Barn under uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.384 visninger
13 svar
1 synes godt om
3. december 2013

Anonym trådstarter

Jeg sad og skulle søge su i dag men jeg er LOST! Har prøvet så mange gange at finde ud af det nu men det er godt nok forvirrende.

Hvis jeg får barn under min uddannelse og hverken min kæreste eller jeg holder barsel hvordan er det så med su?
Er det mixklip eller fødselsklip og kan man få lån oveni?
Jeg kan heller ikke finde noget om hvor meget de forskellige ting ligger på, så jeg aner faktisk ikke hvilke beløb det er jeg evt søger

Su vejledningen på vores skole har været lukket i en måned og har først åben igen på mandag - så er der nogle søde mennesker der kan hjælpe mig inden?

- det er forresten en ungdomsuddannelse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2013

Newsence

har selv fået barn midt i uddannelse. Dog var dette en videregående uddannlese. Men kan svar på hvordan det er der. Tror ikke der er den store forskel men ved det ikke præcist.

på videregående:
Du kan få miks kilp dvs. du får to su klip pr. måned. dette kan du i 12 måneder. Hvis du får su lån kan du også vælge at få dette dobbelt pr. måned. Hvis barnets far også er på uddannelse og bor på samme adresse kan han få det samme dog kun i 6 måneder. Du kan vælge at give ham nogen af dine klip hvis du ønsker dette.

Du kan ikke få andre tillæg med SU´en når du får fødselsklip. De, kan du først søge efter du ikke modtager fødselsklip mere.

Derudover:

kan du søge et ekstra tilskud fra udbetalingen danmark som du så får sammen med din børnepenge hver 3 måned. Har selv søgt dette. Hende jeg snakkede med viste ikke om man kunne få det når man fik fødselsklip men opfordrede mig til at prøve så syntes også du skal det.
Derudover kan I få mere i boligsikring når baby er født.

Håber dette hjalp ellers er du velkommen til at spørge igen-har lige været igennem møllem selv

Anmeld

3. december 2013

Mie89

Anonym skriver:

Jeg sad og skulle søge su i dag men jeg er LOST! Har prøvet så mange gange at finde ud af det nu men det er godt nok forvirrende.

Hvis jeg får barn under min uddannelse og hverken min kæreste eller jeg holder barsel hvordan er det så med su?
Jeg kan heller ikke finde noget om hvor meget de forskellige ting ligger på, så jeg aner faktisk ikke hvilke beløb det er jeg evt søger

Su vejledningen på vores skole har været lukket i en måned og har først åben igen på mandag - så er der nogle søde mennesker der kan hjælpe mig inden?

Hvis i begge går på en ungdomsuddannelse, er reglerne således: 

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/uu/Sider/default.aspx

Du kan altså ikke få udbetalt både din alm SU og dine fødselsklip samtidig (spørg mig ikke hvorfor)! Men du kan vælge at få udbetalt dine fødselsklip som enkelt (i 12 måneder) eller dobbelt (i 6 måneder) om du fortsætter på studiet, eller holder barsel er sådan set ligegyldigt, der er ingen ændringer/fortjenester ved det. Reglerne er de samme for din kæreste, bare han kun får 6 klip. 

Satserne for fødselsklip, er det samme som et alm su-klip, altså omkring 5600. Forsøger tillæget (når i begge er på su) er på 2298 kr, men det kan i først begynde at få udbetalt når i har brugt jeres fødselsklip. I kan også få forhøjet SU-lån. 

Jeg kan ikke helt læse mig frem til om du er gravid -eller blot påtænker det ? 

Anmeld

3. december 2013

Anonym trådstarter

Mie89 skriver:

Hvis i begge går på en ungdomsuddannelse, er reglerne således: 

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/uu/Sider/default.aspx

Du kan altså ikke få udbetalt både din alm SU og dine fødselsklip samtidig (spørg mig ikke hvorfor)! Men du kan vælge at få udbetalt dine fødselsklip som enkelt (i 12 måneder) eller dobbelt (i 6 måneder) om du fortsætter på studiet, eller holder barsel er sådan set ligegyldigt, der er ingen ændringer/fortjenester ved det. Reglerne er de samme for din kæreste, bare han kun får 6 klip. 

Satserne for fødselsklip, er det samme som et alm su-klip, altså omkring 5600. Forsøger tillæget (når i begge er på su) er på 2298 kr, men det kan i først begynde at få udbetalt når i har brugt jeres fødselsklip. I kan også få forhøjet SU-lån. 

Jeg kan ikke helt læse mig frem til om du er gravid -eller blot påtænker det ? 

