En typisk dag med jeres små - fra morgen til aften?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.117 visninger
5 svar
0 synes godt om
20. juli 2009

SAL

Kære eksperter
Ja, nu har jeg igen lige brug for lidt feedback...I dag er min kæreste startet arbejde efter barsel og en uges ferie! Vi har Sigurd på 25 dage - nu skal mor her til at gå hjemme med ham Der er ved at komme lidt rytme ift. aming og til hvornår han sover...Men stadig er det ret svært - det er ligesom dagene flyder - hvis I forstår! Jeg ser frem til at der bliver mere rytme! Jeg kunne godt tænke mig, hvis I ville dele med mig, hvordan en typisk dag ser ud for jer og jeres små - fra I vågner om morgenen og til putning om aftenen eller hvordan det nu lige sker hjemme hos jer!
Kærlig hilsen hende den hjemmegående på 1. dag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2009

Anja

Hej  

Først og fremmest vil jeg vove at sige, at der altså med god sandsynlighed ikke kommer en rytme i jeres hverdag før om nogle mdr. Baby HAR BARE IKKE rytme

Tror mere du skal have fokus på nogle ting DU gerne vil lave/have i rytme hver dag, for baby følger jo bare med sin moar

Generelt har jeg altid være meget hjemme i de første mdr af mine børns liv. Tror på, at det skaber rolige børn. Dernæst har jeg bare fulgt deres rytme og synes, at jeg har erfaret ,at de ikke rigtigt kan præges til en soverytme før de er opmod ½ år ....

Pøj pøj med det

Anmeld

20. juli 2009

Cris

Dengang gik dagen som en lyn uden at lave noget! Da min søn var så lille (to uger mener du, ikke?) Så har jeg prøvet at sove om morgenen, for jeg skulle op at amme (jeg kunne ikke amme og ligge da han var så lille, for han har haft svært at tage brystet og det var nemmere, hvis jeg sad. Bagefter kunne jeg godt) og at skifte ble. Der plejede at komme en amning der kl 05 og så har jeg prøvet at sove videre så længe den lille kunne. Generelt et par timer til. Så skulle jeg prøve at spise lidt morgenmad, han skulle skiftes og han skulle amme meget tit, dengang hver halv anden time eller to timer og han har brugt ca 1 time hver gang. Så jeg ammede ammede og ammede. Om morgenen har jeg prøvet, at han kunne sove igen, så jeg kunne gå i bad. Så har jeg ryddet lidt op og startede en vask og så vupsi! var der frokost tid. Jeg har spist hele tiden kold frokost selv om jeg var hjemme, for jeg gad ikke at lave for meget mad. Men så gik tiden med at amme og at skifte ble 117 gange. Om eftermiddagen gik vi altid en lille tur, men fordi han var en vinter barn har jeg næsten altid hverken taget ture tæt på lejligheden (så jeg kunne hurtigt hjem igen, hvis han ville amme) eller til et eller andet sted med ammestue. Sent om eftermiddagen kom han ind i slyngen og så har han ammet og ammet der inde mens jeg har lavet noget mad. Og så gik dagen. Man tror, at det er slut med livet, men snart går over :-D Jeg ville varmt anbefale en slynge, det gjorde, at jeg kunne være lidt mere aktiv derhjemme med madlavning, bog læsning, tid med computeren, rengøring og så nogle ting. De bliver dejlige rollige der inde og de kan også amme uden problem. Så blev han 3 måneder og så begyndte dagene at have lidt mere form og ikke være så kaotiske. Sjov nok, nu at jeg husker tilbage kan jeg ikke andet en smile...

Anmeld

20. juli 2009

mariamiss6

Skal lige påpege at jeg har haft MEGET nemme børn, som begge sov igennem da de blev 7 uger, og derfor næsten ikke haft noget natteroderi.

1. gang baby vågner, altså tiligt morgen, baby op og spise mad skiftes, og evt lægges igen kort efter, til en lille lur. mens baby tager den lille lur, tager du så tøj på, spiser lidt mad, og ordner dig selv som du gerne vil se ud den dag.

hvis du er heldig og baby stadig sover, ville jeg sige du skulle enten snuppe en lur på sofaen, eller bare sidde og slappe godt og grundigt af, så du har en chance for at blive menneske inden dagen rigtigt går igang.

