Hjælp til kommaer,,,, :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

898 visninger
8 svar
6 synes godt om
29. september 2013

twinny

Er der nogle der kan hjælpe mig med kommaerne i dette stykke?

Den første sætningen kan jeg slet ikke få til at hænge sammen, så hvis der er nogen der forstår den. Men har en bedre formulering takker jeg gerne ja.  Og kan overhovedet ikke finde ud af hvor kommaerne skal være lige i den sætning

Det leksikalske niveau handler om ord og begrebsforråd, ved brug af dette gør det en tekst lettere at forstå. Det handler om, at der ikke skal være for mange svære ord i sætningerne. Svære ord og udtryk er noget, der kan gøre det svært for en klasse.  

Det er vigtigt for læreren at forklarer de svære ord før læsning og ikke tale om betydningen af ordene under selve læsningen. Dette kan gøre det bliver svære for eleverne at forstå.

Det leksikalske niveau handler meget om at “afkode” ordene. Det er selvfølgelig ikke nok, at eleven kan afkode ordene, eleven skal også kunne forstå det der læses. Det kan være rigtig svært nogle gange. Da det danske sprog har mange ord som kan betyde det samme, men dog varierer fra sted og tid.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2013

Tranebaer

Er der nogle der kan hjælpe mig med kommaerne i dette stykke?

Den første sætningen kan jeg slet ikke få til at hænge sammen, så hvis der er nogen der forstår den. Men har en bedre formulering takker jeg gerne ja.  Og kan overhovedet ikke finde ud af hvor kommaerne skal være lige i den sætning

Det leksikalske niveau handler om ord - og begrebsforråd, ved (ville slette ordet ved) brug af dette gør det (evt. bliver i stedet for gør det)   en tekst lettere at forstå. Det handler om, at der ikke skal være for mange svære ord i sætningerne. Svære ord og udtryk er noget, der kan gøre det svært for en klasse.  

Det er vigtigt for læreren at forklare r de svære ord før læsning og ikke tale om betydningen af ordene under selve læsningen. Dette kan gøre at det bliver svære re for eleverne at forstå.

Det leksikalske niveau handler meget om at “afkode” ordene. Det er selvfølgelig ikke nok, at eleven kan afkode ordene, eleven skal også kunne forstå det der læses. Det kan være rigtig svært nogle gange, da det danske sprog har mange ord som kan betyde det samme, men dog varierer fra sted og tid.

Der skal slet ikke være komma, der skal være punktum Ellers evt. semikolon ; -mange bruger det forkert som kolon, og det har slet ikke samme betydning. Men semikolon kan bruges som "lille punktum" (midt i mellem komma og punktum) hvor sætningen hænger sammen, men mangler et bindeord. Ville dog i denne sætning bruge punktum!

Der er forresten også nogle stavefejl, har lige markeret dem jeg har spottet med rødt, tænker det måske er noget du skulle rette...

Anmeld

29. september 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Fejl, glemte at citere 

Anmeld

29. september 2013

twinny

Tranebaer skriver:

Der skal slet ikke være komma, der skal være punktum Ellers evt. semikolon ; -mange bruger det forkert som kolon, og det har slet ikke samme betydning. Men semikolon kan bruges som "lille punktum" (midt i mellem komma og punktum) hvor sætningen hænger sammen, men mangler et bindeord. Ville dog i denne sætning bruge punktum!

Der er forresten også nogle stavefejl, har lige markeret dem jeg har spottet med rødt, tænker det måske er noget du skulle rette...

Åhhh mange tak.

Anmeld

29. september 2013

Mor og meget mere

Tranebaer skriver:

Enig - plus tre kommaer mere: Dette kan gøre, at det bliver sværere... - forstå det, der læses... - mange ord, som kan betyde... 

Anmeld

29. september 2013

twinny

Mor og meget mere skriver:

Enig - plus tre kommaer mere: Dette kan gøre, at det bliver sværere... - forstå det, der læses... - mange ord, som kan betyde... 

Tak... Men kan du så forklarer mig, hvorfor min lærer hele tiden brokker sig over der ikke skal være foran at? hihi

Anmeld

29. september 2013

Tranebaer

Jeg var mindre grundig, men enig med dig!

Anmeld

29. september 2013

Mor og meget mere

twinny skriver:

Tak... Men kan du så forklarer mig, hvorfor min lærer hele tiden brokker sig over der ikke skal være foran at? hihi

Der skal komma foran at, når der kommer et nyt grundled og udsagnsled - ikke, når det markerer navnemåde: "Du skal huske, at du skal til svømning" - "Du skal huske at svømme". 

Anmeld

29. september 2013

twinny

Fejl, glemte at citere 

Fx kan man sige:” Her har du en krone til tyggegummi” eller “Prinsen har en krone på hovedet” , så det handler lige så meget om, hvilket kontekst ordene forekommer i.

Kan du så fortælle mig om der skal være komma efter om?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.