mor88 skriver:
Hej piger, kvinder, drenge og mænd 
jeg/vi har brug for hjælp eller vejledning!
vi har en datter på 1 år og 11 måneder, og hun har absolut ikke tænkt sig at sove! Sover stadig ikke, og det er ved at være mor og fars sengetid nu 
Hun har været nem at lægge til at sove, selvfølgeliig med sine perioder, ligesom alle andre børn... En normal putning hos os ville være: fortælle hende at nu skal hun snart sove, vente lidt og derefter gå ind på toilettet med hende, skifte ble, børste tænder osv.. Derefter putte i sin seng, imens mig eller farmand læser en bog og synger en sang. Derefter sige godnat, kys, kram og gå ud af værelset. Som oftest ville hun have lagt sig til at sove med det samme, sommetider ligge og synge lidt først 
MEN NU! Vi ved simpelten ikke hvad/hvorfor.. hårene på hovedet er ved at blive grå!
De sidste par uger har hun været meget mærkelig, når hun skulle puttes, prøvet på at finde alt mulig andet at lave og ja, undviger at skulle i seng. Rutinen er den samme som altid, og sengetiden er den samme. For det første SKAL en af os være hos hende hele tiden, og det kan tage 3-4 timer at få hende til at sove, dernæst skal vi synge for hende hele tiden, kramme og ae. Det virker lidt som hun er utryg ved noget.. Hvis vi går ud, flyver hun op og ud af værelset. Det er ikke så nemt at forklare, hvordan det foregår, men på den ene side virker det lidt som hun "manipulerer" med os, for at slippe fra at sove, men på den anden side virker hun helt vildt utryg!! Vi er ved at gå ud af vores gode skind, vi ved simpelten ikke hvad der er galt
Hun er heeeelt vildt træt, men nægter at lukke øjnene 
Hvis nogen af jer har gået igennem noget lignende, så pleeease kom med nogen råd eller noget, hvis i har nogen 
Hun ER efter min overbevisning utryg. Fordi hun mangler at det er jer der tager styringen.
Børn tester os og søger grænser. Det har hun også gjort, men i har nok været for gode af jer og synes at det var synd hvis hun var ked, eller bange for at hun var utryg og ikke dækkede hendes behov. Alt selvfølgelig gjort i bedste mening

Nu ved jeg godt at jeg lyder pisse hellig - og det har jeg vel egentlig også fortjent. Jeg HAR nemlig været det der ræs igennem. Flere gange. Fordi jeg som førstegangsmor har været smadder bange for ikke at gøre det godt nok, ikke være lydhør nok overfor mit barn og måske komme til at traumatisere det...
Første gang vi tog "kampen" med Noah var han vel knap et år - og det var et helvede, synes det var såååååh forfærdeligt. I to dage. Herefter lagde ungen dig bare glad ned og sov (eller pludrede lidt først) i en laaang periode.
Så blev han syg, og putterutinen blev brudt. De skal jo selvfølgelig have ekstra omsorg når de er syge. Så kunne vi starte forfra igen...
Så fandt han ud af at man ksn bede om vand - og få det! Med ti min mellemrum 5 gange i streg... Indtil det Gik op for os hvad den lille bisse havde gang i, og det blev stoppet.
Pt sover han nærmest det sekund hovedet rammer puden ( lige blevet to år) - og det er skønt! For os OG for ham.
Har modstræbende måtte er i øjnene at mine gode intentioner mht putning tenderede til børnemishandling (groft sagt, i know) på et tidspunkt. Knægten søgte grænser, fik ingen og blev derfor utryg. Han var snydetræt og det ødelagde hele hans dag - og nat, for han startede ofte forfra efter en time, to eller tre.
Mit eneste råd er at i skal sætte grænser NU! For barnets skyld. Lav alm kort putterutine, sig fast og bestemt at barnet skal lægge sig ned og sove hvis det rejser sig osv.
Hvis det er en hjælp er vores putterutine således:
Efter aftensmad ser vi lidt børnetv sammen - ca 30 min. Han putter som regel op ad mig og bliver nusset lidt imens. Når det er tid får han at vide at han skal have nattøj på. Nu kender han rutinen, så giver mig frivilligt sutten og går ind til puslebordet og kommer i nattøjet. Derefter får gan at vide at han skal gave børstet tænder, og at han lige skel tænde lyset på bedeværelset ( mest fordi han synes det er sjovt). Han åbner for vandhanen så tandbørsten bliver våd, får børstet tænder, slukker lys og kommer ind og siger godnat til den der sidder i stuen. De to katte går naturligvis også godnatkys. Han går derefter ind i seng, får en tår vand, lægger sig. Vi giver dyne på, en sut i munden ogcenbi hver hånd og siger godnat, kan du sove godt skat, vi ses i morgen. Vi går ud og lader døren stå 1-2 cm på klem...
Vågner han om natten beder han ofte om vand - hvilket han får een gang, og bliver puttet som vanligt.