Hvad skal man sige eller gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

862 visninger
9 svar
12 synes godt om
6. november 2013

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg havde hans datter på besøg i går, vi er alle meget fortrolige og hun er ikke bange for at fortælle os noget som helst hvilket vi også fik at mærke i går da vi sad og hyggede os med aftensmaden da pigen begynder at fortælle om hendes nye kæreste i børnehaven (hun er 5 år, han næsten 5.)

Men i hvert fald hun fortæller om at de kysser nogen gange, for det gør kærester jo.. (og afslutter sætningen) "men jeg vil ikke have han kysser mig på tissekonen igen.."

Både hendes far og jeg er ved at få maden i den gale hals, og vidste ikke hvordan vi skulle reagere eller opfatte det hun sagde.. Var det noget hun havde hørt som drengen havde sagt han gerne ville og derfra fortalt det? eller var det faktisk noget der var sket.. Jeg tog over og fortalte hende bare at det var godt hun ikke tillod nogen at gøre noget hun ikke ville have, og prøvede ellers bare at snakke videre lidt ind i et andet emne..

Men i dag sidder jeg med en underlig følelse i maven.. Ved børn ekspenmentere i den alder.. Men kan ikke rigtig tage min dårlige mave fornemmelse væk. Og selvom jeg ikke er bio mor så er jeg jo stadig følelsmæssigt med i alt det her og beskyttende overfor hende.. Og ved nogle af børnene derhenne har det med at presse hinanden ud i ting som ikke alle har lyst til..

Skal vi bare tage det her helt roligt? Eller hvordan skal vi reagere? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2013

Bshizzle

Puha...!! 

Forstår godt i nærmest gik i chok over det.. 

Men hvis det var mig.. 

Så ville jeg tá emnet op igen og snakke med hende under rolige forstændigheder. 

Og så tá den der fra.. 

Evt snakke med en pædagog/Lærer om det og høre om de har snakket om noget i klassen (altså børnene i sjov eller ej..). 

Men ja.. Børn er meget nysgerrige i den alder og siger nogle ting som andre f.eks har sagt. 

Håber du får en bedre mave fornemmelse.. 

Anmeld

6. november 2013

C-Dog

Øhm?! Jeg ville helt sikkert hive fat i en pædagog og fortælle at den slags vil jeg bare ikke acceptere! Og undskyld mig, frisind og alt det fis har aldrig lige været mig, så mine børn har strenge ordre om at de ikke må den slags overhovedet. Kan godt forstå hvis du føler du bør gøre noget.

Anmeld

6. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Anmeld

6. november 2013

modesty

Min kæreste og jeg havde hans datter på besøg i går, vi er alle meget fortrolige og hun er ikke bange for at fortælle os noget som helst hvilket vi også fik at mærke i går da vi sad og hyggede os med aftensmaden da pigen begynder at fortælle om hendes nye kæreste i børnehaven (hun er 5 år, han næsten 5.)

Men i hvert fald hun fortæller om at de kysser nogen gange, for det gør kærester jo.. (og afslutter sætningen) "men jeg vil ikke have han kysser mig på tissekonen igen.."

Både hendes far og jeg er ved at få maden i den gale hals, og vidste ikke hvordan vi skulle reagere eller opfatte det hun sagde.. Var det noget hun havde hørt som drengen havde sagt han gerne ville og derfra fortalt det? eller var det faktisk noget der var sket.. Jeg tog over og fortalte hende bare at det var godt hun ikke tillod nogen at gøre noget hun ikke ville have, og prøvede ellers bare at snakke videre lidt ind i et andet emne..

Men i dag sidder jeg med en underlig følelse i maven.. Ved børn ekspenmentere i den alder.. Men kan ikke rigtig tage min dårlige mave fornemmelse væk. Og selvom jeg ikke er bio mor så er jeg jo stadig følelsmæssigt med i alt det her og beskyttende overfor hende.. Og ved nogle af børnene derhenne har det med at presse hinanden ud i ting som ikke alle har lyst til..

Skal vi bare tage det her helt roligt? Eller hvordan skal vi reagere? 

For det første synes jeg at I skal tage det helt roligt. Et kys på tissekonen i den alder er altså ikke unormal leg og vil for de fleste bare være en del af den naturlige udforskning. At pigens grænser er blevet overskredet skal naturligvis respekteres. Men måske I som voksne lægger mere i det end hun gør? Var hun bange da hun sagde det? Forlegen? Ked af det? Eller var det mere bare en konstatering?

Jeg synes det lyder rigtig fint at hun selv er bevidst om sine grænser og kan verbalisere dem til jer. Og det er fint at du siger til hende at hun kun skal gøre det hun selv har lyst til.

Jeg ville nævne det overfor pædagogerne så de er klar over at de skal være obs på situationen uden at skabe en krisestemning.

