"Hvor stor er risikoen for abort når man er blevet stimuleret?"
Hej Tina
Min mand og jeg er i fertilitetsbehandling .
Vi har en datter sammen som er lavet naturligt men efter at have prøvet og blive gravid med nummer 2 i næsten 2 år, for jeg konstateret PCOS og jeg laver ikke selv ægløsning.
Sidste cyklus blev jeg gravid. Der tog jeg pergotime. Men allerede 4+ sluttede det brat
Denne cyklus har jeg så udover pergotime også fået gonal f i lidt over en uge, for mine æg reagerede overhovedet ikke på pergotime'en...
Idag står den så på inseminering. Og det er første gang. Det har været med alm samleje de andre 3 cyklusser hvor jeg har fået hormoner.
Kan jo ikke lade være med at tænke på hvorfor graviditeten ikke holdte ved. Og har jo læst både i indlægssedler osv, at man har større chance for at arbortere når man får hjælpemidler.
Hvorfor er det egentlig? Og hvor mange % risiko for at arbortere er der så? Jeg er 21 og min mand er 26. Min mand har normal sædkvalitet. Og udover jeg ikke selv laver ægløsnig er der intet "galt" med mig, jeg er ikke overvægtig mere da jeg har tabt mig og jeg spiser nogenlunde "pco-venligt" ....
Ja det blev så lidt langt, men mit spørgsmål er egentlig bare som skrevet, hvor stor er risikoen for abort? Især i denne cyklus, hvis jeg er så heldig at blive gravid, hvor jeg jo har fået meget mere hormon værk, end jeg hidtil har fået?
Mange hilsner Z
Tinas svar
Kære Z,
Jeg mener at din abort risiko er den samme som ved almindelige graviditeter - nemlig ca 30%. Hvis der står noget andet på indlægssedlen, så er jeg ikke bekendt med det.
I denne cyklus har du fået Gonal F, det er et gensplejset hormon der er fuld ud identisk med FSH (Follikel stimulerende hormon) som din krop selv danner. Du har bare fået det i større doser. Din alder taget i betragtning har du rigtigt gode chancer for en graviditet der holder. Især fordi du har tabt dig og spiser den rigtige kost - bliv endelig ved med det fremadrettet. Du oplevede det i din sidste graviditet, som rigtigt mange andre kvinder også oplever, nemlig at abortere meget tidligt. Det sker ved hver 3. graviditet. Jeg ønsker dig al muligt held og lykke, jeg synes det hele ser lovende ud!!
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld