lidt kage hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

694 visninger
7 svar
3 synes godt om
10. november 2013

Anonym trådstarter

Nu får jeg lige brug for hjælp. Skal lave kager til en stor fødselsdag, men bliver forvirret over alle de forskellige ting der findes, så kan nogle hjælpe mig mon? 

Hvad er / hvad bruges det til :

Fondant

Marcipan

Icing

Frostning

Smørårene

Sugarpaste

Jeg er anonym fordi jeg skal lave kage til min venindes fødselsdag engang, og hun ved det ikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2013

Team Putte

Anonym skriver:

Nu får jeg lige brug for hjælp. Skal lave kager til en stor fødselsdag, men bliver forvirret over alle de forskellige ting der findes, så kan nogle hjælpe mig mon? 

Fondant

Marcipan

Icing

Frostning

Smørårene

Sugarpaste

Jeg er anonym fordi jeg skal lave kage til min venindes fødselsdag engang, og hun ved det ikke

Fondant bruges til overtræk og figurer, smager af sukker

Marcipan bruges til overtræk og figurer, smager sjovt nok af marcipan men er sværere at arbejde med end fondant

Icing er glasur

Frostning er creme ovenpå f.eks. en cupcake

Smørårene eller smørcreme bruges ofte under fondanten/marcipanen for at sikre fyld i kagen ikke smelter overtrækket og for at få overtrækket til at sidde fast og være glat og pænt i udtrykket. Kan også bruges oven på f.eks. cupkakes

Sugarpaste er vist det samme som gumpaste som kan blandes i fondant og marcipan for at gøre det mere elastisk

Anmeld

10. november 2013

mariamiss6

Fondant

Marcipan

Icing

Frostning

Smørårene

Sugarpaste

Fondant, marcipan, sugarpaste er alle tre ting du kan overtrække kagen med, og forme figurer, eller trykke pynt ud af. spørgsmålet må så blive hvilket produkt du foretrækker i forhold til smag og hvordan det er at arbejde med. 

De andre ting er opsmøring som skal på kagen i et fint glat lag før du overtrækker med en af de andre ovenskrevne ting. 

Det der "gør" en opsmøring er en eller anden "cremes" evne til at "stivne" eller i hvert tilfælde ikke være fugtig som foreksempel flødeskum eller lagkagecreme er det.

Hvis det hedder noget med creme er der meget små chancer for at det kan bruges til at smøre op med, men altså kun kan bruges som inde i kagen. MEDMINDRE at det er SMØRcreme

Anmeld

10. november 2013

Anonym trådstarter

Team Putte skriver:

Fondant bruges til overtræk og figurer, smager af sukker

Marcipan bruges til overtræk og figurer, smager sjovt nok af marcipan men er sværere at arbejde med end fondant

Icing er glasur

Frostning er creme ovenpå f.eks. en cupcake

Smørårene eller smørcreme bruges ofte under fondanten/marcipanen for at sikre fyld i kagen ikke smelter overtrækket og for at få overtrækket til at sidde fast og være glat og pænt i udtrykket. Kan også bruges oven på f.eks. cupkakes

Sugarpaste er vist det samme som gumpaste som kan blandes i fondant og marcipan for at gøre det mere elastisk

Kæmpe stor tak for hjælpen. Du er simpelthen bare kageekspert,  

Anmeld

10. november 2013

Anonym trådstarter

mariamiss6 skriver:

Fondant, marcipan, sugarpaste er alle tre ting du kan overtrække kagen med, og forme figurer, eller trykke pynt ud af. spørgsmålet må så blive hvilket produkt du foretrækker i forhold til smag og hvordan det er at arbejde med. 

De andre ting er opsmøring som skal på kagen i et fint glat lag før du overtrækker med en af de andre ovenskrevne ting. 

Det der "gør" en opsmøring er en eller anden "cremes" evne til at "stivne" eller i hvert tilfælde ikke være fugtig som foreksempel flødeskum eller lagkagecreme er det.

Hvis det hedder noget med creme er der meget små chancer for at det kan bruges til at smøre op med, men altså kun kan bruges som inde i kagen. MEDMINDRE at det er SMØRcreme

Rigtig mange tak for hjælpen, så blev jeg allerede en del klogere laver du os kager?

Anmeld

10. november 2013

mariamiss6

Anonym skriver:

Sugarpaste er nærmere en mellemting af fondant og marcipan. Jeg har aldrig arbejdet med det, men det bruges på samme måde som fondant, altså til overtræk og figurer og den slags. 

Det kan ikke rigtig hjælpe til med at gøre noget ved fondanten. Til det skal man bruge tylosepulver/petal powder/gumpaste eller andre ting i den liga. 

Anmeld

10. november 2013

mariamiss6

Anonym skriver:

Rigtig mange tak for hjælpen, så blev jeg allerede en del klogere laver du os kager?

Ja, jeglaver ikke så mange fordi det er for stort et arbejde for mig, og jeg har svært ved at holde fokus på det. Men jo, jeg har lavet rigtig mange kager. 

Du kan få et link til min blog, hvor mit kagehæfte ligger. Det er et hæfte som rigtig mange her inde fra har hjulpet til med at lave fordi de har sendt mig opskrifter på alt muligt som de synes var lækkert i kager  

Der er også en del forklaringer på forskellige ting

http://mariamiss6.wordpress.com/kagerne/

Anmeld

10. november 2013

Team Putte

Anonym skriver:

Håber du får lavet en fin kage

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.