Har du planlagt dig selv i dag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

736 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. oktober 2013

Liselotte Vejborg

Liselotte VejborgSkrevet af Liselotte Vejborg

Du brænder ud, hvis ikke du prioriterer dig selv hver dag. Løsningen er egen-tid, og du kan nøjes med 10 minutter om dagen – indtil du heldigvis bliver afhængig og vil have mere.

Tidligere på ugen holdt jeg et foredrag for en mindre samling nydanske kvinder. Dagens emne var glæde i hverdagen, og mit fokus var på, hvordan de kunne øge deres overskud i hverdagen ved at prioritere sig selv. Det er ikke kun nydanske kvinder, der har lidt svært ved at prioritere sig selv i hverdagen. Faktisk er det ikke forkert at sige, at det er en universel problemstilling, at kvinder er fantastiske til at prioritere alle andre end dem selv.

Uanset hvor frigjorte og udearbejdende og selvforsørgende vi måtte være blevet, så er det umådeligt svært for mange af os at rykke os selv lidt højere op på ranglisten, når det handler om at afsætte tid til at pleje os selv.

Og det er dumt. Ikke bare fordi vi rent faktisk har brug for at pleje os selv, men også fordi vi, ved at undlade at pleje os selv, i virkeligheden modarbejder os selv.

Vi kvinder tager os af familien. Mænd, barn/børn og evt. andre familiemedlemmer eller husdyr. Det er der ikke noget sært i, for sådan har kvinder altid gjort. Mændene gik ud for at nedlægge den der mammut, og i mellemtiden blev vi så hjemme og tog os af familien. Det er en god ting, for uden kærlighed og mad (nogen skulle jo ligesom gøre den der mammut lidt spiselig) ville alting blive lidt sværere. Det er altså en god ting, at vi kvinder prioriterer, at vores familie skal have det godt.

Men … vi skal jo også selv have det godt, og faktisk bliver vi nødt til at se i øjnene, at:

• hvis vi ikke også prioriterer os selv, så brænder vi ud
  • og hvis vi brænder ud, så har vores familie det ikke godt

Bum! Det er faktisk en forudsætning for hele familiens trivsel, at vi kvinder prioriterer os selv i det daglige. Når vi er glade, er hele familien glad. Når vi ikke er glade (eller rettere: når vi mangler overskud og energi), begynder vi at skælde ud og brokke os og blive utilfredse. Og så (ja, du har nok allerede regnet det ud) er vores familie heller ikke glad.

Så du skal altså prioritere dig selv, fordi det er en nødvendighed. Det er helt ligesom med en bil: Uden brændstof og olie kører den ingen vegne. Men du skal også prioritere dig selv, fordi du ikke kan udvise den nødvendige (kvindelige) omsorg for din familie, hvis du ikke har noget at give af. Det findes der et andet billede på, og det er faktisk det billede, stewardessen præsenterer os for, når vi er oppe at flyve: Vi skal tage vores egen iltmaske på, før vi hjælper andre med deres iltmasker. Får vi ikke selv ilt nok, besvimer vi, og så er det udelukket, at vi kan hjælpe andre.

Men hvad er det der selvprioritering for noget? Koster det mange penge, og hvordan klarer du det i en travl hverdag?

Selvprioritering behøver ikke koste en eneste krone. I bund og grund handler det om, at du hver dag sørger for at foretage dig noget, der fylder dig op med energi. Det er helt forskelligt fra person til person, hvad det kan være, og det afhænger selvfølgelig meget af den situation, du er i.

Hvis du lige er blevet mor for første gang, vil du nok høre mange gange, at det er vigtigt, at du sørger for at tage en lur, når dit barn også sover. Det er også en god idé, hvis det er søvn, du behøver. Selv havde jeg ikke lyst til at sove midt på dagen, for der var så mange andre ting, jeg hellere ville bruge min ”fri-for-barn” tid på. Så jeg læste eller skrev mails eller nyhedsbreve. En gang imellem nuppede jeg en powerlur, men for det meste havde jeg mere lyst til at gøre noget for mig selv.

Og det vil jeg også opfordre dig til. Sov, hvis du ikke kan hænge sammen. Men forsøg også at foretage dig noget, der fylder dig op på andre måder. Her får du en række forslag, og så kan du jo lade dig inspirere og lave din egen top-10 liste. Meningen er ikke, at du skal styrte rundt og lave en hel masse i løbet af dagen (hvis du er på barsel). Meningen er, at du – hver dag – sørger for at gøre noget for dig selv. Noget DU har lyst til. Noget der gør dig glad, og noget der bidrager positivt til din energi og dit velbefindende.

Du behøver ikke afsætte timer hver dag. Ti minutter er fint til en start. Og når du så mærker, hvor godt det gør dig at prioritere dig selv, ved jeg, at du helt sikkert får lyst til mere.

13 forslag til selv-prioritering i hverdagen:

1. Sæt dig ned og luk øjnene i 10 minutter, mens du trækker vejret godt igennem (altså helt ned i maven)
  2. Gå en tur (ikke for motionens skyld, men for nydelsens skyld)
  3. Løb en tur (hvis du kan lide at løbe!)
  4. Lav en kop te eller kaffe og sæt dig ned og nyd den uden at du foretager dig noget. Det skulle da lige være at sidde og kigge ud af vinduet
  5. Meditér
  6. Løs krydsord
  7. Læs i en bog/avis/blad
  8. Snup en lur, hvis du trænger til søvn
  9. Sy/strik/hækl
  10. Sæt dig ned og lyt til noget musik, du holder af (ikke bare som baggrundsmusik – du skal lytte aktivt)
  11. Se en film (ikke bare tv og ikke noget med at sidde og zappe)
  12. Bliv klogere på ét eller andet (f.eks. via e-learning)
  13. Lyt til en lydbog

Apropos punkt nummer 7: I 1955 skrev Anne Morrow Lindbergh bogen ”Gift From the Sea”, som i bund og grund handler om livet som kvinde og om mange af de tanker, vi kvinder gør os. Til trods for at bogen snart har 60-års fødselsdag, er det bemærkelsesværdigt hvor stor lighed der er mellem de tanker, Anne Morrow Lindbergh havde i 1955 og de tanker, vi kvinder gør os i dag. Hvis du er heldig, kan du få bogen antikvarisk i en dansk udgave. Men den engelske version er let at gå til, og det er en klog, varm, berigende og kærlig bog, der fortjener at blive læst, og jeg kan ikke anbefale den varmt nok.

God fornøjelse med at prioritere dig selv!

Kærligst,

Liselotte

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.