gode råd til sund mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

549 visninger
5 svar
1 synes godt om
11. november 2013

Rikke vuholm

Hvordan finder i overskudet, motivationen og inspirationen til at spise/lave sund mad? Som samtidig ikke tager for lang tid? Vil virkelig gerne tabe mig  men mangler de redskaber til at komme ordentlig igang.  

Hvordan med de små laver i andet mad til dem?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2013

asphodel

Rikke vuholm skriver:

Hvordan finder i overskudet, motivationen og inspirationen til at spise/lave sund mad? Som samtidig ikke tager for lang tid? Vil virkelig gerne tabe mig  men mangler de redskaber til at komme ordentlig igang.  

Jeg har investeret i en bog, der hedder "Spis maven flad" skrevet af Charlotte Hartvig og Majbritt L. Engell. Du kan også låne den på biblioteket. Mange af opskrifterne her i kan laves på en halv time, plus de er sunde. Vi bruger mange af opskrifterne i hverdagene, hvor det gerne må gå lidt hurtigt. 

Anmeld

12. november 2013

FruK

Der skal egentlig ikke så meget til - men jeg er så heller ikke fanatisk. Jeg spiser rimeligt sundt til hverdag - men kan sagtens skeje ud.

Tænk over at spare på fedtet og få puttet masser af grøntsager i, når du laver varm mad.

Skift hvidt brød, pasta og ris ud med fuldkorn. Og spar på smør og fede mælkeprodukter. Spar på sukker - på havregryn kan man f.eks. spise lidt rosiner i stedet for hvidt sukker.

Køb fedtfattigt kød - jeg bruger f.eks. hakket kylling til både boller i karry og frikadeller. Laver jeg f.eks. kødsovs, så er det altid rimeligt fedtfattigt kød og så masser af revne grøntsager i - gerne lige så meget grønt som kød!

Drop junkfood og søde sager - man kan sagtens lave en gid pizza selv, som er meget bedre og sundere end en købepizza. Køb/lav en pizzabund med noget groft mel. Vælg f.eks. Lufttørret skinke fremfor fed pepperoni og lav den med en smule fedtfattig ost i stedet for en masse fed ost. 

Det kræver lige at man tænker over det, når man handler - men de fleste retter kan laves sundt. 

Anmeld

12. november 2013

FruK

Hov... Og nej, jeg laver ikke anden mad til børnene - vi får helt almindelig mad. Den mindste på ti måneder får dog en klat smør på! 

Anmeld

12. november 2013

Hullabullabulla

Rikke vuholm skriver:

Start med IKKE at gøre alt på en gang, men skift madvanerne langsomt ud.. Du skal danne nye vaner, og det er lettere at skifte nogle ting ud af gangen end at skifte alt ud for så har man til vane at falde i..

Fx kan du prøve at lave blomkålsris til boller i karry i steder for alm ris, og pastinakstrimler i stedet for spaghetti.. Brug masser af krydderier som stimuli til smagsløgene, og prøv at holde dig til en portion..

Er selv igang med kostomlægning, men jeg spiser også usunde ting indimellem, og forsøger så bare at fjerne de hurtige kulhydrater såsom ris og pasta..

Til min søn tager jeg som regel mad fra inden jeg krydrer, og ellers får han grød eller en skive rugbrød til aftensmad (8 måneder)

Anmeld

12. november 2013

FrkZier

Rikke vuholm skriver:

det er meget en vanesag - når du først er inde i rutinen med sund mad (og evt. motion) tænker du ikke over det på samme måde som de første par uger

hvis du evt. mangler inspiration har jeg en blog hvor jeg løbene skriver om min egen vægttabs-rejse her

min søn er kun 6mdr. så han får endnu ikke vores mad, så det er ikk noget issue herhjemme endnu

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.