Nakkefoldsscanning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.227 visninger
7 svar
3 synes godt om
4. november 2013

JourAnne

Hej alle

Jeg er journaliststuderende og sammen med en medstuderende i gang med at skrive min hovedopgave på Journalistikhøjskolen i Aarhus. Vi skriver om tilbuddet om nakkefoldsscanning til alle gravide her i Danmark, hvor mange der vælger at få den foretaget, og hvordan det ser ud i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med (Norge, Sverige, Holland).

Ingen af os har børn, og derfor ved vi meget lidt om, hvordan det foregår, når man som gravid bliver scannet. Vi kunne godt få en læge til at forklare det for os, mn det er nu alt andet lige lettere at forstå, når man ser det gjort i praksis. Derfor leder vi efter en eller flere gravide kvinder, der har lyst til at lade os komme med til deres nakkefoldsscanning.
I første omgang vil vi gerne bare se, hvordan scanningen foregår. Vi vil også gerne høre lidt om overvejelserne bag at få foretaget en nakkefoldsscanning, og hvilke tanker man har gjort sig om resultatet - både hvis der er en meget lav risiko for kromosomafvigelser, og hvis risikoen for eksempelvis Downs er forhøjet.

Men det er vigtigt for mig at understrege, at man ikke har sagt ja til at blive interviewet, hvis man lader os komme med til en scanning.

Det er ligegyldigt, hvor i landet du befinder dig - vi kommer til dig.

Jeg håber, nogen af jer har lyst til at lade os komme med til jeres NF-scanning.

Jeg kan kontaktes her, på anei@berlingske.dk eller på 5050 7278

På forhånd mange tak.

Bedste hilsner
Anne Eisenberg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2013

SD21

JourAnne skriver:

Hej alle

Jeg er journaliststuderende og sammen med en medstuderende i gang med at skrive min hovedopgave på Journalistikhøjskolen i Aarhus. Vi skriver om tilbuddet om nakkefoldsscanning til alle gravide her i Danmark, hvor mange der vælger at få den foretaget, og hvordan det ser ud i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med (Norge, Sverige, Holland).

Ingen af os har børn, og derfor ved vi meget lidt om, hvordan det foregår, når man som gravid bliver scannet. Vi kunne godt få en læge til at forklare det for os, mn det er nu alt andet lige lettere at forstå, når man ser det gjort i praksis. Derfor leder vi efter en eller flere gravide kvinder, der har lyst til at lade os komme med til deres nakkefoldsscanning.
I første omgang vil vi gerne bare se, hvordan scanningen foregår. Vi vil også gerne høre lidt om overvejelserne bag at få foretaget en nakkefoldsscanning, og hvilke tanker man har gjort sig om resultatet - både hvis der er en meget lav risiko for kromosomafvigelser, og hvis risikoen for eksempelvis Downs er forhøjet.

Men det er vigtigt for mig at understrege, at man ikke har sagt ja til at blive interviewet, hvis man lader os komme med til en scanning.

Jeg håber, nogen af jer har lyst til at lade os komme med til jeres NF-scanning.

På forhånd mange tak.

Bedste hilsner
Anne Eisenberg

Der hvor jeg fik en nakkefoldsscanning, måtte man kun være to til stede under scanningen. Dvs i mit tilfælde kun mig selv og faren til barnet.

Anmeld

4. november 2013

Aabye

JourAnne skriver:

Hej alle

På forhånd mange tak.

Bedste hilsner
Anne Eisenberg

Jeg tror at hvis i er to der skal ind og se en scanning så skal i have fat i et jordemoder center og spørge om lov. 

En nakkefolds scanning er desværre for mange ret følsomt, man ved ikke om man er købt eller solgt.

Rigtig mange private klinikker har dog videoer af det de scanner, så jeg tror faktisk at lige det vil være det bedste bud på at kunne få lov til at "se en scanning".. 

Anmeld

4. november 2013

roenlund

Jeg tror også antallet af mennesker bliver en hurdle, ellers havde i været velkommen til min men det er nu 3 uger siden jeg blev scannet.

Anmeld

4. november 2013

Carina:-)

Skejby og Herning sygehus er undervisningssygehuse og der må man gerne være med på en kigger hvis man søger inden.

Jeg har diabetes og der har været både forskere,lægestuderende og andre observanter med til skanninger og fødsler -Self med vores godkendelse

Så jeg ville rette henvendelse til de 2 steder når I bor i Århus .

Anmeld

4. november 2013

JourAnne

Kære alle
Mange tak for alle jeres svar - det er stor hjælp. Jeg har allerede kontaktet Aarhus, men nu smider jeg lige en mail efter Herning også.

Jeg kan sagtens forstå, at scanningen er et følsomt øjeblik for mange - det ville det også være for mig selv. Alligevel håber jeg, at nogen har lyst til at lade mig eller min makker være med. Det kan selvfølgelig være problematisk, hvis der ligefrem er et maks antal deltagere, der må være med.

Bliv endelig ved med at komme med god råd og ideer til, hvor vi kan lede.

Vores opgave handler om, hvor stor forskel der er på, hvor mange kvinder i DK, der vælger at få foretaget en nakkefoldsscanning.

Har I nogle tanker om, hvorfor vi i DK vælger at få nakkefoldsscanningen? Hvorfor valgte I at få den lavet?

Anmeld

4. november 2013

Aabye

JourAnne skriver:

Kære alle
Mange tak for alle jeres svar - det er stor hjælp. Jeg har allerede kontaktet Aarhus, men nu smider jeg lige en mail efter Herning også.

Jeg kan sagtens forstå, at scanningen er et følsomt øjeblik for mange - det ville det også være for mig selv. Alligevel håber jeg, at nogen har lyst til at lade mig eller min makker være med. Det kan selvfølgelig være problematisk, hvis der ligefrem er et maks antal deltagere, der må være med.

Bliv endelig ved med at komme med god råd og ideer til, hvor vi kan lede.

Vores opgave handler om, hvor stor forskel der er på, hvor mange kvinder i DK, der vælger at få foretaget en nakkefoldsscanning.

Har I nogle tanker om, hvorfor vi i DK vælger at få nakkefoldsscanningen? Hvorfor valgte I at få den lavet?

Jeg tror faktisk det er et få-tal der vælger IKKE at få lavet en nakkefolds scanning.

Jeg fik den ikke med min den første, ikke fordi jeg ikke havde lyst, men fordi at jeg pludselig (til NF) blev rykket 3 uger frem og var derfor for langt henne.

Med nr 2 fik jeg en tidlig scanning for at være sikker på at jeg kunne nå at få en NF scanning.

I mine øjne er NF utrolig vigtig.. Det er her de udregner risikoen for Downs Syndrom, og uanset om barnet bærer sygdommen eller ej er det vel rart som forældre at være forberedt på det.

Selv ville jeg vælge et foster med downs fra, jeg ville ikke have overskud til et barn med downs. Jeg ved godt der er forskellige grader af det, men sværheden af downs hos barnet ved du ikke noget om før barnet er født og er blevet lidt ældre.. Og hvad så? Når man så står der.. Som forældre til et barn med downs.. Man elsker sit barn umåleligt højt uanset om barnet fejler noget eller ej, men jeg ville have det dårligt med at vælge et sygt barn til, og så efter et par år finde ud af at "det her magter jeg ikke".. 

Anmeld

4. november 2013

Eliza

I er li 6-7 uger for sent ude, ellers måtte i godt ha været med til min
Jeg var alligevel alene afsted, så om ik andet, var der da e'n ledig plads

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.