Fandt denne tråd på Google
Måske det kan bruges
Hej Dasia.
Ja, jeg har lavet kastanjedynen helt selv ( )
Jeg har ikke pengene til at købe en ægte kugle/kastanjedyne, så jeg tænkte, at det kunne jeg da sagtens lave selv. Og det kunne jeg da også - det tog dog lidt tid.
Først samlede jeg en hulens masse kastanier (tadaaa - det havde I slet ikke gættet) Hvor jeg samlede dem er egentlig underordnet, men jeg mener nu, at I overhovedet ikke kan leve denne viden. (Samlet på den lokale kirgegård, der faktisk ikke er en kirkegård, men den grund kirken står på). Nå, men jeg brugte en halv eftermiddag der, tog hjem og vaskede dem, hvorefter jeg puttede dem på bageplader og "bagte" dem i flere timer, for at få fugten ud af dem.
Jeg tog et dynebetræk jeg ikke brugte mere, syede kanaler på langs, målte kastanjer af og fyldte dem i kanalerne i betrækket. Herefter lavede jeg en syning på tværs, hvorefter jeg igen fyldte kastanier ned langs kanalerne. Da alle kanaler/felter var fyldt med samme vægt af kastanier, syede jeg den sidste syning på tværs og dynen var nu lukket og færdig. Alle syninger blev syet to gange, for at de bedre kunne holde. Det tog det meste af to dage at lave dynen, men jeg er ganske tilfreds med den, og tror den har samme effekt som en ikke-hjemmelavet.
Du kan være heldig at købe brugte kugledyner på nettet - men de er desværre stadig meget dyre.
Mvh. Carina.
Anmeld