Det må være en svær situation at stå i som mor, da alle vil gøre det bedste for deres børn. Jeg har mange år givet et bidrag til Mødrehjælpen til jul, men sidste år stoppede jeg, da jeg mener, vi som samfund er på vej ud af en glidebane.
Hvorfor bliver vi dog ved med at holde så fast i den kommercielle jul, når så mange ikke kan være med? Tænk på hvor mange forældre, der hver år går og skammer sig over ikke at kunne give deres børn en jul som den fremstilles i reklamer, medier mm. Det er absurd, og slet ikke meningen med tanken omkring jul. Hvis man ikke har pengene til det så må man tænke nyt. Vi må begynde at holde jul på en anden måde, som inkluderer alle.
Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at give mine børn den bedste jul ud fra de penge, der er at gøre godt med. Køb billigt ind til et måltid, som DE synes er lækkert. Måske rissengrød er helt ok for dem. Det er de færeste børn der går op i, hvad der serveres til jul. Bare det er hyggeligt og der er den der spænding i luften. En god middag behøver ikke koste mere end normalt. Pynt en stor potteplante med hjemmelavet pynt, og forklar dem, at I ikke har penge til et træ. Det må blive en anden gang. Tag i stedet til de gratis juletræstændinger rundt omkring. Gå i kirke, så de oplever stemningen omkring jul. De skal nok få muligheden for at danse om juletræ et eller andet sted. besøg evt. familie der har juletræ.
køb en billig pose hvedemel og den billigste magarine og bag en ordentlig omgang småkager med dem. Det kan ikke koste meget. De laver tit juledekoration og pynt i børnehaven - sæt pris på det. Glem alt om dyr konfekt. Se Disneys juleshow og brug alle de gratis muligheder der er. Se julekalender
Mht gave så kig allerede nu efter gode tilbud. Evt prioriter noget som i kan få glæde af hele året. Et årskort til et sted, hvor I kan komme mange gange, så I ikke skal tænke på oplevelser, det næste lange stykke tid. i min verden er det fuldstændig grotesk at give børn Ipads mm i julegave.
For alt i verden hav god samvittighed. Dine børn aflæser, hvis du ikke er glad.
Det kan godt være at nogle mener, jeg er galt på den, men personligt er jeg stået af ræset - da det ikke er godt for nogle