 år og 2 måneder i dag, og jeg må indrømme jeg stadig er bekymret over hendes langsomme progression.. Hendes udtale er ikke super fantastisk heller.

Altså mine drenge kan heller ikke meget mere. Min ene søn siger næsten ingenting. Kun sådan som bil, min, mig, sin (appelsin), gul, rød osv. Den anden kan sige 'tak for mad' 'mor med' 'min mor' osv. Så de siger ikke det vilde. Og jeg er sgu også bekymret. 

Og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. 

Anmeld

10. december 2013

twinny

twinny skriver:

Altså mine drenge kan heller ikke meget mere. Min ene søn siger næsten ingenting. Kun sådan som bil, min, mig, sin (appelsin), gul, rød osv. Den anden kan sige 'tak for mad' 'mor med' 'min mor' osv. Så de siger ikke det vilde. Og jeg er sgu også bekymret. 

Og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. 

Men i vs siger de jeg ikke skal bekymre mig, da de forstår utrolig meget og det kommer. 

Anmeld

10. december 2013

ano14316

Janne T. skriver:

Hvor længe gik der?

Magnus er begyndt med sætninger som 'mor sidder der' ' det siger bum' 'tak for mad'. 

Rose og Magnus er jo lige gamle... 

Men vil sige når først der går hul på bylden så går det stærkt... Det var efyre hans 2 års han sagde sin første sætning..

Anmeld

10. december 2013

Misscbn

Janne T. skriver:

Hvor længe gik der?

Min søn blev 2 år den 23 oktober, og har et voldsomt ordforråd men er så lidt mere tilbage følelses mæssigt som han er ved at komme efter

Han har længe sagt sætninger, men han droppede fx også sutten lige før han blev 2 og efter det gik det bare stærkt og hans sprog blev stærkere og han snakker som om han fik penge for det.

Men det er meget forskelligt, og han er ørebarn og har dræn i så hans sprog kom også lidt senere igang i det hele taget og så tog det fart derefter

Det har også sine ulemper fordi han siger ALT det man siger uden undtagelse. 

En dag kom en mand ud af opgangen og sagde for fanden da osse og vupti så sagde han det samme og manden stoppede op og gloede og sagde ups, så ku man ik lade vær med at smile selvom det ik var så godt

Anmeld

10. december 2013

22

Min datter er også bagud med det sproglige, hun har været ved en talepædagog i vuggestuen en enkelt gang indtil videre. Hun er 2 år og 5 mdr, og kan sige en del ord, og kan også sige sætninger såsom "Laura hun er sød" "Du skal stå der" "Mange tak for mad" osv. Det kommer mere og mere med sætningerne, som hun begyndte at sammensætte lige før hun var 2 år.

Anmeld

10. december 2013

K&S

Janne T. skriver:

Hvor længe gik der?

Der kom først fart på Antons sprog, da han startede i BH (han gik i DP) - har I ikke kontant til en sprogkonsulent/talepædagog?

Jeg spurgte DP'en og hun fik en sprogkuffert fra DP pædagogen, så de kunne "øve"

Anmeld

10. december 2013

lycly

Janne T. skriver:

Hvor længe gik der?

Julia er 2 år og 5 mdr og snakker i sætninger. Men ikke lange og komplicerede sætning. Men fx
"Mor skal gøre det"
"Markus er ked af det"
"Julia græder også nogen gange"

Hun gentager generelt bare alt hvad vi siger. Men det er altså også først rigtig kommet efter at hun fyldte 2. Før da kunne hun mange ord, men ikke sætninger.

Er sikker på at Rose nok skal komme efter det, for synes da det går flot fremad. Det er da ikke længe siden hun nærmest intet sagde og nu udvider hun jo sit ordforråd hele tiden

Anmeld

15. december 2013

Vivian87

Det er jo meget individuelt søde!

Aviaja er skide god sprogligt og munden står nærmest aldrig stille på hende, men der er en pige i hendes dagpleje der er 2,5 år (Aviaja blir 2 her den 24) og hun siger næsten aldrig noget.

Anmeld

15. december 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Så længe hun forstår de beskeder hun får, ska du ik bekymre dig, for så ska sproget nok lige pludselig komme.

Nogle børn begynder første at snakke rigtigt, når de begynder at snakke i sætninger. Indtil da lytter de bare og husker!

Her snakkede thea i lange sætninger da hun var 1,6, min venindes dreng der er 10 dage ældre, ku ik sige eneste forståelig ord før han var 2,6, til gengæld var han LANGT foran thea motorisk. Og hvis ik jeg husker helt fejl er rose foran motorisk ik? Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.