Hej alle
Jeg er journaliststuderende og sammen med en medstuderende i gang med at skrive min hovedopgave på Journalistikhøjskolen i Aarhus. Vi skriver om tilbuddet om nakkefoldsscanning til alle gravide her i Danmark, hvor mange der vælger at få den foretaget, og hvordan det ser ud i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med (Norge, Sverige, Holland).
Ingen af os har børn, og derfor ved vi meget lidt om, hvordan det foregår, når man som gravid bliver scannet. Vi kunne godt få en læge til at forklare det for os, mn det er nu alt andet lige lettere at forstå, når man ser det gjort i praksis. Derfor leder vi efter en eller flere gravide kvinder, der har lyst til at lade os komme med til deres nakkefoldsscanning.
I første omgang vil vi gerne bare se, hvordan scanningen foregår. Vi vil også gerne høre lidt om overvejelserne bag at få foretaget en nakkefoldsscanning, og hvilke tanker man har gjort sig om resultatet - både hvis der er en meget lav risiko for kromosomafvigelser, og hvis risikoen for eksempelvis Downs er forhøjet.
Men det er vigtigt for mig at understrege, at man ikke har sagt ja til at blive interviewet, hvis man lader os komme med til en scanning.
Det er ligegyldigt, hvor i landet du befinder dig - vi kommer til dig.
Jeg håber, nogen af jer har lyst til at lade os komme med til jeres NF-scanning.
Jeg kan kontaktes her, på anei@berlingske.dk eller på 5050 7278
På forhånd mange tak.
Bedste hilsner
Anne Eisenberg
Anmeld