Anonym skriver:
Jeg sad og skulle søge su i dag men jeg er LOST! Har prøvet så mange gange at finde ud af det nu men det er godt nok forvirrende.
Hvis jeg får barn under min uddannelse og hverken min kæreste eller jeg holder barsel hvordan er det så med su?
Er det mixklip eller fødselsklip og kan man få lån oveni?
Jeg kan heller ikke finde noget om hvor meget de forskellige ting ligger på, så jeg aner faktisk ikke hvilke beløb det er jeg evt søger 
Su vejledningen på vores skole har været lukket i en måned og har først åben igen på mandag - så er der nogle søde mennesker der kan hjælpe mig inden? 
- det er forresten en ungdomsuddannelse
Hvis i begge går på en ungdomsuddannelse, er reglerne således:
http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/uu/Sider/default.aspx
Du kan altså ikke få udbetalt både din alm SU og dine fødselsklip samtidig (spørg mig ikke hvorfor)! Men du kan vælge at få udbetalt dine fødselsklip som enkelt (i 12 måneder) eller dobbelt (i 6 måneder) om du fortsætter på studiet, eller holder barsel er sådan set ligegyldigt, der er ingen ændringer/fortjenester ved det. Reglerne er de samme for din kæreste, bare han kun får 6 klip.
Satserne for fødselsklip, er det samme som et alm su-klip, altså omkring 5600. Forsøger tillæget (når i begge er på su) er på 2298 kr, men det kan i først begynde at få udbetalt når i har brugt jeres fødselsklip. I kan også få forhøjet SU-lån.
Jeg kan ikke helt læse mig frem til om du er gravid -eller blot påtænker det ?
Anmeld