Hjælp til at forstå lovtekst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

761 visninger
5 svar
6 synes godt om
6. november 2013

UnderStjernerne

Ja, jeg har simpelthen stirret mig blind på den her lovtekst efterhånden, og kunne godt bruge et par friske øjne, der lige kunne komme med input.

Teksten lyder:

" Stk. 4.  De hidtil gældende bestemmelser i § 1, stk. 3, § 4, 3. pkt., § 8 a og § 25, nr. 3, i lov om adoption finder fortsat anvendelse på børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning, der er foretaget før lovens ikrafttræden, hvis statsforvaltningen inden 3 måneder efter barnets fødsel har modtaget samtykket til adoptionen fra barnets mor."

Hvordan forstår I teksten? 
Jeg troede umiddelbart at det betød, at hvis man EFTER 3 måneder efter fødslen kontakter statsforvaltningen, så er det den nye lov, der gælder. Men nu er jeg pludseligt i tvivl.. 

Er der nogle kyndige kvinder (eller mænd) herinde, der vil give deres besyv med?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2013

jlp90

Der står at de paragraffer der er nævnt kan bruges i forbindelse med adoption af børn der er blevet til ved kunstig befrugtning, hvor undfangelsen er sket før loven blev til.

Anmeld

7. november 2013

jlp90

Det kræver dog at moderen indenfor tre måneder efter fødslen retter henvendelse til statsforvaltningen.

Anmeld

7. november 2013

GUSO

Jeps som jlp90 skriver så skal moderen tage kontakt til statsforvaltningen inden for 3 mdr hvis befrugtningen har fundet sted før loven er trådt i kraft

Anmeld

7. november 2013

M (:

UnderStjernerne skriver:

Ja, jeg har simpelthen stirret mig blind på den her lovtekst efterhånden, og kunne godt bruge et par friske øjne, der lige kunne komme med input.

Teksten lyder:

" Stk. 4.  De hidtil gældende bestemmelser i § 1, stk. 3, § 4, 3. pkt., § 8 a og § 25, nr. 3, i lov om adoption finder fortsat anvendelse på børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning, der er foretaget før lovens ikrafttræden, hvis statsforvaltningen inden 3 måneder efter barnets fødsel har modtaget samtykket til adoptionen fra barnets mor."

Hvordan forstår I teksten? 
Jeg troede umiddelbart at det betød, at hvis man EFTER 3 måneder efter fødslen kontakter statsforvaltningen, så er det den nye lov, der gælder. Men nu er jeg pludseligt i tvivl.. 

Er der nogle kyndige kvinder (eller mænd) herinde, der vil give deres besyv med?

Der står på læmandssprog: hvis barnet er blevet skabt inden den nye lov trådte i kraft vil den, som søger adoptionen, kunne få lov at adoptere, HVIS den biologiske mor siger ja INDEN barnet er 3 mdr. gammelt. 

Anmeld

7. november 2013

UnderStjernerne

Åh, tusind tak for hjælpen  Det er ikke sådan når man får set sig helt blind på en tekst.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.