Anmeld

6. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
mor:) skriver:

Hov ville rette noget og nu slettede den det hele. Skal ud af døren nu. Så svarer senere igen

Anmeld

6. november 2013

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:

Puha...!! 

Forstår godt i nærmest gik i chok over det.. 

Men hvis det var mig.. 

Så ville jeg tá emnet op igen og snakke med hende under rolige forstændigheder. 

Og så tá den der fra.. 

Evt snakke med en pædagog/Lærer om det og høre om de har snakket om noget i klassen (altså børnene i sjov eller ej..). 

Men ja.. Børn er meget nysgerrige i den alder og siger nogle ting som andre f.eks har sagt. 

Håber du får en bedre mave fornemmelse.. 

Tænkte også jeg ville tage en stille snak med hende her i weekenden.. Hun har nemmere ved at sidde og være ærlig overfor mig end for sin far i hvert fald når det kommer til meget personlige ting uanset hvad det er, ved ikke om det er fordi jeg ikke er forældre til hende? Men ja vil lige prøve at høre hende ad stille og roligt. 

Ja måske vi lige skal have fat i en pædagog for det er da lidt foruroligende hvis det er muligt.. lille pigen sagde at det var på badeværelset for der kom de voksne ikke så tit.. 

Jeg håber min mave fornemmelse kan ligge sig men tvivler meget, det kom meget rapt og uden hun lignede en der tænkte over sine svar.. Så hun lød meget oprigtig.. Men krydser fingre for det bare er en eller anden der har sagt noget som hun ikke skulle have hørt 

Anmeld

6. november 2013

Anonym trådstarter

C-Dog skriver:

Øhm?! Jeg ville helt sikkert hive fat i en pædagog og fortælle at den slags vil jeg bare ikke acceptere! Og undskyld mig, frisind og alt det fis har aldrig lige været mig, så mine børn har strenge ordre om at de ikke må den slags overhovedet. Kan godt forstå hvis du føler du bør gøre noget.

Er ikke særlig frisindet, og det med kys på tissekonen er også langt over min grænse hvis man skulle spørge mig, og tydeligvis også for lille pigen, men lige frem at sige direkte til hende "det må du ikke" det ved jeg ikke om jeg nogen sinde kan, synes det er i orden at hun kan lære om kroppen og udforske den, det er en del af udviklingen og hun gør det jo nok uanset hvad hvis det er det hun har lyst til, forskellen vil blot være at hun ikke vil fortælle det når det så sker.. Men det skal være med måde, der er forskel på at kigge på en nøgen krop og pille ved en nøgen krop.. 

Men vil prøve at snakke med manden min om vi ikke lige skal snakke med pædagogerne omkring dette bare så de lige er obs på det, så der ikke sker lignende ting eller ting der går længere end dette.. 

Anmeld

6. november 2013

Anonym trådstarter

modesty skriver:

For det første synes jeg at I skal tage det helt roligt. Et kys på tissekonen i den alder er altså ikke unormal leg og vil for de fleste bare være en del af den naturlige udforskning. At pigens grænser er blevet overskredet skal naturligvis respekteres. Men måske I som voksne lægger mere i det end hun gør? Var hun bange da hun sagde det? Forlegen? Ked af det? Eller var det mere bare en konstatering?

Jeg synes det lyder rigtig fint at hun selv er bevidst om sine grænser og kan verbalisere dem til jer. Og det er fint at du siger til hende at hun kun skal gøre det hun selv har lyst til.

Jeg ville nævne det overfor pædagogerne så de er klar over at de skal være obs på situationen uden at skabe en krisestemning.

Som sagt jeg ved ikke hvordan vi skal reagere, og indtil videre har vi taget det så afslappet som lige var os muligt.

Jeg var meget bevist om at skulle give hende positive svar på det hun fortalte og hjælpe med at hun forstod at det at sige fra var en positiv ting og at hun ikke skulle gøre ting hun ikke havde lyst til, det er jeg sikker på giver pote i den anden ende når hun bliver ældre og måske virkelig har brug for en at være fortrolig med. 

Ved også godt det er børn og de ligger ikke det i det som vi gør, men kunne godt være bekymret om der kunne ske mere end kys på tissekonen, om han kunne finde på at forsøge at røre lngere inde.. Som sagt har fuld ud forståelse for at de gerne vil undersøge og ekspermentere, men der er også en grænse og synes der skal være opsyn med børnene når sådan noget sker, for at der ikke kommer til at blive overtrådt for står en grænse.. 

Vil snakke med kæresten om vi skal nævne det for pædagogerne bare så de er obs på det

Anmeld

6. november 2013

FruK

modesty skriver:

Nøjagtig hvad jeg ville have svaret! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.