Du kan sagtens lave figurerne længe i forvejen, du må IKKE sætte dem på køl, du skal sætte dem ved ganske almindelig stuetemperatur overdækket af evt. køkkenrulle, bagepapir eller et fnugfrit viskestykke, så støv ikke kan komme ned til det...
Hvis du sætter det på køl,vil det begynde at "svede", når du tager det ud pga temperaturforskellene. Det eneste der sker ved, at du har det stående i stuetemp. er at det stivner, men det er kun en fordel, for så står det pænere og længere...
Jeg selv bruger altid færdigt fondant, så det kan jeg godt anbefale - jeg bruger helst Wiltons fondant, den er god både at rulle ud og lave pynt af.
Du kan med hensyn til din tidsplan - bage kagen to dage før, pak den ind når den er kølet ned, og i køleskabet med den. lave dine cremer klar. dagen før lægger du kage og creme sammen, smører kagen op og lægger fondant på. På dagen kan du så pynte den, hvis det passer bedre i dine planer. Vigtigt er det bare, at du får kagen på køl, så snart der er mulighed for det
En god smørcreme til opsmøring er PSC - PalminSmørCreme:
PSC – Palmin smørcreme
225 g bloksmør
225 g palmin-stuetemp
900 g flormelis (jeg bruger ca 800g)
3 tsk vanille essens
5-6 spsk koldt mælk (jeg bruger ofte Asti eller Temp cider 1 dl)
Bland smør og palmin grundigt gerne i en 10 min. Kom vanillen i og så flormelis lidt ad gangen, det skal blandes godt med smøret, gerne i 10 min, kom så væsken i lidt ad gangen.
og til sidst billeder af Bamse og Kylling i fondant