Gør det på japansk – og få succes!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.025 visninger
0 svar
2 synes godt om
9. oktober 2013

Liselotte Vejborg

Liselotte VejborgSkrevet af Liselotte Vejborg

Ét af de områder ved graviditet og fødsel, jeg personligt har svært ved at se noget positivt i, er det enorme fokus, der er på vægt og – især – vægttab efter fødslen.

Gør det på japansk – og få succes!

Jeg har ikke selv født, så jeg er heldigvis blevet forskånet at få serveret spørgsmålet: ” Har du så tabt dig igen?” kort tid efter fødslen, men jeg har hørt spørgsmålet ufatteligt mange gange, og jeg er hver gang blevet ked af det på den spurgtes vegne.

For ingen – jeg kender i hvert fald ingen – er vel interesserede i at slæbe rundt på den ekstra graviditetsvægt længere end nødvendigt. Jeg forestiller mig, at stort set alle – efter en rum tid i graviditetstøj – længes efter at hoppe ned i noget mere normalt.

Men der er jo meget andet, der fylder oven på en fødsel. Der kan være operationsar, der skal plejes (med ro), der er ønsket om en fuld og tung nattesøvn, der bliver udfordret. Der er sikkert overskud på lykkekontoen, men mon ikke, det trods alt forholder sig lidt anderledes med energikontoen? Og så er det svært samtidig at skulle tænke på at få smidt de ekstra kilo.

Skal du så bare lade stå til? Næh, det synes jeg sådan set ikke du skal, men jeg synes, at du skal gøre dig selv (og dit barn/dine børn og evt. din partner) en tjeneste: Gå stille og roligt fremad og tag bittesmå skridt.

Og til det formål findes der det helt rette værktøj, som hedder Kaizen.

Kaizen er en japansk forandringsteknik, der kan blive din allerbedste ven, når du er klar til stille og roligt at genvinde noget af den (krops)form, der er gået tabt under din graviditet. For Kaizen går i al sin enkelhed ud på at tage skridt, der er så små, at de ikke føles hverken svære eller uoverkommelige.

Da min mand og jeg i august 2010 kom hjem fra Etiopien med vores 8 måneder gamle adoptivsøn var min egen energi på nulpunktet. Et lille halvt år forinden var jeg (hvilket jeg dog først senere fandt ud af) blevet ramt af stress, og selv om jeg tænkte, at det ville være fantastisk med nogle gåture i rask tempo med klapvognen og hunden, så viste det sig, at det slet ikke var tilfældet. Bare de 400 meter hen ad stien til min veninde i mødregruppen var en udfordring! Den ekstra vægt fra klapvognen og Noah – og det faktum, at jeg skulle indlede den ellers korte rute med at forcere en bakke – gjorde, at jeg kampsvedte når jeg nåede frem.

Det var hårdt, og morskaben var til at overse. Men da jeg elsker at være i skoven, ville jeg heller ikke undvære den, så løsningen for mig blev nogle – trods alt – dejlige ture derovre med klapvogn og hund, men jeg indrømmer gerne, at der ikke var skyggen af højt tempo over dem.

Det var der til gengæld, når jeg spontant dansede med Noah på armen derhjemme. Jeg var for det meste helt stakåndet bagefter, men det var sjovt, og det føltes ikke som noget, der var hårdt. Så det kunne jeg også.

Hvis du vil forsøge dig med Kaizen til at få lidt bevægelse ind i dit liv efter fødslen, er sjov og overkommelighed to vigtige stikord for dig: Foretag dig noget, der ikke er en pine for dig, og gør det på et niveau, hvor det er til at overskue.

Og med hensyn til det sidste, så giver det i den grad pote i den sidste ende, at du skruer heeeelt ned for ambitionerne til at begynde med. Altså: Gå meget stille frem. Har du fjernsynet eller radioen kørende i baggrunden i løbet af dagen, så beslut dig f.eks. for at gå, sjippe eller hoppe på stedet, når der er reklamer eller nyheder.

Du kan også lægge 5 dansesessioner ind hver dag. To styk med baby på armen og tre uden (hvor den måske får lidt ekstra skrue i tempo og lydniveau). Dans løs i fem minutter, og nyd, at du forbrænder kalorier, forbedrer din kondition – og bliver glad i låget. Mangler du lidt inspiration, så tjek denne skønne scene fra ”Love actually” hvor Hugh Grant giver den gas ( http://youtu.be/yKuDoTdxvb0).

I virkeligheden handler det primært om at være lidt kreativ: Hvor i din hverdag kan du snige lidt sjov bevægelse ind. Find gerne 4-5 alternativer, så du har lidt forskelligt at vælge imellem. Og skru så 40 % ned for ambitionerne! De små skridt er vejen frem, så de er alfa og omega. Gaber du over for meget, er der alt for stor sandsynlighed for, at du taber den mentale pust og holder op ret hurtigt.

God fornøjelse!

Kærligst,

Liselotte

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.