helst ikke hindbærmousse ;)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.629 visninger
8 svar
0 synes godt om
7. december 2013

Lærke90

Puha det er ved at være noget tid siden jeg sådan rigtig har lavet disse kager med mousser i. 

Havde ellers bestemt mig for ikke at lave en kage med Daim mousse, men det bliver det alligevel til, fordi chokoladen var billig 

Er der nogen der har forslag til en mousse nummer to som passer godt hertil? Plejer altid at bruge hindbær mousse, men gad godt at lave en anden denne gang. Den skal også helst være syrlig. 

Sidste år til min datters fødselsdag lavede jeg en hvidchokolade mousse med lime, men tænker at den måske ikke er syrlig nok. Hvad sider i? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2013

tioyv

Lærke90 skriver:

Puha det er ved at være noget tid siden jeg sådan rigtig har lavet disse kager med mousser i. 

Havde ellers bestemt mig for ikke at lave en kage med Daim mousse, men det bliver det alligevel til, fordi chokoladen var billig 

Er der nogen der har forslag til en mousse nummer to som passer godt hertil? Plejer altid at bruge hindbær mousse, men gad godt at lave en anden denne gang. Den skal også helst være syrlig. 

Sidste år til min datters fødselsdag lavede jeg en hvidchokolade mousse med lime, men tænker at den måske ikke er syrlig nok. Hvad sider i? 

Pinacoladamousse er  rigtig god.. 

Anmeld

7. december 2013

Nemesis

appelsinmousse!

den kan du gøre så frisk/syrlig som du vil ved at justere på sukkeret.

Anmeld

8. december 2013

Lærke90

tioyv skriver:

Pinacoladamousse er  rigtig god.. 

Hvordan laver man sådan en mousse?

Anmeld

8. december 2013

Lærke90

Nemesis skriver:

appelsinmousse!

den kan du gøre så frisk/syrlig som du vil ved at justere på sukkeret.

Ja det kunne da godt være en en god ide.. koger man så bare appelsinerne op, blender dem og blander dem med fløde? 

Anmeld

8. december 2013

Nemesis

Lærke90 skriver:

Ja det kunne da godt være en en god ide.. koger man så bare appelsinerne op, blender dem og blander dem med fløde? 

nej det skal ikke koges :-D

Portionen giver ca. 2 lag i Ø22 cm kage

5 dl piskefløde
1,5 dl appelsinsaft* (ca. 2-3 appelsiner)
1-2 tsk reven appelsinskal (økologisk)
2 bg pasteuriserede æggehvider
50 g sukker
1 tsk vanillesukker
1 spsk citronsaft
4 blade husblas

* kan erstattes med appelsinsirup - udelad den revne appelsinskal

Opblød husblassen i koldt vand i 10 minutter.

Pisk fløden og vanillesukker stift. Vend flødeskummet med appelsinsaft og appelsinskal. Sæt på køl og lad næsten stivne. Alternativt sæt i fryseren i ca. 10 minutter.

Pisk æg og sukker hvidt og luftigt.

Tag husblassen op af vandet og kram vandet af. Smelt husblassen med citronsaft over vandbad. Lad afkøle let.

Tag 2 spsk appelsinskum og rør i den smeltede husblas. Vend det med det øvrige appelsinskum. Vend æggehviderne i appelsinskummet.

Sæt på køl nogle timer indtil moussen er stivnet - men gerne til dagen efter.

Tip: Kom moussen i en frysepose. Klip et hul i det ene hjørne, så er det nemt at trykke ud, når det skal fordeles på kagelaget.

Anmeld

8. december 2013

Kløver

Hvad med en frisk lime creme eller en passionscreme/appelsinmousse

Anmeld

8. december 2013

Lærke90

Nemesis skriver:

nej det skal ikke koges :-D

Portionen giver ca. 2 lag i Ø22 cm kage

5 dl piskefløde
1,5 dl appelsinsaft* (ca. 2-3 appelsiner)
1-2 tsk reven appelsinskal (økologisk)
2 bg pasteuriserede æggehvider
50 g sukker
1 tsk vanillesukker
1 spsk citronsaft
4 blade husblas

* kan erstattes med appelsinsirup - udelad den revne appelsinskal

Opblød husblassen i koldt vand i 10 minutter.

Pisk fløden og vanillesukker stift. Vend flødeskummet med appelsinsaft og appelsinskal. Sæt på køl og lad næsten stivne. Alternativt sæt i fryseren i ca. 10 minutter.

Pisk æg og sukker hvidt og luftigt.

Tag husblassen op af vandet og kram vandet af. Smelt husblassen med citronsaft over vandbad. Lad afkøle let.

Tag 2 spsk appelsinskum og rør i den smeltede husblas. Vend det med det øvrige appelsinskum. Vend æggehviderne i appelsinskummet.

Sæt på køl nogle timer indtil moussen er stivnet - men gerne til dagen efter.

Tip: Kom moussen i en frysepose. Klip et hul i det ene hjørne, så er det nemt at trykke ud, når det skal fordeles på kagelaget.

Tusind tak 

Anmeld

8. december 2013

Lærke90

Mange tak for jeres svar. Det bliver enten en lime eller appelsin mousse jeg vil bruge denne gang - glæder mig til at se om det bliver en succes 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.