Eva.... Må jeg be om opskriften på de boller du talte om..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.476 visninger
14 svar
0 synes godt om
20. juli 2009

Pia.

Kan se vi er flere der meget gerne vil be om den sunde opskrift til de koldt hævede boller... - ville være dejligt at have noget at "gnave" i, i løbet af dagen...

Knus Pia.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2009

Honningblomst

Det er supernemt og de skal bare hæve natten over i køleskab og så lægger du dem på bageplade med en ske om morgenen og give dem 10-15 min. med varmluft,....vi spiser dem til alt, morgen, mellemåltid og som brød til aftensmaden.
Jeg laver dem på slum, men det er cirka:

Til 20 boller, som godt kan holde sig et par dage:

1 liter vand(evt noget af det mælk eller a38 etc (som man nu synes)
Salt, mere end man lige regner med, en lille spiseskefuld cirka.
Olie en spiseskefuld
Sukker, bare en lille smule, hjælper på hævningen.
1/3 pakke gær

Nå alt det er blandet, så kan du putte grahamsmel, grovmel, hvedeflager, havregryn, gulerødder , kerner eller hvad I har lyst til i....et par krus fuld...ikke alt kan man putte lige meget af i, men man kan jo prøve sig frem
Jeg plejer at bruge gryn, de gør bollerne gode og svampede...og så ellers hvede eller speltmel for resten. Til det er en tyk grødet masse..tyk havregryn konsistens...smiler
Men sundheden afhænger jo selvfølgelig hvor meget der kommer af det ene og det andet...men de mætter rigtig godt og alle i familien her er vilde med dem.

Håber I kan bruge forklaringen, ellers skriv igen..smiler

Knus Eva.

Anmeld

20. juli 2009

ekzunz

Eva skriver:

Det er supernemt og de skal bare hæve natten over i køleskab og så lægger du dem på bageplade med en ske om morgenen og give dem 10-15 min. med varmluft,....vi spiser dem til alt, morgen, mellemåltid og som brød til aftensmaden.

Olie en spiseskefuld
1/3 pakke gær

Nå alt det er blandet, så kan du putte grahamsmel, grovmel, hvedeflager, havregryn, gulerødder , kerner eller hvad I har lyst til i....et par krus fuld...ikke alt kan man putte lige meget af i, men man kan jo prøve sig frem
Jeg plejer at bruge gryn, de gør bollerne gode og svampede...og så ellers hvede eller speltmel for resten. Til det er en tyk grødet masse..tyk havregryn konsistens...smiler
Men sundheden afhænger jo selvfølgelig hvor meget der kommer af det ene og det andet...men de mætter rigtig godt og alle i familien her er vilde med dem.

Knus Eva.

Dem bager jeg også! Og jeg har fået dem godkendt hos en diætist - hun sagde at de var rigtigt gode når man skulle passe på vægten. Dem spiser vi hver morgen i weekenderne - men 1 portion er jo kun lige til morgenmaden herhjemme

Jeg bruger dem også som bund i mini-pizzaer, eller når jeg laver det der italienske madbrød som jeg ikke lige kan huske hvad hedder - der skal bare tomat, ost  basilikum og hvidløg i - i nogle huller i dejen. Smager fantastisk og er jo super hurtigt når dejen er lavet klar om morgnen......

Anmeld

23. juli 2009

Ni-ko-li-ne

eva du skriver du bruger gryn? er det havre gryn? eller andre?

Anmeld

23. juli 2009

Honningblomst

ka-ri-na skriver:

eva du skriver du bruger gryn? er det havre gryn? eller andre?

Ja, nemlig...havregryn

Anmeld

23. juli 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Eva skriver:

Olie en spiseskefuld
1/3 pakke gær

Knus Eva.

Tak for opskrift, dem vil jeg prøve en af dagene
Så er det spændende om ungerne gider spise det... de er mere til de hvide boller de får ovre ved deres far, og gider ikke grovboller

Anmeld

23. juli 2009

Honningblomst

Rikke skriver:

Tak for opskrift, dem vil jeg prøve en af dagene
Så er det spændende om ungerne gider spise det... de er mere til de hvide boller de får ovre ved deres far, og gider ikke grovboller

Det samme er mine-smiler. derfor jeg bare kommer havregryn i, så¨ser de hvide ud...ellers gider mine nemlig heller ikke spise dem...
Spændt på hvad de siger..
Knus..

Anmeld

23. juli 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Eva skriver:

Det samme er mine-smiler. derfor jeg bare kommer havregryn i, så¨ser de hvide ud...ellers gider mine nemlig heller ikke spise dem...
Spændt på hvad de siger..
Knus..

Okay, så er der da håb for at jeg også kan narre mine Må hellere lade være med at putte gulerødder i, i hvert fald

Anmeld

23. juli 2009

Stumpen

Pia. skriver:

Kan se vi er flere der meget gerne vil be om den sunde opskrift til de koldt hævede boller... - ville være dejligt at have noget at "gnave" i, i løbet af dagen...

Knus Pia.

Hej Pia..

Hvordan går det med livsstilsændringen??

Jeg smider lige en opskrift på nogle lækre boller, som jeg har fra min tid på slankedoktor.dk. de er bare gode, når den søde tand driller

Kanel og gulerodsboller
25 g gær
1 dl skummetmælk eller vand
2 dl fromaige frais
1 spsk. rapsolie
1 stk. æg
50 g rørsukker eller lys farin
2 tsk. stødt kanel
4 spsk. solsikkekerner
200 g reven gulerod
250 g hvedemel
200 g grahamsmel

Sådan gør du:
Gæren udrøres i den lune mælk eller i vand. Fromage frais, olie og æg tilsættes, og der piskes. Sukker, kanel, solsikkekerner og revet gulerod blandes i.
Herefter blandes grahamsmelet i og hvedemelet lidt efter lidt. Skal være lidt klistret. Æltes godt og hæver en time til dobbelt størrelse.
Formes til 16 boller. Da dejen er ret fugtig, bruges mel på hænderne. Efterhæver ca. 20 minutter og bages 15 - 20 minutter ved 200 grader.

Anmeld

27. juli 2009

Ni-ko-li-ne

jeg bagte Eva´s boller..... men jeg tror jeg puttede for mange grove ting i.... de er lige så flade som klatkager *g*men dejligt bløde og smager godt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.