Stort symfysemål? Hvad kan det betyde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.830 visninger
11 svar
1 synes godt om
18. november 2013

Vilgerneværegravid

Jeg var ved læge i sidste uge, hvor jeg var 26+5. Hun målte mit symfysemål til 28 cm. Det er en del over gennemsnittet. I følge den tabel jeg har, har man i gennemsnit det symfysemål i 30-31 uger henne! Kan jeg være længere henne eller er det en stor baby?

Hun sagde ikke rigtig noget til det, men sagde, jeg kunne få min jordemoder til at lave et fosterskøn næste gang (skal af sted i denne uge).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2013

Wimmie

Vilgerneværegravid skriver:

Jeg var ved læge i sidste uge, hvor jeg var 26+5. Hun målte mit symfysemål til 28 cm. Det er en del over gennemsnittet. I følge den tabel jeg har, har man i gennemsnit det symfysemål i 30-31 uger henne! Kan jeg være længere henne eller er det en stor baby?

Hun sagde ikke rigtig noget til det, men sagde, jeg kunne få min jordemoder til at lave et fosterskøn næste gang (skal af sted i denne uge).

Du burde ikke være længere henne end beregnet, det plejer de at kunne se til NF og MD-scanningerne så 

Mit symfysemål var også lidt over gennemsnittet -det var det også sidst jeg var gravid men jeg fik at vide at min livmoder fyldte rigtig meget og at hun havde god plads derinde.
Min datter var også 3890 gram/52 cm og jeg havde en meget stor moderkage så det fyldte alt sammen godt derinde 

Anmeld

18. november 2013

Vilgerneværegravid

Ok. Frygtede helt at skulle føde en 5 kg's baby! Det har bare ligget  i på gennemsnittet før og pludselig er det et godt stykke over, så undrede mig lidt over det

Anmeld

18. november 2013

AnthonsMor

Det kan ligeså godt være din livmoder bare er stor i forhold til gennemsnittet Det kender jeg i hvert fald flere der har!

Og din jm burde også være ferm nok til at bedømme str. på baby alligevel!

Anmeld

18. november 2013

Sijac

Jeg var så stor at min læge sendte mig til ekstra scanning i uge 25+ for at tjekke om der virkelig kun var én..
Jeg fødte en baby på 3800 gram.
Da min mor var gravid med min søster var hun så stor, at de skønnede baby til 4500 gram, den gang tog skønnet også udgangspunkt i størrelsen af maven, og ud kom 3000 gram. Og hun var altså SINDSYG stor..

Anmeld

18. november 2013

SjeBets

Min veninde er jordmor og hun siger at mange læger ikke er fantastiske til at tage symf. Mål. Jeg blev selv sendt til en sikkerhedsscanning fordi at lægen havde målt den alt for lille. Men der var intet at komme efter. Jorsmodrene er de bedste til det

Anmeld

18. november 2013

M (:

Det kan betyde, at baby er lidt større end normalt eller at der er meget fostervand. 

Mit SF-mål var også over gennemsnittet (selvom min mave var utrolig lille!). Jeg blev sendt til vækstskanning (faktisk var det pudsigt nok om formiddagen, som jeg gik i fødsel om aftenen) pga. stort fosterskøn, men jeg fødte en totalt gennemsnitlig lille dreng på 2725 gram og 49 cm (36+3). (:

Anmeld

19. november 2013

HHC88

Jeg har indtil uge 30 ligget et stykke under gennemsnittet i symfysemål med en pige der også lå lidt under gennemsnitsvægt. Var så ved jordemoder i mandags og nu ligger jeg hvor jeg skal i symfysemål dvs. et ordentlig spring på kurven de tegner på, men lillepigen er fortsat skønnet til lidt under gennemsnittet.. det var min livmoder der er vokset godt, ikke hende som er blevet kæmpe.. :-) De mente jeg kunne have meget fostervand.. 

Anmeld

19. november 2013

Snevejr84

Det er ikke sikkert det betyder noget lægerne skal slet ikke lave de mål men lade jordemoderen om det.

Anmeld

19. november 2013

MyLittleBaby

Mit symfysemål var også over gennemsnittet, men det skyldes at jeg var større end de fleste og jeg havde for meget fostervand. Og det at jeg havde for meget forstervand havde ikke betydning for hverken mig eller baby :-) Selvom jeg var kæmpe stor, og fik rigtig mange scanninger til sidst hvor man sagde at baby vejede 3500 og nok ville veje 4000 ved fødslen, så kom der altså en lille gut ud på 3120 :-)

Jeg var så bange for at jeg skulle føde en kæmpe baby, men han var jo en fin baby med en vægt der passede på gennemsnittet ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.