Jeg har termin til januar, men vi har et barn i forvejen ..

Hvis fødselsklip og den "normale" su er ca det samme, så ender vi jo egentlig bare med at miste en masse penge grundet vi ikke kan få tillæg - altså hvis vi søger med fødselsklip? jeg forstår det simpelhen ikke

Anmeld

3. december 2013

Anonym trådstarter

newsence skriver:

har selv fået barn midt i uddannelse. Dog var dette en videregående uddannlese. Men kan svar på hvordan det er der. Tror ikke der er den store forskel men ved det ikke præcist.

på videregående:
Du kan få miks kilp dvs. du får to su klip pr. måned. dette kan du i 12 måneder. Hvis du får su lån kan du også vælge at få dette dobbelt pr. måned. Hvis barnets far også er på uddannelse og bor på samme adresse kan han få det samme dog kun i 6 måneder. Du kan vælge at give ham nogen af dine klip hvis du ønsker dette.

Du kan ikke få andre tillæg med SU´en når du får fødselsklip. De, kan du først søge efter du ikke modtager fødselsklip mere.

Derudover:

kan du søge et ekstra tilskud fra udbetalingen danmark som du så får sammen med din børnepenge hver 3 måned. Har selv søgt dette. Hende jeg snakkede med viste ikke om man kunne få det når man fik fødselsklip men opfordrede mig til at prøve så syntes også du skal det.
Derudover kan I få mere i boligsikring når baby er født.

Håber dette hjalp ellers er du velkommen til at spørge igen-har lige været igennem møllem selv

Det gav lidt mening, er dg stadig forvirret
Vi har et barn i forvejen så som jeg forstår det mister vi de tillæg vi for der, men kan i stedet få fødselsklip?
Hvad ligger beløbet på? Det kan jeg nemlig slet ikke finde nogle steder.
Undskyld alle spørgsmålene, vil bare så nødigt stå og miste en masse penge

Anmeld

4. december 2013

BabyDrømme23

Som jeg forstår det så får man mix-klip hvis man fortsætter på uddannelsen i barselstiden, altså undlader at gå på barsel. Beløbet er to gange su dvs ca 5000kr x2 i 12 måneder for mor og 6 måneder for far. Dette gælder i hvert faldt videregående uddannelse. 

Jeg er selv gået på barsel og får 12 måneders fødselsklip, hvilket kun er det samme som almindelig su 5000kr udbetalt. Og jeg har haft lån i forvejen og det ser ud til at jeg kan fortsætte med hvis jeg ønsker det. 

De andre spørgsmål kan jeg ikke rigtig svare dig på

Anmeld

4. december 2013

sussis

Anonym skriver:

Hey

prøv at gå ind på www.srg.dk Der skaL du vælge den første folder. Mener den hedder barsel. Der står en masse. Plus der er en vejleder du kan ringe til. reglerne er desværre lidt anderledes når du går på ungdomsuddannelse. 

Anmeld

4. december 2013

Anonym trådstarter

sussis skriver:

Hey

prøv at gå ind på www.srg.dk Der skaL du vælge den første folder. Mener den hedder barsel. Der står en masse. Plus der er en vejleder du kan ringe til. reglerne er desværre lidt anderledes når du går på ungdomsuddannelse. 

Tusind tak, det vil jeg prøve!

Anmeld

4. december 2013

Anonym trådstarter

BabyDrømme23 skriver:

Som jeg forstår det så får man mix-klip hvis man fortsætter på uddannelsen i barselstiden, altså undlader at gå på barsel. Beløbet er to gange su dvs ca 5000kr x2 i 12 måneder for mor og 6 måneder for far. Dette gælder i hvert faldt videregående uddannelse. 

Jeg er selv gået på barsel og får 12 måneders fødselsklip, hvilket kun er det samme som almindelig su 5000kr udbetalt. Og jeg har haft lån i forvejen og det ser ud til at jeg kan fortsætte med hvis jeg ønsker det. 

De andre spørgsmål kan jeg ikke rigtig svare dig på

Okay, det forstå jeg nu tak for dit svar

Anmeld

4. december 2013

Bertris

fra din fødsel har du fået 12 klip, hvis du f.eks. har født i maj og skal starte i skole til januar skal du trække de antal måneder der er gået fra slut maj til start januar.

så dvs 12-7=5 klip du kan få udbetalt
hvis du har født i juli har du så 7 klip du kan få

et klip = 1xSU

men du kan også få udbetalt dobbelt klip, så hvis du f.eks. har 7 klip, så kan du få dobbelt i 3 mdr og alm i 1 måned.

er ikke sikker på lånet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.