Jeg har ret godt styr på vores økonomi. Det er mig der styrer slagets gang herhjemme, jeg har styr på vores budgetark, indbetalinger, overførsler.
Men lige nu kører det hele bare rundt!
Op til nu har L enten været i lønnet praktik eller på barslesdagpenge, og jeg har hele tiden været på SU og med SU-lån. Vi har levet rigtig pænt!
Men fra 2014 ændrer det sig. Vi vil stoppe lånet og begynde at betale af på det - det er allerede meget højt, og vi vil ikke have det som en lænke om benet til evig tid, og derfor er vi nødt til at starte tidligt.
Endvidere går L fra en relativt høj indkomst (set i forhold til SU) over på SU det sidste år af sin uddannelse.
Dvs. Vi pludselig er 2 på SU. Jeg har nu søgt om fødselsklip for James, så jeg vil få dobbelt SU i 2014, imens L får enkeltSU. For L har vi søgt det forsøgertillæg man kan få, hvis man er 2 SU-modtagere med barn. Vi havde beregnet at jeg også skulle have det, men har i dag fundet ud af, at man ikke kan få det tillæg så længe man bruger af sine fødselsklip.
Desuden skal jeg søge SU-klip for det hele år jeg har været væk med depression, men min læge har formuleret min lægeerklæring dårligt så den kan misforståes, og nu er der en masse bøvl der gør, at jeg risikerer kun at få ekstra klip for 1 fremfor 2 semestre. Hvis det sker, har jeg ikke nok klip til resten af min uddannelse.
Og i det hele taget kommer vi til at skulle skære meget ind til benet. Vi søger naturligvis økonomisk friplads samt boligstøtte, og man kan sige det handler om prioriteter. Og vi prioriterer at betale af på det SU-lån, samt altid at kunne lægge et par tusinde på opsparingen hver måned, som går til tøj og udstyr til ungerne + div.
Men det bliver et stort skift fra hvor vi er lige nu økonomisk, og det er vildt forvirrende med alle de ting vi skal have søgt om, og ting vi først kan søge når L rent konkret er startet på SU igen til februar. Jeg er monster stresset over det her.
Så skal vi også ned på 3000-3500 til mad, husholdning og bleer. Jeg ved godt det er piece of cake for nogen, men det bliver hårdt for os. Det er svært at rende rundt og tilbudsjage, når man ikke har bil.
Så alle de spareråd i kan komme med, må i endelig byde ind med! Der er ikke noget i vores budget som kan minimeres på nuværende tidspunkt.
Anmeld