2. gang baby skal spise, er han måske ikke så træt lige bagefter, og så kan i tage en god hyggestund på gulvet/i sofaen/puslebordet.
Og når han så er grydeklar igen, er det måske tid til at få lavet lidt, hvis du har noget du ikke kan holde ud at se på. altså almindelig husholdning og oprydning, tøjvask og sådan. men hvis du kan lade være, og hvis det ikke er nødvendigt så lad være med at spæne rundt, for så bliver resten af dagen hurtigt sur, hvis du alle dage føler at du SKAL lave en masse.
Det ER tilladt at lave ikke en skid, hver eneste gang baby sover.

3. gang baby vågner og skal spise, er han sikkert heller ikke træt lige bagefter, og du vil sikkert bruge en masse tid på igen at sidde og kigge på vidunderet, og nyde den lille tykke mave når han skal skiftes, så her bliver heller ikke meget tid til noget. når han så er grydeklar igen, er det måske på tide at forberede aftensmad hvis det da ikke er mandens job hjemme hos jer), bare så du er sikker på det er lige klar til at blive lavet, når manden kommer hjem.

4. gang er sikkert enten midt i aftensmaden/madlavningen, eller lige efter, og der er du garanteret ikke oplagt til en småsur baby (hvis altså han har ulvetime der) så måske er det fars tur til at tage baby.... ikke fordi han er sur (baby) men fordi det er nok kun der far har tid til at tage over, og fordi det kan være rart for jer alle 3 hvis det er lige der det er fartid. så har far nået at lande efter job, og det er ikke lige inden i går i seng.

5. (og 6). gang baby er vågen skal du nok ike nå noget som helst andet end at give baby mad, slappe af, og måske lige rydde lidt op inden du går i seng, hvis det er nødvendigt, så kan du nemlig stå op til rent og ryddeligt hjem dagen efter, og ikke gøre andet end at pleje dig selv, og nyde en fredelig morgen.

Det jeg husker bedst fra den tid er, at babyer er lettest at "håndtere" og mest rolige og glade om morgenen og om formiddagen. derfor sige rjeg at du skal slappe af der, også selvom baby sover. og selvom det virker voldsomt at lægge ham til at sove så hurtigt efter natten, så er det bestemt det bedste jeg har gjort for mine børn, med henblik på lur, for de har haft meget bedre dage, de gange hvor de har sovet "straks" efter den første flaske....

Anmeld

20. juli 2009

Lone Jakobsen

hejsa
jeg står snart i samme situation som dig. først i uge 32 hvor min mand tager de store med på ferie et par dage....så jeg er alene hjemme.... men også i uge 33 hvor min mand starter på arbejde, og jeg er alene hjemme med 3 store der skal op og afsted hver dag plus selvfølgelig baby der vil være 5 uger til den tid.

min dag lige nu er også meget det samme.....med baby altså. han vågner for det meste kl 6... (om natten vågner han ca hver anden time) så er han vågen en times tid hvorefter han sover ca en time igen og derefter spiser han.
derefter er der ikke rigtigt noget system i det.... men jeg er heller ikke så nervøs for at "skubbe lidt rundt med ham" idag sku jeg fx ud og handle.... så da han vågnede efter hans "morgen lur" ammede jeg ham, skiftede ham, og satte ham så ud i autostolen. rasmus elsker at køre bil, så han sov med det samme....og sov hele turen. selv om jeg flyttede ham op i liften da jeg sku ind og handle, og ned igen da vi var færdige.

så normalt har min baby ingen fast rutine.... jeg indretter mig efter ham, og prøver at lave lidt når han sover eller ligger på et tæppe på gulvet.
når jeg ammer læser jeg gerne en bog... ser tv... eller putter mig på sengen med ham så vi kan få en lur sammen bagefter.
mange hilsner
Lone

Anmeld

20. juli 2009

SAL

1000 tak for jeres tilbagemeldinger! Det er super brugbart for mig...1. dag i dag er gået het i top - har både fået slappet af og lavet lidt af det (tiltrængte!) huslige mens Sigurd har sovet! I morgen bliver jeg nok nødt til det med at "flytte" ham ift. amning - har en vigtig aftale på et bestemt tidspunkt - som selvfølgelig lige er midt i hans spisetid...Hmm...!! UDFORDRINGERNES TID!!  Kh Louise...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.