Hej
Jeg så der var mange der gerne ville tabe sig inkl. mig selv. Jeg har lige deltaget i et rygestop kursus (3 mdr. siden) som hjalp mig til at holde med at ryge. i går gennemgik jeg min mappe med værktøjer til at holde det og hjælpe en på vej. Der gik det op for mig at nogle af disse ting kan jeg også bruge når det drejer sig om vægt tab. Mad og slik, chokolade er jo også en afhængighed man skal af med. Så her er nogle at de væktøjer der hjalp mig og som måske kan hjælpe andre.
Fortæl alle at du prøver at tabe dig
Fortæl til så mange som muligt. Så har man ikke lyst til at spise usundt foran nogle da de jo så ved man ikke overholder sin nye livsstil.
Vær forberedt planlæg:
Skriv op hvornår man har mest lyst til at spise usunde ting. og hvad vil du gøre når lysten kommer? svar: gå en tur, drikke vand o.s.v (find det der passer til dig)
Hvilke situationer er svære at komme igennem? Skriv op havd du evt. kan gøre i disse situationer. f.eks. Det er svært når vi bliver inviteret ud til fester og fødselsdag. Hvordan vil du tackle denne situation? f.eks. spise lidt hjemmefra så jeg ikke er sulten, Spise det sunde og gå udenom det usunde o.s.v.
Skriv alle situationer op så man ved hvad man kan gøre. Det gør det noget nemmere end når man sidder i det.
Lav en seddel med ovenstående og hæng op så den er nem at finde.
Man skal ændre sin tankegang så det ikke bliver surt at tabe sig, men sjovt. Find noget du holder af at gøre. f.eks har man måske belønnet sig selv med chokolade hver gang man har gjort noget godt. Nu er det vigtigt man finder noget andet at belønne med f.eks. nødder, god frugt, en god kop the eller andet.
Straf og beløning
Udvælg en straf til hvis du kommer til at synde. (så orker man nærmest ikke lige at spise noget usundt) Beløn f.eks efter tab af bestemt antal kg. gå til frisør eller køb nyt tøj
Tag en dag af gangen
Vær stolt af hver dag du klare med din nye livstil. lad være at tænke flere uger frem for så bliver det uoverskueligt. Koncentere dig om i dag.(selvfølgerlig må man gerne lave madplan o.s.v) Hvis du kommer til at synde er det bare op på hesten igen. det hjælper ikke at sige så kan det hele også være ligemeget og så bare æde løs.
Det er vigtigt man finder noget der kan motivere en. Om det er et billed på køleskabet, en ny kjole man skal kunne passe eller noget helt andet. Find noget der motivere dig og find det frem/tænk på det hver gang det bliver svært.
Man kan opleve at man bliver enormt trist og ked af det det første stykke tid. Sukker, røg m.m påvirker hjernen. Så når vi ikke får vores stof bliver vi umulige.Derfor er det vigtigt at holde ved og finde værktøjer til disse tider hvor det er rigtig hårdt.
Uha det her blev et langt indlæg. Men det var nogle af de ting der hjap mig med rygningen. Måske kan det hjælpe nogle med vægttab.
HAr en hel mappe med værktøjer så skriv hvis der er andet i vil vide:-)
Anmeld